لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

مدير مسئول روزنامه «انديشه نو» مجرم شناخته شد


دادگاه روزنامه‌هاى جام جم، فرهنگ آشتى، سرمايه و انديشه نو روز يكشنبه در تهران برگزار شد كه بر اساس نظر هيئت منصفه، مدير مسئول «انديشه نو» به اتهام توهين به دولت جمهورى اسلامى مجرم شناخته شد.

بر اساس گزارش خبرگزارى‌هاى ايران، حجت‌الله حاجبى، مدير مسئول انديشه نو، به توهين نسبت به دولت جمهورى اسلامى متهم شده بود كه پس از رسيدگى به كيفرخواست مدعی‌العموم، هيئت منصفه مطبوعات استان تهران وى را مجرم دانست و به اتفاق آرا متهم را مستحق تخفيف در مجازات نشناخت.

نشريه «انديشه نو» اواخر آذرماه گذشته از سوى هيئت نظارت بر مطبوعات لغو امتياز و پرونده آن براى رسيدگى به دادگاه ارسال شد.

اين هيئت كه زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى اداره مى‌شود دليل توقيف «انديشه نو» را «زير سؤال بردن سياست‌‌هاى كلى نظام در حمايت از انسجام و اقتدار امت اسلامى و مستضعفين جهان و نيز تلاش مستمر براى تعميق اختلافات در بين مردم پس از انتخابات دهم رياست جمهورى ــ حتى پس از اعلام مواضع صريح مقامات و مراجع قانونى» عنوان كرده بود.

نشريه «انديشه نو» كه در دوران انتخابات رياست جمهورى به عنوان ارگان ستاد انتخاباتى ميرحسين موسوى فعاليت مى‌ كرد وابسته به «حزب اسلامى كار» از گروه‌هاى اصلاح‌طلب بود.

اين روزنامه نخستين شماره خود را در ۱۵ دى ۱۳۸۴ منتشر كرد و تا زمان توقيف آن در ۳۰ آذر ۱۳۸۸، به صورت سراسرى منتشر مى‌‌شد.

قاضی دادگاه هنوز حکمی برای مدیر مسئول روزنامه اندیشه نو اعلام نکرده است.

گزارش‌ها همچنین حاكى است كه هيئت منصفه مطبوعات استان تهران مدير مسئول فرهنگ آشتى را در مورد شكايت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى مجرم تشخيص نداد و قاضى سيامک مدير خراسانى، رئيس شعبه ۷۶ دادگاه كيفرى استان تهران، وى را از اتهام‌ها تبرئه كرد.

همچنين دادگاه روزنامه‌هاى «سرمايه» به مدير مسئولى محمد عبده تبريزى و جام جم در روز يكشنبه برگزار شد كه قاضى مدير خراسانى با اعلام اينكه شاكى خصوصى اين روزنامه‌ها رضايت خود را اعلام كرده‌اند پرونده آنها را مختومه كرد.

روزنامه «سرمايه» روز يازدهم آبان ماه سال ۸۸ از سوى هيئت نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شد و انتشار آن از این تاریخ متوقف شده است.

روزنامه جام جم ارگان سازمان صدا و سيماى جمهورى اسلامى است و مدیر مسئولى آن بر عهده بيژن مقدم از افراد نزديک به دولت محمود احمدى‌نژاد است.
XS
SM
MD
LG