لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

فوتبال ایران در بن بستی دیگر


صفايی فراهانی که عضويتش در اکميته ویژه فوتبال آشکارا با مخالفت کيومرث هاشمی نماينده تربيت بدنی در مذاکرات رفع محروميت با مسوولان فيفا در زوريخ رو به رو شده بود
صفايی فراهانی که عضويتش در اکميته ویژه فوتبال آشکارا با مخالفت کيومرث هاشمی نماينده تربيت بدنی در مذاکرات رفع محروميت با مسوولان فيفا در زوريخ رو به رو شده بود

تهديد رييس و دو عضو برگزيده فدراسيون بين المللی فوتبال درکميته ويژه مديريت فوتبال ايران به استعفا، بار ديگر جامعه فوتبال ايران نگران برخوردی تند از سوی فيفا با فوتبال ايران شد .


ابتدا محسن صفايی فراهانی، رييس کميته ويژه و سپس محمد مهدی خبيری و حسن عفاری، با اعتراض به دخالت عوامل سازمان تربيت بدنی به امور مديريتی فوتبال، زمانی تا آخر اين هفته را برای حل مشکل ياد شده تعيين کردند که در غير اين صورت استعفای خود را تسليم فيفا کنند .


در گفته های صفايی فراهانی تعيين سرمربی تيم ملی اميد، برنامه ريزی سفر تيم ملی به امارات و عزل و نصب های مسوولان امور مديريتی فوتبال بدون آگاهی مسوولان کميته مطرح شد و با فاصله ای اندک از سوی دو عضو ديگر مورد تاييد فيفا، مورد حمايت قرار گرفت .


کميته ويژه فوتبال اعلام کرده بود که گزينه آنان برای تیم ملی امید رنه سيموئز برزيلی است درحالی که دبير کل کميته المپيک خبر ازاستخدام مربی کروآت داد

در حالی که صفايی فراهانی در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا از بردن نام کسانی که مايلند نقش کميته را کمرنگ و تنها به تدوين اساسنامه محدود کنند، خود داری کرد، و تنها رييس سازمان تربيت بدنی را مخاطب قرار داد، واکنش های رسانه های ورزشی و سياسی حل مشکل پديد آمده در فوتبال ايران را بار ديگر در بن بست قرار داد .


بحث نبود حتی يک جلسه با محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس جمهوری اسلامی از سوی فراهانی، برای تعيين سياست های کاری نيز بازتابی در رد چنين درخواستی از سوی علی آبادی را به همراه داشت . در رسانه های خبری پاره ای از مسوولان گذشته و حال بخش های باشگاهی و اداری با جانبداری از يکی از طرف های درگير ماجرا حرکتی در راستای حل بحران نشان ندادند .


تکذيب جلسه در مجلس اسلامی و سفر پل مونی


در بروز ماجرايی که گذشت زمان نقشی منفی در گسترش بحران داشت، روز سه شنبه اعلام شد که اعضای کميته شش نفری برای گفت و گو با کميته تربيت بدنی و جوانان به مجلس شورای اسلامی دعوت شده اند تا روز چهار شنبه پيرامون مسايل پيش آمده و اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال بحث شود .


خبر گزاری دانشجويان ايران، ايسنا، امير رضا خادم، رييس کميته تربيت بدنی مجلس بانی اين جلسه اعلام شده بود و نتايج اين نشست می تواند نقش تعيين کننده ای در بحران پيش آمده داشته باشد .


اما خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا،از قول رييس کميته ويژه برگزاری چنين نشستی را تکذيب کرد . فراهانی به ايرنا گفت : « اختلافات احتمالی بايد در سازمان تربيت بدنی و فدراسيون فوتبال حل و فصل شود».


در همين حال خبرگزاری دانشجويان ايران گزارش داد که برای مشخص شدن وظايف کميته ويژه، پل مونی، دبير کل کنفدراسيون فوتبال آسيا هفته آينده به ايران خواهد آمد . اين خبر از سوی يک مقام آگاه در فوتبال انتشار يافته که نامی از او برده نشده است .


در مورد آمدن دبير کل مالزيايی با سابقه در امور مديريتی فوتبال، کلمه « احتمالا » قيد شده است که اين به اصل شرط فيفا برای عبور از بحران محروميت فوتبال ايران باز می گردد . رييس کميته ويژه در مورد سفر پل مونی به تهران اظهار بی اطلاعی کرده است .


در خبر ياد شده آمده است : به دنبال بروز برخی اختلافات در چگونگی عملکرد و وظايف قانونی کميته انتقالی فدراسيون فوتبال و برای جلوگيری از ايجاد هرگونه تنش در فوتبال، قرار است نمايندهای از سوی فدراسيون بين المللی فوتبال به ايران اعزام شود تا با حضور در جلسات اين کميته نسبت به تبيين و شفاف سازی وظايف اعضای اين کميته اقدام کند.


آمدن پل مونی به ايران تنها می تواند برای توضيح شرط نخست و اصلی فيفا در راستای رفع محروميت شود . شرط نخست تشکيل کميته ويژه ای بود که نقش عادی سازی فوتبال ايران را داشته و به جای فدراسيونی که اکنون محروم استادای وظيفه کند .


