لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

استرالیا موضعگیری چین در قبال دالای لاما را محکوم کرد


بنا به اظهارات آقای دونر، استراليا هرگز اشخاصی نظير دالای لاما را از دريافت ويزا به آن کشور محروم نمی کند.
بنا به اظهارات آقای دونر، استراليا هرگز اشخاصی نظير دالای لاما را از دريافت ويزا به آن کشور محروم نمی کند.

دولت چين روز چهارشنبه سفر دالای لاما، پيشوای روحانی بودائيان تبت به استراليا را محکوم کرد و هشدار داد اين سفر ممکن است روابط دو کشور چين و استراليا را تحت الشعاع خود قرار دهد.


استراليا از شرکای بزرگ تجاری چين محسوب می شود و نقش مهمی را در تامين انرژی اين کشور ايفا می کند.


در واکنش به موضعگيری پکن، الکساندر دونر، وزير امور خارجه استراليا در مصاحبه ای با تلويزيون اسکای نيوز آن کشور گفت: «سيستم حکومتی چين با آنچه در استراليا اجرا می شود بسيار متفاوت است و من از دولت چين می خواهم به فرهنگ و نظام سياسی ما احترام گذارد.»


سيستم حکومتی چين با آنچه در استراليا اجرا می شود بسيار متفاوت است و من از دولت چين می خواهم به فرهنگ و نظام سياسی ما احترام گذارد.
الکساندر داونر

بنا به اظهارات آقای دونر، استراليا هرگز اشخاصی نظير دالای لاما را از دريافت ويزا به آن کشور محروم نمی کند زيرا به گفته وی استراليا يکی از آزادترين کشورهای جهان است.


وزير امور خارجه استراليا در عين حال خاطر نشان کرد کشورش دالای لاما را به عنوان يک پيشوای مذهبی می شناسد و تبت را بخشی از خاک چين می داند.


وی همچنين از پکن خواست به حقوق بشر در تبت و تاريخ کهن مردم آن سرزمين احترام گذارد.


آقای دونر در خاتمه به دولت چين اطمينان داد که دالای لاما از کشورش به عنوان سکويی برای رسيدن به استقلال تبت استفاده نخواهد کرد.


انتظار می رود پيشوای بودائيان تبت در اين سفر ده روزه با جان هاوارد، نخست وزير استراليا ديدار و گفت و گو کرده و پس از آن استراليا را به مقصد نيوزيلند ترک کند.


دولت چين دالای لامای ۷۱ ساله را به جدايی طلبی متهم می کند ومعتقد است تا زمانی که وی به فعاليت های استقلال طلبانه خود ادامه می دهد اجازه نخواهد داشت وارد سرزمين چين شود.


دالای لاما در سال ۱۹۵۹ ميلادی و در نتيجه شکست داخلی از ارتش سرخ چين، تبت را به مقصد هندوستان ترک کرد و دولت بودائيان تبت در تبعيد را در شهر دارمسلا در شمال هند پايه ريزی کرد.


XS
SM
MD
LG