لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

نشست اتحادیه عرب برای بررسی وضعیت نوار غزه


تنها نیروگاه برق نوار غزه به دلیل کمبود سوخت تعطیل شده است.
تنها نیروگاه برق نوار غزه به دلیل کمبود سوخت تعطیل شده است.


نمايندگان کشورهای عربی عضو اتحاديه عرب روز دوشنبه در قاهره گردهم آمدند تا درباره وضعيت نوار غزه و تعطيلی تنها نيروگاه برق اين منطقه که منجر به خاموشی گسترده شده رايزنی کنند.


نشست نمايندگان دائم کشورهای عربی در اين اتحاديه پس از آن برگزار می شود که پنج شنبه گذشته اسراييل اعلام کرد که برای تشديد فشار و جلوگيری از حملات راکتی ستيزه جويان فلسطينی به جنوب اسراييل، رفت و آمد به نوار غزه را مسدود کرده است.


بر پايه گزارش ها در حملات اسراييل به اين منطقه که از روز سه شنبه گذشته آغاز شد تاکنون دست کم ۳۶ نفر کشته شده اند.


تل آويو علت حمله به اين منطقه را نزديک به يک و نيم ميليون جمعيت دارد، اعمال فشار بر حماس خواند تا شورشيان پرتاب راکت به خاک آن کشور را متوقف کنند.


حملات اخير اسراييل به نوار غزه خونبارتيرين حملات از ماه ژوئن تابستان گذشته محسوب می شود که حماس کنترل غزه را در دست گرفت.


نمايندگان اتحاديه عرب قرار است که در نشست خود خواستار فراخوان بين المللی برای اعمال فشار بر اسرائيل برای رفع محدوديت ها و قطع حملات ارتش اين کشور به نوار غزه شوند.


حملات اخير اسراييل به نوار غزه خونبارتيرين حملات از ماه ژوئن تابستان گذشته محسوب می شود که حماس کنترل غزه را در دست گرفت.

در همين حال روز يکشنبه تنها نيروگاه توليد برق در نوار غزه به علت کمبود سوخت از کار افتاد و بسياری از مناطق نوار غزه در تاريکی فرو رفت.


اسراييل ارسال سوخت به نيروگاه غزه را برای فشار هرچه بيشتر بر حماس قطع کرده است تا اين سازمان فلسطينی را وادار به توقف حملات راکتی کند اما افراد هوادار حماس می گويند: مادامی که حملات ارتش اسراييل به نوار غزه ادامه دارد، پرتاب راکت به خاک اسراييل متوقف نخواهد شد.


سازمان ملل متحد از قطع برق در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب وخيم احتمالی آن به اسراييل هشدار داده است.


درخواست ايران برای نشست فوق العاده


در واکنش به اين تحولات، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز يکشنبه در نامه ای به دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی از وی خواست که برای بررسی وضعيت فلسطينی ها در نوار غزه، وزيران خارجه ۵۷ کشور عضو اين سازمان در نشست فوق العاده ای شرکت کنند.


آقای متکی حملات مرگبار اسراييل به نوار غزه را محکوم کرده و در نامه خود به «حکمت الدين احسان اوغلو» دبير کل سازمان کنفرانس اسلامی خواستار نشست فوق العاده و فوری وزيران خارجه کشورهای عضو شده است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی نيز با ارسال نامه ای به عبدالله احمد بداوی، نخست وزير مالزی خواستار تدارک و برگزاری اين نشست فوق العاده شده است.


کشور مالزی در حال حاضر رياست دوره ای سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده دارد.


اين درخواست وزير امور خارجه و رييس جمهوری ايران يک روز پس از آن صورت ميگيرد که شنبه گذشته دبير کل سازمان کنفرانس اسلامی حملات نيروهای اسراييل به نوار غزه را محکوم کرد و از سازمان ملل متحد خواست تا برای متوقف ساختن خونريزی ها در اين منطقه بحرانی ميانجيگری کند.


وی ضمن محکوم کردن اقدام اسراييل، ارتش اين کشور را متهم به کشتن افراد غيرنظامی کرد.


XS
SM
MD
LG