لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

باباجان: تركيه ميانجى گرى بين ايران و آمريكا را بررسی می کند


وزير امور خارجه تركيه يك روز پس از ديدار با همتاى آمريكايى خود گفت كه كشورش ميانجيگيرى بين تهران و واشينگتن را مورد بررسی قرار می دهد.
وزير امور خارجه تركيه يك روز پس از ديدار با همتاى آمريكايى خود گفت كه كشورش ميانجيگيرى بين تهران و واشينگتن را مورد بررسی قرار می دهد.
وزير امور خارجه تركيه يك روز پس از ديدار با همتاى آمريكايى خود گفت كه كشورش ميانجي گيرى بين تهران و واشينگتن را مورد بررسی قرار می دهد.

اظهارات على بابا جان ساعاتى پيش از سفر اين مقام بلندپايه ديپلماتيك تركيه به ايران صورت گرفت كه قرار است روز دوشنبه در هيجدهمين اجلاس شوراى وزيران سازمان همكارى هاى اقتصادى (اكو) در تهران شركت كند.

وى قبل از ترك آنكارا به خبرنگاران گفت: تركيه هر گونه درخواستى از سوى دو كشور براى ايفاى نقش ميانجى را مورد بررسی قرار مى دهد و تلاش هاى جارى در زمينه گشايش باب گفت و گو «يك فرصت مهم» به شمار مى روند.

هيلارى كلينتون كه براى ديدار با مقام هاى تركيه به اين كشور سفر كرده بود روز شنبه به يك شبكه تلويزيونى اين كشور گفته بود، آمريكا از تركيه خواهد خواست تا در زمينه پيشبرد برنامه باراك اوباما براى تعامل با ايران همكارى كند.

تركيه به عنوان تنها كشور مسلمان عضو ناتو گفته است كه مى تواند به حل تنش بر سر برنامه اتمى ايران بين آمريكا، متحدانش و ايران كند.

تهران و آنكارا روابط خوبى در منطقه خاورميانه با يكديگر دارند.

به گزارش خبرگزارى آناتولى، وزير امور خارجه تركيه مى گويد: «ما مى توانيم در زمينه بهبود رابطه ميان دو كشور (ايران و آمريكا) مشاركت كنيم و اميدوارى ما اين است كه تلاش براى گفت و گو به نتايج ملموسى منجر شود.»

آقاى بابا جان همچنين به تلويزيون «ان تى وى» تركيه گفته است: مقام هاى اين كشور در حال كار بر روى ايجاد «درك بهتر» بين آمريكا و ايران هستند و هر دو نيز از اين مسئله خوشنود هستند.

با اين حال وى تاكيد كرد كه در جريان سفر خود به تهران حامل پيامى از سوى آمريكا براى مقام هاى ايرانى نيست.

آنكارا به آمريكا و ايران توصيه كرده است كه گفت و گو و ديپلماسى براى كاهش تنش ميان طرفين حياتى است و ابراز مواضع تند از سوى هر دو طرف تا كنون نتيجه بخش نبوده است.

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ كه دانشجويان موسوم به پيرو خط امام سفارت آمريكا را در ايران به اشغال خود در آوردند با يكديگر رابطه رسمى ندارند و ارتباط ميان آنها از طريق سفارت سوئيس در تهران صورت مى گيرد.

ايران بارها هر گونه ميانجى گيرى كشور ثالث براى بهبود رابطه خود با آمريكا را رد كرده است و اخيرا به دنبال انتشار گزارش هايى مبنى بر درخواست ايران براى ميانجى گرى آنكارا، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چنين خبرى را تكذيب كرد.

دولت اوباما از زمان روى كار آمدن خود گفته است كه به دنبال بازنگرى در سياست هاى آمريكا در قبال ايران است و بر ضرورت پيگيرى «ديپلماسى مستقيم» و گفت و گو با تهران تاكيد كرده است.

ايران در مقابل گفته است، از تغيير سياست آمريكا استقبال مى كند ولى اين تغييرات بايد «واقعى» باشد.

واشينگتن مى گويد، ماهيت برنامه اتمى ايران، تلاش تهران براى دستيابى به بمب اتمى و حمايت اين كشور از شورشيان و «سازمان هاى تروريستى» در خاورميانه از عمده نگرانى هاى آمريكا است.

در مقابل ايران، برنامه هسته اى خود را صلح آميز دانسته و ايفاى هر گونه نقشی در بى ثباتى منطقه را رد كرده است.
XS
SM
MD
LG