لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

اتحاديه عرب خواستار حل اختلافات منطقه اى با ايران شد


عمر موسى هشدار داده است كه اعراب نبايد به ايرانى ها و قدرت هاى خارجى اجازه دهند سرنوشت منطقه را رقم بزنند. (عکس: EPA)
عمر موسى هشدار داده است كه اعراب نبايد به ايرانى ها و قدرت هاى خارجى اجازه دهند سرنوشت منطقه را رقم بزنند. (عکس: EPA)

رييس اتحاديه عرب روز سه شنبه گفت كه اعراب و ايران بايد براى حل منازعات منطقه اى خود از جمله برنامه هسته اى ايران تلاش كنند.


بيانيه عمرو موسى نخستين اظهارات يك مقام بلندپايه عرب در باره لزوم حل چالش هاى ميان طرفين است كه در حال حاضر بر سر مسائلى چون عراق، لبنان، فلسطين و امنيت در خليج فارس با يكديگر اختلاف دارند.


وى اظهار داشت: زمان براى گفت و گو ميان ايرانى ها و اعراب فرا رسيده است كه بايد شامل همه مسائل شود .


عمرو موسى افزود: ما اختلافات و مشكلاتى با يكديگر داريم ولى اين مسائل مى تواند حل شود چرا كه ايران يك كشور مهم به شمار مى رود.


رييس اتحاديه عرب هشدار داد كه اعراب نبايد به ايرانى ها و قدرت هاى خارجى اجازه دهند كه براى سرنوشت منطقه تصميم گيرى كنند.


به گزارش خبرگزارى «آسوشيتدپرس»، اشاره اين مقام بلندپايه عربى به مذاكراتى است كه ميان ايران و كشورهاى موسوم به گروه پنج به علاوه يك در باره برنامه هسته اى جمهورى اسلامى در جريان است .


گروه پنج به علاوه يك شامل پنج كشور عضو دائم شوراى امنيت، آمريكا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين همراه با آلمان است كه در تابستان سال جارى بسته اى حاوى مشوق هاى اقتصادى به مقام هاى جمهورى اسلامى ارائه كرد.


  • «ما اختلافات و مشكلاتى با يكديگر داريم ولى اين مسائل مى تواند حل شود چرا كه ايران يك كشور مهم به شمار مى رود.»

رییس اتحادیه عرب


اين گروه خواستار تعليق غنى سازى اورانيوم در مقابل اين بسته پيشنهادى شده است ولى ايران چنين درخواستى را رد كرده است.


«مذاکرات در چارچوب سیستم منطقه ای»


عمرو موسى اظهار عقيده كرد كه آنها حق ندارند در باره مسائل منطقه اى بدون حضور ديگران گفت و گو كنند.


وى گفت: مذاكرات آينده بايد در چارچوب يك «سيستم منطقه اى» صورت گيرد.


اخيرا شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين، خواستار تشكيل سازمانى منطقه اى شامل همه كشورهاى عربى، تركيه، ايران و اسرائيل شد. وى گفت كه اين پيشنهاد در اتحاديه عرب پذيرفته شده است.


روز سه شنبه، ۲۶ آذرماه، اعضاى گروه پنج به علاوه يك كه برنامه اتمى ايران را دنبال مى كنند نشست مشتركى را با نمايندگان كشورهاى بحرين، مصر، اردن، كويت، عراق، امارات متحده عربى و عربستان در نيويورك برگزار كردند تا در باره فعاليت هاى هسته اى ايران به رايزنى بپردازند.


كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا پس از اين نشست از نگرانى شركت كنندگان در اين مذاكرات در باره بلندپروازى اتمى ايران خبر داد و گفت: «كشورهاى حاضر از تلاش هاى شوراى امنيت سازمان ملل، گروه پنج به علاوه يك و آژانس بين المللى انرژى اتمى در باره ايران حمايت كردند.»


برگزارى اين نشست با انتقاد آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، روبرو شد و او، كشورهاى گروه پنج به علاوه يك را متهم كرد كه سران برخى دولت هاى عربى را وادار به «مقابله با حقوق هسته اى و ديگر خواست هاى ملت ايران كرده اند.»


علاوه بر برنامه اتمى ايران كه نگرانى كشورهاى عربى را برانگيخته است، نفوذ ايران در عراق، فعاليت هاى نظامى جمهورى اسلامى در خليج فارس و حمايت از گروه هاى حماس در نوار غزه و حزب الله لبنان به چالشى در روابط تهران با پايتخت هاى عربى تبديل شده است.


این در حالی است که ايران با اشاره به خواست خود براى داشتن روابط حسنه با كشورهاى عربى، اختلافات موجود را ناشى از «تحريكات آمريكا» در منطقه خاورميانه دانسته است.


برخى از كشورهاى مهم سنى مذهب در منطقه خاورميانه نظير مصر و عربستان سعودى گفته اند كه گفت و گوها با ايران تنها در صورتى انجام شود كه به گفته آنها، ايران دخالت هاى خود را در كشورهاى عربى متوقف كند.


اين كشورها، تهران را متهم مى كنند كه به قدرت گرفتن شيعيان در عراق كمك كرده و از گروه هاى اسلامگرا حمايت مى كند.


جمهورى اسلامى ايران در مقابل اين اتهام ها را رد كرده است. در نتيجه تنش ميان ايران با كشورهاى عربى سطح روابط ميان طرفين از زمان روى كار آمدن محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى، تنزل كرده است.


XS
SM
MD
LG