لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

«جنجال آلمانی» بر سر امتناع از بازی مقابل اسراییل


اشکان دژآگه در تیم ولفسبورگ آلمان توپ می زند.
اشکان دژآگه در تیم ولفسبورگ آلمان توپ می زند.

در حالی که تيم های ملی فوتبال زير ۲۱ ساله های اسراييل و آلمان خود را برای مسابقه روز جمعه پيش رو آماده می کنند، اعلام تصميم فوتباليست ايرانی تبار در یک تيم آلمانی، توجه ها را از اصل مسابقه به حواشی آن جلب کرده است.


اشکان دژآگه، اعلام کرده که حاضر نيست به اسراييل سفر کند و در اين مسابقه سهمی داشته باشد.


وی می گوید که «به دلایل شخصی نمی تواند تيم خود را در سفر به اسراييل همراهی کند.»


وی اين امر را ناشی از «مناسبات نزديک خانوادگی خود» توصيف کرده، و از اينکه فدراسيون فوتبال آلمان، اين دلایل را درک کرده، سپاسگزاری کرده است.


اما در رسانه های آلمان و محافل ورزشی آلمان، درخواست های زيادی برای اخراج اشکان دژآگه، به دليل خودداری از سفر به اسراييل مطرح شده است.


مسابقه ای که قرار است روز جمعه (سه روز ديگر) در اسراييل انجام شود، در چارچوب رقابت های مقدماتی قهرمانی سال ۲۰۰۹ اروپا در ميان تيم های فوتبال زير ۲۱ ساله ها انجام می شود.



  • «اشکان برای خانواده خود اهميت زيادی قائل است و به آنها وابسته است. و از آنجا که وی بستگان زيادی در ايران دارد، نگران است که سفر او به اسراييل همراه با تيم آلمانی، دردسرهایی را از طرف دولت ایران برای او و خانواده اش بوجود آورد.»
سرمربی تیم زير ۲۱ ساله های آلمان

اسراييل هر چند از نظر جغرافيایی در آسيا قرار دارد، اما از آنجا که از ده ها سال پيش، کشورهای عربی و اسلامی اسراييل را تحريم کرده اند، طبق تصميم های بين المللی، تيم های اسراييلی در چارچوب مسابقات اروپایی رقابت می کنند.


«احتمال دردسر»


اشکان دژآگه که در تيم آلمانی ولفسبورگ توپ می زند و در بوندس ليگای آلمان شاغل است، بلافاصله پس از آگاهی از قرار گرفتن تيم ملی زير ۲۱ ساله های آلمان در برابر اسراييل، به سرمربی تيم خود، ديتر آيلتس اطلاع داد که نمی تواند به اسراييل برود.


ديتر آيلتس اعلام کرده بود که «دلایل اشکان را درک می کند.»


این مربی آلمانی به روزنامه اشپيگل گفته است: «اشکان برای خانواده خود اهميت زيادی قائل است و به آنها وابسته است. و از آنجا که وی بستگان زيادی در ايران دارد، نگران است که سفر او به اسراييل همراه با تيم آلمانی، دردسرهایی را از طرف دولت ایران برای او و خانواده اش بوجود آورد.»


سرمربی تيم ولفسبورگ، فدراسيون فوتبال آلمان را از اين تصميم اشکان آگاه کرد، اما تئو سوانسيگر، رییس فدراسيون فوتبال آلمان، اعلام کرده که «آلمان نمی تواند بپذيرد که يک ورزشکار، به هر دليلی نخواهد تيم خود را همراهی کند.»


برخی رسانه های آلمانی و اسراييلی اين احتمال را مطرح کرده اند که دلایل اشکان دژآگه ناشی از انگيزه های سياسی باشد.


ولی وی به روزنامه های آلمان گفته است: «هيچ دليلی در مخالفت با اسراييل ندارم و تنها نگرانی ام اين است که هنگام سفر به ايران برايم دردسر درست کنند.»


روزنامه بيلد خواهان اخراج اشکان دژآگه شده است. شماری از سياستمداران و چهره های آلمانی نيز به اين فراخوان پيوسته اند.


معاون دبيرکل سازمان ارشد يهوديان آلمان، ديتر گرومن نيز به روزنامه اشپيگل گفت: «نمی توان پذيرفت که ورزشکاری در تيم ملی آلمان بخواهد يهوديان را مورد تحريم شخصی قراردهد.»


سازمان يهوديان آلمان خواهان آن شده که «فدراسيون فوتبال آلمان، به آسانی از کنار اين امر نگذرد.»


خودداری ورزشکاران تيم های جمهوری اسلامی ايران از مسابقه با اسراییلی ها يک امر تازه نيست. در سال های اخير اين رفتار افزايش يافته است و در مواردی، مسابقات بسيار مهم صورت نگرفته است. جمهوری اسلامی ايران از ورزشکارانی که با اسراييلی ها مسابقه نمی دهند تقدير می کند و در مواردی به آنان هدايایی اعطا کرده است.


XS
SM
MD
LG