لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

استرالیا به هند اورانیوم نمی فروشد


شیام ساران، نماینده هند در امور هسته ای از سوی مان موهان سینگ مامور مذاکره با کشورهای دارنده اورانیوم شده است.
شیام ساران، نماینده هند در امور هسته ای از سوی مان موهان سینگ مامور مذاکره با کشورهای دارنده اورانیوم شده است.

دولت جدید کارگری استرالیا روز سه شنبه اعلام کرد تا زمانی که هند معاهده منع عدم گسترش سلاح هسته ای را امضاء نکند به این کشور اورانیوم نخواهد فروخت.


استفن اسمیت، وزیر امور خارجه استرالیا این اظهارات را در دیدار با شیام ساران، نماینده مان موهان سینگ، نخست وزیر هند در امور هسته ای بیان کرد.


وی افزود: ما در انتخابات با یک سیاست متعهدانه ای وارد شدیم مبنی بر اینکه به کشورهایی که عضو معاهده ان پی تی نیستند اورانیوم صادر نخواهیم کرد.


حزب کارگر استرالیا در انتخابات ماه نوامبر توانست برنده اکثریت آراء در پارلمان این کشور شود.


  • «ما در انتخابات با یک سیاست متعهدانه ای وارد شدیم مبنی بر اینکه به کشورهایی که عضو معاهده ان پی تی نیستند اورانیوم صادر نخواهیم کرد.»
وزیر امور خارجه استرالیا

شیام ساران مامور شده است تا حمایت گروه ۴۵ کشور دارنده اورانیوم را برای اجرای معاهده میان آمریکا و هند درباره همکاری های اتمی را جلب کند.


این گروه بر صادرات اورانیوم برای مصارف صلح آمیز و فناوری آن نظارت می کند تا مانع استفاده از این ماده خام برای تولید سلاح های هسته ای شود.


نماینده هند توانسته بود که در سال گذشته جان هوارد، نخست وزیر سابق و محافظه کار استرالیا را متقاعد کند تا محدودیت فروش اورانیوم به هند را لغو کند.


دولت جدید استرالیا این محدودیت را بار دیگر برقرار و لغو آن را مشروط به پیوستن هند به معاهده ان پی تی کرده است.



پیشنهاد همکاری هسته ای هند به چین


در همین حال، مان موهانگ سینگ، نخست وزیر هند که برای دیداری سه روزه از چین در پکن به سر می برد روز سه شنبه از آن کشور دعوت کرد در زمینه تامین انرژی هسته ای با یکدیگر مشارکت کنند.


نخست وزیر هند با اشاره به این نکته که فضای کافی برای عمران و آبادانی هر دو کشور هند و چین وجود دارد گفت که استقرار صلح و ثبات در آسیا به نفع هر دو کشور است.


  • «هند در نظر دارد با همه کشورها، از جمله با چین همکاری صلح آمیز هسته ای داشته باشد.»
نخست وزیر هند

آقای سینگ که روز سه شنبه در آکادمی علوم اجتماعی پکن صحبت می کرد اظهار داشت: «کار اصلی سیاست خارجه ما ایجاد فضایی در منطقه است که به توسعه سریع ما منجر شود.»


وی در ادامه گفت: «سیاست ما این است که راه های منتهی به پیشرفت را افزایش دهیم و استقلال سوق الجیشی در جهان امروز را به دست آوریم.»


مان موهان سینگ در پنج سال گذشته اولین نخست وزیر هند است که از پکن دیدن می کند بدون آن که به نحوه و سطح همکاری های هسته ای دو کشور اشاره کند گفت که هند در نظر دارد با همه کشورها، از جمله با چین همکاری صلح آمیز هسته ای داشته باشد.


هر دو کشور هند و چین که ۲۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند برای تامین انرژی مورد نیاز خود با سرعت درصدد افزایش راکتورهای هسته ای بوده و هر دو برای استفاده از برنامه های اتمی به تکنولوژی کشورهای دیگر وابسته هستند.


بر اساس اظهارات نخست وزیر هند، این دو کشور همسایه باید با افزایش مشارکت، حس اعتماد متقابل را در خود به وجود آورند.


آقای سینگ روز دوشنبه با ون جیاباو، نخست وزیر چین، دیدار و گفت و گو کرد اما تا این لحظه گزارشی که نشان دهد این دو کشور بر سر تنش های مرزی به تفاهم رسیده باشند منتشر نشده است.


با این حال نخست وزیران دو کشور قراردادی را با هدف گسترش روابط دو جانبه امضا کردند.


مان موهان سینگ در پایان دیدارش از چین روز سه شنبه با هو جین تائو، رییس جمهوری این کشور، نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG