لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

مدير كل جديد آژانس خواستار همكارى بيشتر ايران شد


يوكيو آمانو روز دوشنبه از سوى نمايندگان ۱۵۰ كشور عضو آژانس بين المللى انرژى اتمى رسما به عنوان جانشين محمد البرادعى انتخاب شد.
يوكيو آمانو روز دوشنبه از سوى نمايندگان ۱۵۰ كشور عضو آژانس بين المللى انرژى اتمى رسما به عنوان جانشين محمد البرادعى انتخاب شد.
مدير كل جديد آژانس مى گويد كه از اول دسامبر براى اجراى پادمان آژانس و همچنين قطعنامه هاى شوراى امنيت درباره ايران بيشترين تلاش ها را انجام مى دهد.

يوكيو آمانو روز دوشنبه از سوى نمايندگان ۱۵۰ كشور عضو آژانس بين المللى انرژى اتمى رسما به عنوان جانشين محمد البرادعى انتخاب شد.

وى قرار است كه از اول ماه دسامبر (دهم آذرماه) كار خود را به عنوان مدير كل جديد اين نهاد بين المللى آغاز كند.

آقاى آمانو در يك كنفرانس خبرى در وين گفت: به رغم شش سال اجراى پادمان در قبال ايران، آژانس هنوز به اين نتيجه نرسيده است كه فعاليت هاى هسته اى ايران منحصرا به منظور اهداف صلح آميز دنبال مى شود.

مدير كل آژانس افزود: به نظر من آژانس بيشترين تلاش ها را انجام داده است. همكارى بيشترى (از سوى ايران) مورد نياز است و اين فعاليت ها بايد ادامه يابد.

پرونده اتمى ايران در شش سال گذشته به محل مناقشه جمهورى اسلامى با آژانس و قدرت هاى غربى تبديل شده است و تهران همواره اعلام كرده است كه فعاليت هاى هسته ايش صلح آميز است.

اين در حالى است كه كشورهاى غربى و بويژه آمريكا برنامه اتمى ايران را فاقد شفافيت و در مسير ساخت سلاح هسته اى ارزيابى كرده اند.

محمد البرادعى، مدير كل پیشین آژانس بين المللى انرژى اتمى، نيز در گزارش هاى دوره اى خود به شوراى حكام گفته است كه نمى تواند ماهيت صلح آميز فعاليت هاى اتمى ايران را تاييد كند.

آژانس مى گويد كه ايران بايد به ابهام هاى موجود در باره ارتباط ميان بخش هاى نظامى و موشكى خود با فعاليت هاى هسته ايش پاسخ دهد و اجازه بازرسى هاى سر زده از تاسيسات اتمى خود را صادر كند.

آقای البرادعی در آخرین گزارش خود در باره برنامه اتمی ایران با استناد به اطلاعات دریافتی از برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا به موضوع‌هایی نظیر انجام آزمایش انفجار با قدرت بالا و تلاش برای ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای پرداخته بود.

این در حالی است که ایران این اسناد را «جعلی» خوانده و از آژانس خواسته است، اصل این اسناد و مدارک را برای اظهار نظر در اختیار ایران قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلیل عدم ارایه اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» به ایران را «حفاظت از منابع اطلاعاتی» اعلام کرده‌اند.

در همين حال، على اكبر صالحى، رييس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى كه به وين، مقر آژانس، سفر كرده است در سخنانى اعلام كرد كه تاسيسات اتمى ايران بارها به حمله تهديد شده است.

وى افزود: «اين تهديدها نه تنها دستاوردى نداشته بلكه باعث ايجاد همبستگى و عزم ملت ايران شده است.»

به گفته آقاى صالحى، «ملتى كه در برابر جنگ تحميلى و تحريم هاى ناعادلانه قاطعانه ايستادگى كرده اكنون به ملتى پيشرفته در منطقه خود تبديل شده است.»

اسرائيل و آمريكا تهديد كرده اند در صورتى كه ايران از راه ديپلماتيك نگرانى ها در باره فعاليت هاى هسته اى خود را حل نكند تمام گزينه ها از جمله راه حل نظامى بر روى ميز خواهد بود.

با اين حال، كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك كه آمريكا را نيز شامل مى شود بر ادامه راه حل ديپلماتيك و گفت و گو با تهران تاكيد كرده اند و قرار است كه مذاكرات مقدماتى براى گفت و گوهاى اصلى از اول اكتبر آغاز شود.

كارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، كه كشورش رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه اعلام كرد كه اين اتحاديه قبل از بررسى هر گونه تحريم بيشتر منتظر نتايج گفت و گو هاى ايران خواهد ماند.

به گفته وى، «تمركز اصلى در حال حاضر بايد بر روى اين نشست ويژه باشد و اينكه چه اتفاقى پس از آن رخ خواهد داد بستگى به آن دارد كه در جريان مذاكرات چه چيزى رخ خواهد داد.»

آقاى بيلت افزود: ما منتظر پاسخ ايران خواهيم ماند و اينكه بايد جزئيات بيشترى مورد بحث قرار گيرد يا نه.
XS
SM
MD
LG