لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۱

بازدید بازرسان آژانس از راکتور آب سنگین اراک


ایران پیشتر اجازه بازرسی آژانس از تاسيسات آب سنگين اراک را لغو کرده بود.
ایران پیشتر اجازه بازرسی آژانس از تاسيسات آب سنگين اراک را لغو کرده بود.


بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از يکی از حساس ترين مراکز اتمی در شهر اراک ايران بازديد کردند.


يک مقام آگاه ايرانی که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است که اين بازديد پنج ساعت طول کشيده است.


به گفته وی، بازديد بازرسان آژانس از راکتور آب سنگين اراک در پی توافقات اخير ميان تهران و آژانس و به عنوان بخشی از چارچوب نحوه حل و فصل مسايل باقيمانده در پرونده هسته ای ايران صورت گرفته است.


جمهوری اسلامی ايران در واکنش به تصويب قطعنامه های تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه برنامه هسته ای خود پیشتر اجازه بازرسی آژانس از تاسيسات آب سنگين اراک را لغو کرده بود.


راکتور آب سنگين اراک، در صورتی که در اوايل دهه آينده ميلادی به مرحله بهره برداری برسد، قادر است ماده راديو اکتيو پلوتونيوم که در ساختن سلاح هسته ای به کار می رود، توليد کند.

راکتور آب سنگين اراک، در صورتی که در اوايل دهه آينده ميلادی به مرحله بهره برداری برسد، قادر است ماده راديو اکتيو پلوتونيوم که در ساختن سلاح هسته ای به کار می رود، توليد کند. از همين رو شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است که ساخت راکتور اراک را متوقف کند.


بازديد بازرسان آژانس انرژی اتمی از اين تاسيسات در چارچوب توافق هايی انجام می شود که ماه گذشته خورشيدی ميان هيات ايران مذاکره کننده هسته ای با مقامات آژانس صورت گرفت.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۲ تيرماه، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که در مذاکرات دو روزه هيات اعزامی آژانس با مقام های ايران در تهران، به توافق هايی از جمله اجازه بازديد بازرسان آژانس از طرح رآکتور آب سنگين اراک دست يافته است.


علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز در همين زمينه گفته بود:« ايران اجازه داده است تا برای اعتماد سازی و اطمينان يافتن از ادامه فعاليت های ساخت و ساز پروژه راکتور آب سنگين اراک، بازرسان بازديدی را از اين پروژه داشته باشند.»



ابهام زدايی از برنامه هسته ای ايران


اواسط تيرماه سال جاری، جواد وعيدی، معاون بين المللی شورای عالی امنيت ملی، گفت که ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی مهلت ۶۰ روزه ای را برای پايان دادن به مناقشات هسته ای، تعيين کرده اند.


وی اظهار داشت: «مذاکرات هسته ای ايران در اين مدت در فضای تازه ای انجام خواهد شد.»


بدنبال اين اعلام، هيات ايرانی دو دور مذاکره با معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران و وين انجام داد و در پايان اين مذاکرات دو طرف توافق کردند که برای روشن شدن دامنه و ماهيت برنامه غنی سازی اورانيوم توسط ايران، از جمله منشاء آلودگی تجهيزات موجود در برخی مراکز و همچنين ماهيت تحقيقات هسته ای جمهوری اسلامی در ارتباط با طرح های مشخص اقدام هايی صورت گيرد.


اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی، گفت و گو با مسئولان ايرانی در زمينه برنامه هسته ای خود را «سازنده» خوانده و گفته است: «گام های مهمی» در اين زمينه برداشته شده است.


ايران که به مدت ۱۸ سال برنامه هسته ای خود را از چشم ناظران بين المللی و آژانس دور نگه داشته بود متهم است که بدنبال توليد سلاح اتمی است اما تهران همواره اين ادعای منابع آمريکايی و اروپايی را رد کرده و گفته است که اين برنامه را به منظور مصارف صلح آميز دنبال می کند.


ایران از سوی کشورهای مختلف دنیا تحت فشار قرار گرفته است تا به منظور اعتماد سازی جهانی روند غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد ولی جمهوری اسلامی این درخواست ها را رد کرده و اخیرا علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، غنی سازی را به مانند «نفس کشیدن» برای ایران توصیف کرده است.


XS
SM
MD
LG