لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

برادعی خواهان افشای جزئیات برنامه اتمی ایران شد


آقای برادعی می گوید، برای آژانس مهم است که در اولین فرصت ممکن در باره برنامه اتمی ایران نتیجه گیری کند.(عکس: AFP)
آقای برادعی می گوید، برای آژانس مهم است که در اولین فرصت ممکن در باره برنامه اتمی ایران نتیجه گیری کند.(عکس: AFP)


محمد البرادعی، روز دوشنبه در نشست شورای حکام از ایران خواست تا برای روشن شدن ماهیت برنامه اتمی اش تمام جزئیات این برنامه را فاش کند.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست پنج روزه شورای حکام که دستور کار اصلی آن بررسی برنامه اتمی ایران است، گفت: «آژانس از پنج سال پیش تا کنون در حال راستی آزمایی ماهیت برنامه هسته ای ایران است و زمان در حال سپری شدن است.»


وی افزود: «در حالی که پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده است...برای آژانس بسیار مهم است که قادر باشد تا در باره ماهیت برنامه اتمی ایران در اولین فرصت ممکن نتیجه گیری کند.»


آقای برادعی ادامه داد: «این موضوع در ابتدا بستگی به شفافیت لازم و فراهم کردن اطلاعات کامل از سوی ایران دارد و من از آنها می خواهم که در آینده نزدیک این کار را انجام دهند.»


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته در گزارش تازه ای اعلام کرد که نگرانی جدی در باره تحقیقات نظامی – اتمی ایران وجود دارد و در این زمینه «توضیحات زیادی» لازم است.


وی در بخش دیگری از گزارش خود گفته است: آژانس نتوانسته است به تاسیسات اتمی ایران که در ماه آوریل درخواست بازدید از آنها را ارائه کرده بود دسترسی داشته باشد.


  • «در حالی که پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده است...برای آژانس بسیار مهم است که قادر باشد تا در باره ماهیت برنامه اتمی ایران در اولین فرصت ممکن نتیجه گیری کند.»
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

کشورهای مختلف جهان نگران هستند که


ایران با استفاده از غنی سازی اورانیوم به فناوری ساخت بمب اتمی دست یابد. ولی جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرده و بر موضع خود در خصوص ادامه غنی سازی اورانیوم پافشاری می کند.

غرب برای ترغیب ایران به تعلیق فعالیت های اتمی قرار است که بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به جمهوری اسلامی ارائه کنند و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که این بسته آماده شده است.


«ابهام» در باره ماهیت برنامه اتمی ایران


آژانس بین المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئیات برنامه اتمی ایران شده است می گوید: به برخی از اسناد دست یافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمینه استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی سریعتر اورانیوم، آزمایش مواد منفجره و تحقیقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


ایران این اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمینه پاسخگویی به این اسناد با آژانس همکاری کند.


به رغم اینکه قرار بود ایران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در این زمینه پاسخ دهد ولی آقای برادعی در گزارش هفته گذشته خود تاکید کرد: «توضیحات زیادی از ایران درخواست شده است تا به مطالعات ادعایی و سایر فعالیت هایی که با جهت گیری نظامی دنبال می شود پاسخ دهد.»


وی می افزاید: «ما پاسخ های لازم را دریافت نکرده ایم در حالی که می توانستیم آنها را خیلی زودتر دریافت کنیم. این مسئله (اکنون) به ایران بستگی دارد.»


جمهوری اسلامی در مقابل گفته است که ایران به تمام پرسش های آژانس در باره برنامه اتمی خود پاسخ داده و فراتر از تعهدات خود همکاری کرده است.


در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: «گزارش مذکور(البرادعی) نشان می دهد که ایران به عنوان عضو مسئول و شفاف در معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای کاملا به تعهدات بین المللی اش در زمینه برنامه هسته ای صلح آمیز متعهد است و به طور تنگاتنگ با آژانس همکاری می کند.»


شورای امنیت تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته ای تهران تصویب کرده و کشورهای آمریکا و بریتانیا تهدید کرده اند که در صورت همکاری نکردن ایران با آژانس تحریم ها را تشدید خواهند کرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG