لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

آزيتا حاجيان و سريالی درباره «جاسوسی از تاسيسات اتمی ايران»


آزيتا حاجيان اين روزها آخرين سکانس های سريال «فتانه» را در دبی بازی می کند که در باره جاسوسی از تاسیسات هسته ای ایران است.( عکس: RFE/RL)
آزيتا حاجيان اين روزها آخرين سکانس های سريال «فتانه» را در دبی بازی می کند که در باره جاسوسی از تاسیسات هسته ای ایران است.( عکس: RFE/RL)

«جاسوسی از تاسيسات هسته ای» ايران داستان سريالی ۲۰ قسمتی به نام «فتانه» است که آزيتا حاجيان در آن ايفای نقش می کند.


بخش های از داستان اين سريال در دبی اتفاق می افتد و به همين جهت شماری از بازيگران آن مدتی است که برای ايفای نقش خود در اين شهر به سر می برند.


مسئولين سينمای الغرير دبی به بهانه آغاز نمايش فيلم «زن ها فرشته اند» به کارگردانی شهرام شاه حسينی از بازيگران سريال فتانه دعوت کردند تا در جمع ايرانيانی که برای نمايش خصوصی اين فيلم دعوت شده بودند شرکت کنند.


سه سالن مجزا در شب پنج شنبه ۱۶ خرداد اين فيلم را نمايش دادند و بيش از ۶۰۰ ايرانی به بهانه اين فيلم گرد هم آمدند.


آزيتا حاجيان که اين روزها آخرين سکانس های سريال «فتانه» را در دبی بازی می کند درباره زندگی و کار حرفه ای خود با راديو فردا گفت و گو کرد.


راديو فردا: به نظر می رسد که در سال های اخير کم کار شده ايد آيا اين اتفاق دليل خاصی دارد؟


آزيتا حاجيان: برای اين که استراحت می کردم چون خيلی خسته شده بودم.


چرا در سال های اخير کمتر فيلم های ارزشی در سينمای ايران ساخته می شود؟


برای اين که تلويزيون سطح سليقه مردم را تعيين می کند. وقتی مردم سليقه شان با تلويزيون تنظيم می شود ديگر از سينما و فيلم هايی که تفکرشان را تحت الشعاع قرار می دهد استقبال نمی کنند. حالا شما يک نگاهی به سريال های تلويزيونی بياندازيد آن وقت می بينيد که سطح سليقه مردم در چه حدی قرار می گيرد.


به علاوه اين که مميزی سينما هم تعيين کننده است. وقتی هميشه سناريوهايی که کمتر به لحاظ مفهومی ارزشمند هستند تاييد می شوند خوب طبيعتا سطح سينما و به تبع آن سطح سليقه مردم پايين می آيد.


با اين توصيف آينده سينمای ايران را چگونه پيش بينی می کنيد؟


  • «يک جريانی در سينمای ايران راه افتاده است که شبيه به نئورئاليسم ايتالياست. پيش قراول اين جريان، کارگردانانی چون بهمن قبادی و سميرا مخملباف و چند نفر ديگر هستند. اين جريان اگر استحکام پيدا کند سينمای ايران به دو وجه تقسيم می شود، يک وجه جمال گرا و يک وجه کمال گرا»
آزیتا حاجیان

يک جريانی در سينمای ايران راه افتاده است که شبيه به نئورئاليسم ايتالياست. پيش قراول اين جريان، کارگردانانی چون بهمن قبادی و سميرا مخملباف و چند نفر ديگر هستند. اين جريان اگر استحکام پيدا کند سينمای ايران به دو وجه تقسيم می شود، يک وجه جمال گرا و يک وجه کمال گرا.


آزيتا حاجيان در دنيای حرفه ای بيش از آنکه يک هنرپيشه سينما و تلویزيون باشد ، يک کارگردان تئاتر است. چرا ديگر کار تئاتر حرفه ای را دنبال نمی کنيد؟


حمايت دولتی از تئاتر ضعيف است و تئاتر به حمايت بيشتری نياز دارد و موانع بايد کم بشود. تئاتر کار کردن درمملکت ما کار حضرت فيل است.


در کارنامه شما کارگردانی چندين تئاتر ديده می شود. چرا تئاتر هايتان را به دبی نمی آوريد؟


برای اين که تئاترهای من بسيار عظيم هستند و در هر دو تئاتر من ۸۰ نفر بازی می کردند که حداقل ۵۰ نفرشان روی صحنه می آيند. دبی ظرفيت چنين تئاتری را ندارد. فقط هزينه رفت و آمد و اقامت ۸۰ نفر خودش کلی هزينه می شود، چه برسد به بقيه چيزها.


طبق آمار سفارتخانه ايران در ابوظبی ، بيش از ۵۰۰ هزار ايرانی در امارات زندگی می کنند و هر روزه تعداد زيادی گردشگر ايرانی به دبی می آيد. ولی به همان نسبت که مسافت دبی و ايران نزديک است به همان نسبت هم ارتباطات فرهنگی اين دو جامعه دور است. شما چندين بار به دبی آمده ايد؛ به نظر شما چه عاملی باعث چنين وضعيتی شده است؟


ببينيد همين که از ايران فيلم و تئاتر به دبی می آورند نشان دهنده اين است که اين ارتباط فرهنگی در حال شکل گيری است. ولی مشکل اين است که اين تبادل فرهنگی به صورت شخصی و توسط مردم صورت می گيرد و نه توسط دولت امارات. ولی به هر حال اول بايد ضرورت برقراری اين ارتباط فرهنگی بررسی شود و ديده شود که آيا واقا بايد چنين اتفاقی بيافتد؟


خانم حاجيان شما تجربه خوبی از بازی در خارج از کشور و در فيلم «آدم برفی» در ترکيه داشتيد. برای مدت زيادی فيلمسازان ايران ترجيح می دادند که برای ساخت فيلم در خارج از کشور ببيشتر به سمت اروپا بروند ولی در چند سال گذشته کارگردان ها علاقه زيادی به دبی پيدا کرده اند و ظرف يک سال گذشته سه فيلم ايرانی در دبی ساخته شده است. به نظر شما دبی محل مناسبی برای ساختن فيلم فارسی است؟


دبی هم به ايران نزديک است و هم اين که تعداد ايرانی هايی که می توانند به ساخت فيلم کمک کنند زياد است و از اين جهت با کشورهايی مثل فرانسه، انگليس يا آلمان اصلا قابل قياس نيست.


آزيتا حاجيان ۵۱ ساله ترجيح می دهد با فيلمسازان جوان و کم تجربه کار کند يا با کارگردانان بزرگ؟


ببينيد در هنر جوان بودن دليل بر بی تجربگی نيست. ولی طبيعتا ترجيح می دهم که با کارگردانان با تجربه کار کنم اما در همين بين بهمن قبادی را هم داريم که در عين جوانی بسيار با تجربه است و يک فيلمساز درست و حسابی است.


آخرين سوال اينکه الان شما مشغول چه کاری هستيد؟


الان مشغول بازی در سريال «فتانه» هستم که قرار بوده پنج ماه پيش تمام شود ولی هنوز تمام نشده است.


پروژه بعدی تان چيست؟


استراحت در خانه ...


XS
SM
MD
LG