لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

فیلم آخر زمان؛ از تخیل تا واقعیت


ریچارد هنسن، استاد جامعه شناسی دانشگاه آیداهو: «اینک آخر زمان» فیلمی قوی و ارزشمند محسوب می شود که توانسته تصویر دقیق و عینی از قوم مایا را به تماشاگر عرضه کند.
ریچارد هنسن، استاد جامعه شناسی دانشگاه آیداهو: «اینک آخر زمان» فیلمی قوی و ارزشمند محسوب می شود که توانسته تصویر دقیق و عینی از قوم مایا را به تماشاگر عرضه کند.

نمایش فیلم «آپوکالیپتو» یا « اینک آخر زمان » مل گیبسون که مشاور تاریخی فیلم بخش هایی از آن را زاییده خیال کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی این فیلم خوانده است با عکس العمل های مختلف تماشاگران روبرو شد



نخستین شب نمایش فیلم «آپوکالیپتو» تازه ترین اثر مل گیبسون به خاطر صحنه های خون آلود مراسم «قربانی» انسان که در فیلم برفراز یکی از اهرام دستاورد قوم «مایا» انجام می شود و صحنه های دیگری از قبیل مراسم شکار زندانیانی که پس از رهایی در یک جنگل انبوه مورد اصابت تیرهای آتش زای سربازان قرار می گیرند باعث شده است تا دسته ای از فعالین حقوق بشری کشور گواتمالا در آمریکای مرکزی کارگردان فیلم را متهم به خلق یک تصویر نادرست درباره امپراطوری مایا و نمایش اهالی آن به عنوان یک قوم «وحشی»کنند.


فیلمنامه فیلم «آپوکالیپتو» که توسط مل گیبسون با همکاری یک فیلمنامه نویس ایرانی، فرهاد صفی نیا، نوشته شده، بنا به گفته ریچارد هنسن، استاد جامعه شناسی دانشگاه آیداهو که رساله های گوناگونی درباره قوم مایا نوشته و یکی از نظارت کنندگان تاریخی این فیلمنامه است، فیلمی قوی و ارزشمند محسوب می شود که توانسته از طریق دکور، لباس و چهره پردازی، تصویر دقیق و عینی از قوم مایا را به تماشاگر عرضه کند.


فیلمی که بنا به گفته پروفسور هنسن، بیش از هر چیز در وهله اول یک محصول سینمایی هالیوود به شمار می رود و نه یک فیلم مستند.


فرهاد صفی نیا، فیلمنامه نویس ایرانی این فیلم معتقد است: این فیلم نیز چون دیگر فیلم های تاریخی ساخت هالیوود از جمله «اسکندر» یا «تمام مردان رییس جمهوری» محصول درهم آمیزی وقایع تاریخی و مستند با استفاده از قدرت تخیل کارگردان و نویسندگان آن است.




فرهاد صفی نیا که در نوشتن فیلمنامه «آپوکالیپتو» با مل گیبسون همکاری نزدیک داشته است شرط اساسی ساختن یک فیلم خوب و موفق را ایجاد توازن بین اصالت تاریخی داستان فیلم و هیجان انگیزتر ساختن آن برای تماشاگر سینما می داند.

آقای صفی نیا که در نوشتن فیلمنامه «آپوکالیپتو» با مل گیبسون همکاری نزدیک داشته است شرط اساسی ساختن یک فیلم خوب و موفق را ایجاد توازن بین اصالت تاریخی داستان فیلم و هیجان انگیزتر ساختن آن برای تماشاگر سینما می داند.



آقای صفی نیا، فیلم «آپوکالیپتو» را بیش از هر چیز یک اثر هیجان انگیز سرگرم کننده می خواند و معتقد است که مقصود سازندگان فیلم نیز همین بوده است، چون فیلم در واقع در رده بندی «فیکشن » یا زاییده خیال نویسنده قرار دارد.



بنا به گفته صفی نیا، او و مل گیبسون خواسته اند فیلم «آپوکالیپتو» یا « آخر زمان » برای تماشاگر جهان امروز یادآورنده این واقعیت تاریخی باشد که «نشانه های سقوط هر امپراتوری قدرتمند جهان همواره یکسان است : نابود ساختن شرایط محیط زیست به صورتی گسترده، رو به زوال رفتن یک جامعه مصرفی و فساد سیاسی.»


فیلم «آپوکالیپتو» بیش ازهرچیز برای تماشاگر این سوال را پیش می آورد که چگونه قوم فرهنگی مایا که از پیشتازان علم ریاضی و نجوم بوده اند، زبان و خط خود را داشته اند و اولین تقویم ۳۶۵ روزه بشری را ابداع کرده و به مدت هزار سال تمدن و فرهنگ آمریکای مر کزی را اداره می کردند ناگهان شهرهای خود را تخلیه کردند و اهرام خود را بدست رویش جنگل های وحشی سپردند.


XS
SM
MD
LG