لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

بزرگترین بانک بحرین معامله با ایران را متوقف کرد


بانک اهلی یونایند، بزرگترین بانک کشور بحرین است.
بانک اهلی یونایند، بزرگترین بانک کشور بحرین است.


گزارش منابع خبری حاکی است که به دنبال فشارهای دولت بحرین، بانک اهلی یونایتد که بزرگترين بانک دولتی این کشور است، معاملات مالی خود با ايران را متوقف کرد.


خبرگزاری رويترز، اين خبر را به نقل از دو منبع نزديک به بانک اهلی يونايتد بحرين منتشر کرده است.


جاسم علی، عضو کميته اقتصادی و مالی پارلمان بحرين هفته جاری گفته بود که دولت اين کشور فشار زيادی را بر بانک اهلی يونايتد وارد آورده است تا فعاليت های مربوط به ايران در بانک فيوچر یا به عربی «مستقبل» را که وابسته به یونایتد اهلی است متوقف کند.


اهلی يونايتد در سال ۲۰۰۴ بانک مستقبل را با مشارکت بانک های صادرات و ملی ايران تاسيس کرد.


دو منبع ياد شده گفته اند که مبادلات بانکی بحرين با ايران متوقف شده است.


جاسم علی، عضو کميته اقتصادی و مالی پارلمان بحرين هفته جاری گفته بود که دولت اين کشور فشار زيادی را بر بانک يونايتد اهلی وارد آورده است تا فعاليت های مربوط به ايران را در بانک مستقبل که وابسته به آن است متوقف کند.

ايالات متحده آمريکا که متحد نزديک بحرين و دارای پايگاه دريايی در اين کشور است به کشورهای عربی حاشيه خليج فارس فشار وارد آورده است تا با اعمال تحريم های اقتصادی و مالی، ایران را منزوی کنند.


گزارش های رسيده حاکي است که اين فشارها سبب شده تا بانک ها در امارات متحده عربی که دومين اقتصاد بزرگ در جهان عرب به شمار می رود، از صدور اعتبارنامه برای شرکت های ايرانی خودداری کنند.


جمهوری اسلامی ايران به دنبال تحريم های آمريکا و برخی از کشورهای اروپايی، روابط نزديک تر بانکی و مالی با بحرين و امارات متحده برقرار کرده است و اين در حالی است که واشينگتن تلاش می کند تا از دستيابی تهران به سيستم مالی جهانی جلوگيری کند.


يک مقام بانکی مسئول در بانک ملی فجيره که مقيم دوبی است به رويترز گفته است: «به دليل وضعيت مبهم و امکان تحريم، ما در حال حاضر برای نيمی از شرکت های ايرانی اعتبار نامه صادر نمی کنيم.»


وی افزود که اين اتفاق از شش ماه پيش تاکنون رخ داده است.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در جريان ديدارهای هفته جاری خود از کشورهای حاشيه خليج فارس از آنها خواست با ايران مقابله کنند، «قبل از آنکه بسيار دير شود.»


ناصر هاشم پور، معاون رييس شورای بازرگانان ايرانیان در دوبی گفته که امارات متحده عربی تسليم فشارها شده است و ارزيابی کرد که ۱۰ درصد از حساب های بانکی جمعيت چهار ميليونی اين کشور متعلق به ايرانی هاست.


از دست رفتن يک سوم مشتری ها


روزنامه فايننشال تايمز، چاپ بريتانيا، روز پنجم ژانويه گزارش داده بود که بانک صادرات ايران به دليل تحريم های يکجانبه ايالات متحده آمريکا يک سوم از شرکای خود را از دست داده است.


آمریکا در اکتبر گذشته رشته تحریم هایی را علیه سه بانک ملی، ملت و صادرات اعلام کرد و خواستار مشارکت جهانی برای ممنوعیت دسترسی نهادهای بانکی ایران به سیستم مالی جهانی شد.

حميد برهانی، رييس بانک صادرات ايران به اين روزنامه گفته بود: «تحریم های يک جانبه آمريکا، يک سوم شرکای خارجی اين بانک را تحت تاثير قرار داده و اين بانک ها، روابط کاری خود را با بانک صادرات قطع کرده اند.»


به گفته آقای برهانی، تا قبل اعمال تحريم ها توسط آمريکا در سپتامبر سال ۲۰۰۶، حدود ۶۰۰ بانک خارجی با بانک صادرات روابط کاری داشتند ولی تعداد آن ها اکنون به ۲۰۰ بانک رسيده است.


وی اظهار داشت: «تحريم های بين المللی، بانک صادرات ايران را برای مبادلات تجاری از غرب به شرق متمايل کرده است و بانک های خاورميانه ارتباط خود را همچنان ادامه می دهند و به شرکای اصلی بانک صادرات تبديل می شوند.»


وزرای امور خارجه و خزانه داری آمریکا در اکتبر گذشته رشته تحریم هایی را علیه سه بانک ملی، ملت و صادرات اعلام کردند و خواستار مشارکت جهانی برای ممنوعیت دسترسی نهادهای بانکی ایران به سیستم مالی جهانی شدند.


آمریکا بارها بانک های دولتی جمهوری اسلامی ایران را به ارسال پول برای گروه های حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه که تروریستی خوانده می شوند، متهم کرده و می گوید این بانک ها عملیات پشتیبانی مالی برای دستیابی ایران به وسایل و تجهیزات مربوط به برنامه هسته ای اش را هدایت می کنند.


XS
SM
MD
LG