لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

مشاور اسد قتل ژنرال عالیرتبه سوریه را تایید کرد


از ژنرال سوری به عنوان مشاور اسد یاد می شود.(عکس: AFP)
از ژنرال سوری به عنوان مشاور اسد یاد می شود.(عکس: AFP)

دولت سوريه روز چهارشنبه خبر ترور يک ژنرال عالی رتبه اين کشور را تاييد کرد. رسانه های عرب در گزارش های خود از وی به عنوان رابط ارتش سوريه با گروه حزب الله لبنان ياد می کنند.


بوثينا شعبان، مشاور بشار اسد، رييس جمهور سوريه در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: محمد سليمان افسر ارتش اين کشور ترور و به قتل رسيده است و تحقيقاتی در مورد جزييات اين حادثه در جريان است.


روز يکشنبه برای اولين بار رسانه های عربی خبر کشته شدن ژنرال محمد سليمان را منتشر کردند. روزنامه الحيات از قول منابع مطلع در لبنان گزارش داد که اين افسر ارشد ارتش سوريه کشته شده است.


روزنامه الحيات در گزارش خود افزود که دليل و جزييات اين ترور هنوز مشخص نيست اما منابع مطلع می گويند او مسئول فعاليت های بسيار حساس و محرمانه بوده و جزء رهبران دستگاه های امنيتی و مقامات ارشد دولت سوريه بوده است.


سايت خبری عرب زبان «ال بوابه» اولين رسانه ای بود که نام اين افسر ارشد را برملا کرد و گفت که او مسئول ارتباط سوريه با گروه حزب الله لبنان بوده است.


اين سايت خبری در گزارش خود مدعی شد که محمد سليمان با گلوله تفنگ های دور برد و در شهر ساحلی طرطوس در لبنان کشته شده و قرار است روز يکشنبه در زادگاه خود در شهر اريکش سوريه به خاک سپرده شود.


روزنامه لبنانی المستقبل که مواضع ضد سوريه دارد، در مطلب خود به نقل از يک سايت خبری سوريه نوشت: محمد سليمان فرمانده امنيتی کاخ رياست جمهوری و از افراد بسيار نزديک به بشار اسد است. المستقبل در گزارش خود به ارتباط اين مقام سوری با حزب الله لبنان هيچ اشاره ای نکرد.


مقامات حزب الله لبنان نيز به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند که چنين فردی را نمی شناسند و اطلاعی از ترور وی ندارند.


ترور ژنرال محمد سليمان شش ماه پس از ترور عماد مغنيه، فرمانده نظامی ارشد گروه حزب الله لبنان صورت می گيرد، تروری که حزب الله، اسراييل را مسئول آن معرفی کرد.


عماد مغنيه در ۱۲ فوريه سال جاری بر اثر بمب گذاری در اتومبيل وی درشهر دمشق کشته شد. دولت اسرائيل هر گونه دخالتی در اين حادثه را تکذيب کرده است.


XS
SM
MD
LG