پل مونی، دبير کل کنفدراسيون فوتبال آسيا هفته آينده به ايران خواهد آمد سفر او به ايران تنها می تواند برای توضيح شرط نخست و اصلی فيفا در راستای رفع محروميت شود

اين کميته ضمن تدوين اساسنامه مورد پذيرش فيفا و تشکيل مجمع عمومی برای تعيين مسوولان و تشکيل فدراسيون فوتبال در مدت تعيين شده ( ۱۰۰ روز ) ، مديريت فوتبال ايران را به جای مسوولان فدراسيون به عهده خواهد داشت .


صفايی فراهانی، که عضويتش در اين کميته آشکارا با مخالفت کيومرث هاشمی نماينده تربيت بدنی در مذاکرات رفع محروميت با مسوولان فيفا در زوريخ رو به رو شده بود، اعتراض خود و تهديد به استعفا را در همين راستا عنوان کرد .


بهزاد کتيرايی، مدير کل تربيت بدنی صدا و سيما در گفت و گو با خبرگزاری فارس ضمن دعوت به تلاش برای حل اين مشکل معتقد است : کميته انتقالی فوتبال بايد با مسئولان ورزش ايران هماهنگ باشد. آنها نبايد آب در آسياب فيفا بريزند.


گره باز نشده سرمربی تيم ملی اميد


اعلام سرمربيگری وينگو بگوويچ برای تيم ملی اميد، يکی از مسائلی بود که رييس کميته ويژه آن را باطل اعلام کرد . پس از اين ماجرا علی کفاشيان، دبير کل کميته المپيک ضمن آن که استخدام مربی کروآت تيم فولاد اهواز را با موافقت اين باشگاه وزمان عقد قرار داده را چهار شنبه اعلام کرده است، گفته فراهانی را را مشکل داخلی مسوولان فوتبال دانست که ارتباطی با اقدامات کميته ملی المپيک ندارد .


اما پس از محالفت اوليه روز چهارشنبه هيات مديره فولاد با رفتن بگوويچ، کفاشيان با اعلام اين که يکی از گزينه های ايرانی به اين سمت منصوب خواهد، عملا معمای سرمربيگری را نا گشودنی نشان داد .


سپس هيات مديره فولاد به خبرگزاری ايرنا اعلام کرد که با پيوستن بگوويچ به تيم ملی اميد موافقت کرده است . درپی آن کفاشيان هم خبر از تمام شدن کار قرار داد ۸۰ هزار دلاری تا پايان مسابقه های مقدماتی را به خبرگزاريها داد .


کميته ويژه فوتبال اعلام کرده بود که گزينه آنان رنه سيموئز برزيلی است . رنه سيموئز در گفت و گويی با يک سايت اينترنتی بار ديگر از ناهماهنگی مسوولان فوتبال جمهوری اسلامی شکايت کرد و همچنين مدعی است که معرفی بازيکنان بزرگسال، باعث ناکامی تيم ملی اميد در دوحه شد .


او تيم خود را بر اساس بازيکنانی چون سياوش اکبرپور، آندرانيک تيموريان، جواد نکونام و ... بسته بود، که با افشای غير قانونی بودن سن آنان، نتوانست تيم شکل گرفته در اردوهای تدارکاتی را به بازيهای آسيايی ببرد .


لغو سفر تيم ملی اميد


برای حل مشکل تعيين سرمربی تيم ملی اميد و اين که در اين تنگنا مساله بگوويچ با کميته ويژه هم بايد حل شود، بايد منتظر خبرهای روز بود .


تهديد رييس و دو عضو برگزيده فدراسيون بين المللی فوتبال درکميته ويژه مديريت فوتبال ايران به استعفا، بار ديگر جامعه فوتبال ايران نگران برخوردی تند از سوی فيفا با فوتبال ايران شد

خبر گزاری ايلنا اعلام کرد : با گفت و گوی بگوويچ با داريوش مصطفوی کار مربيگری اين کروآت تمام است و او از بعد از ظهر چهارشنبه کارش را آغاز خواهد کرد . اين خبرگزاری از مصطفوی به عنوان دبير فدراسيون فوتبال ياد کرده است .اما ساعاتی بعد سفر اين تيم به رقابتهای هشت تيمی قطر منتفی اعلام شد .


خبرگزاری ايپنا ( ورزش ايران ) لغو سفر را به دليل بروز مشکلاتی مانند خروج از کشور شماری از بازيکنان و مشخص نبودن تکليف سرمربی اعلام کرد . اما خبرگزاری فارس دليل آن را همکاری نکردن باشگاههای پاس، پيکان، فولاد، پرسپوليس، صباباتری و فجر سپاسی با تيم اميد ايران در اجازه حضور بازيکنان دعوت شده به تيم ملی دانست . تيم ملی اميد ايران قرار بود روز ۲۹ دی به کشور قطر سفر کند.


اگر مسائل موجود بين کميته ويژه و طيف حامی عملکرد رييس تربيت بدنی از ديدگاه جناح بندی سياسی نگريسته و منجر به فروپاشی کميته شود، بی ترديد بايد منتظر واکنشی ديگر از سوی فيفا عليه فوتبال ايران بود که اين بار حل آن مشکل تر و دست کم در کوتاه مدت به زيان تيم های ملی و باشگاهی بازيگر در مسابقه های بين المللی در آينده خواهد بود .



XS
SM
MD
LG