لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

۹ زائر شیعه در جریان درگیری در مدینه بازداشت شدند


عربستان سعودى كشورى سنى نشين است ولی در نواحى شرقى این کشور اقليت قدرتمند شیعه زندگی می کنند كه بارها از وجود تبعيض در اين كشور شكايت كرده اند.
عربستان سعودى كشورى سنى نشين است ولی در نواحى شرقى این کشور اقليت قدرتمند شیعه زندگی می کنند كه بارها از وجود تبعيض در اين كشور شكايت كرده اند.
در جريان درگيرى هايى كه دوشنبه شب در اطراف مسجد پيامبر اسلام در مدينه رخ داد ۹ زائر شيعه از سوى ماموران امنيتى عربستان بازداشت شدند.

بر اساس گزارش روز سه شنبه منابع شيعه، اين درگيرى ها پس از آن رخ داد كه «ماموران امر به معروف و نهى منكر» تلاش كردند تا زائران را از اطراف قبرستان بقيع كه آرامگاه پيامبر اسلام در آن قرار دارد متفرق كنند.

جعفر الشيب، از افراد سرشناس شيعه عربستان گفته است: درگيرى ميان زائران شيعه و «ماموران امر به معروف» در نزديك مسجد پيامبر اسلام رخ داد.

آقاى الشيب گفته است: حدود ۱۵۰۰ زائر شيعه براى بزرگداشت فوت پيامبر اسلام نزديك مسجد وى تجمع كرده بودند كه ماموران چوب به دست «امر به معروف و نهى از منكر » با حمايت پليس مخفى اقدام به متفرق كردن آنها كردند.

وى همچنين گفت كه برخى فروشگاه هاى شيعيان نيز مورد حمله قرار گرفته اند.

ولى منصور التركى، سخنگوى وزارت كشور عربستان، اين حادثه را «نزاع بين بازديد كنندگان و زائران» توصيف كرده است.

وى مى گويد: تحقيقات براى يافتن انگيزه و علت بروز اين حادثه در جريان است. منصور التركى حاضر نشد تا خبرهاى مربوط به دخالت ماموران امر به معروف و نهى از منكر را در اين واقعه تاييد كند.

اين سخنگو با اعلام بازداشت ۹ نفر در جريان درگيرى ها گفت كه جزئيات بيشتر در باره اين موضوع در آينده منتشر خواهد شد.

اين گزارش ها در حالى منتشر مى شود كه شبكه تلويزيونى عرب زبان «العالم» وابسته به ايران در سايت خود نوشته است كه در جريان درگيرى نيروهاى امنيتى عربستان با زائران قبرستان بقيع كه به مناسب سالگرد درگذشت پیامبر اسلام « در آن محل حضور يافته بودند، دو نفر شهيد و چهار نفر ديگر مجروح شدند.»

ولى يك مقام امنيتى عربستان كه نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرگزارى «رويترز»، تنها مجروح شدن چند زائر شيعه را تاييد كرد و گفت كه آنها براى درمان به بيمارستان ملك فهد برده شده اند.

عربستان سعودى كشورى سنى نشين است ولی در نواحى شرقى این کشور اقليت بزرگ شیعه زندگی می کنند كه بارها از وجود تبعيض در اين كشور شكايت كرده اند.
XS
SM
MD
LG