لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«موشک ضد ناو سپاه احتمالا منشاء روسی دارد»


نمونه ای از موشک های ضد ناو روسی که ایران سال گذشته از این کشور تحویل کرده است.
نمونه ای از موشک های ضد ناو روسی که ایران سال گذشته از این کشور تحویل کرده است.

بنابر گزارش رسانه های ايران، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری گفت: اخيرا سپاه پاسداران يک سلاح دريايی را آزمايش کرده که می تواند هر هدفی را در فاصله بيش از ۳۰۰ کيلومتر نابود کند.


آقای جعفری در ادامه افزوده است که اين موشک هم اکنون در حال توليد انبوه است و بيش از اين حاضر نشد جزئياتی را درباره آن فاش کند.


اما کارشناسان نظامی می گويند، با توجه به محدود بودن شمار موشک های ضد ناو با برد بالا احتمالا موشکی که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آن سخن می گويد، فن آوری است که ايران چندی پيش از روسيه خريداری کرده است.


داگ ريچاردسون، کارشناس موشکی در لندن در اين باره به راديو فردا می گويد: «من نگاهی داشتم به موشک های ضد ناوی که در جهان وجود دارد و بايد بگويم که تعداد کمی از آنها بردی بيش از ۳۰۰ کيلومتر دارد. ممکن است ادعای ايران مبنی بر آنکه چنين موشکی را آزمايش کرده، درست باشد.»


وی می گويد: «ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادی قصد داشت يک سری موشک های ضد ناو را از روسيه خريداری کند. برد آن موشک ها در همين حدود است. اکنون به نظر می رسد که اين سلاح به ايران تحويل داده شده و ايران آن را آزمايش کرده است.»


روزنامه اسراييلی جروزالم پست يک سال پيش از تحويل اين موشک ها به ايران خبر داده بود.


  • «ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادی قصد داشت يک سری موشک های ضد ناو را از روسيه خريداری کند. برد آن موشک ها در همين حدود است. اکنون به نظر می رسد که اين سلاح به ايران تحويل داده شده و ايران آن را آزمايش کرده است.»
داگ ريچاردسون، کارشناس موشکی در لندن

به نوشته اين روزنامه، «جنگ افزار مذکور که موشک اس اس ان ايکس ۲۶ ياکونت (


SSN-X-۲۶ Yakhont ) نام دارد يک نوع موشک کروز با سرعت مافوق صوت است که می توان آن را از ساحل به اهدافی در دريا شليک کرد. اين موشک کروز که قادر به حمل ۲۰۰ کيلوگرم ماده منفجره است، در ارتفاع يک ونيم متری از سطح آب پرواز می کند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران همچنين گفته است: ايران قادر است تنگه هرمز را برای مدتی نامحدود مسدود کند.


آقای جعفری افزوده است، با توجه به وضعيت جغرافيايی تنگه هرمز و تجهيزاتی که نيروهای مسلح ايران در اختيار دارند، بستن اين تنگه برای مدت نامحدود کاری «بسيار راحت» است.


بيش از ۴۰ درصد از نفت جهان از آبراه هرمز می گذرد و بستن آن بحران بزرگی را در بازار جهانی نفت به دنبال خواهد داشت. ولی به گفته کارشناسان نظامی، نا امن کردن اين مسير با فن آوری موشکی ای که در جهان شناخته شده است، کار آسانی نيست، چرا که به راحتی می توان با آن مقابله کرد.


داگ ريچاردسون، کارشناس موشکی در لندن در اين باره می گويد: «ايران تعداد قابل توجهی موشک ضد ناو در اختيار دارد. ولی همه اين موشک ها يا از کشورهای ديگر خريداری شده اند يا از روی مدل های شناخته شده، ساخته شده اند.»


وی افزود: «علاوه بر اين بايد ديد چند درصد از اين موشک ها با جديدترين استانداردها تطابق دارند و می توانند بر مشکلاتی همچون اختلالات الکترونيکی و اقدامات متقابل غلبه کنند.»


به گفته کارشناسان، اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران درباره آزمايش يک سلاح دريايی جديد باعث افزايش تنش ميان ايران و غرب خواهد شد که از مدتها پيش به خاطر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد.


کشورهای غربی از تهران خواسته بودند تا روز شنبه موضع خود را درباره بسته پيشنهادی گروه ۵+۱ اعلام کند.


پنج کشور عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان از جمهوری اسلامی خواسته اند تا در مقابل دريافت مشوق و توقف تحريم های سازمان ملل، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ولی مقام های ايرانی تا کنون پاسخ رسمی خود را اعلام نکرده اند.


XS
SM
MD
LG