لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

اوباما: احتمالا به عراق سفر می کنم


آقای اوباما می گوبد که دیدار از عراق در برنامه های وی قرار دارد.(عکس: AFP)
آقای اوباما می گوبد که دیدار از عراق در برنامه های وی قرار دارد.(عکس: AFP)

سناتور باراک اوباما، که اميد اصلی برای کسب نامزدی دموکرات ها در انتخاب رياست جمهوری آمریکاست، در پاسخ به برخی انتقادها گفت که احتمالا به عراق سفر خواهد کرد.



آقای اوباما اين موضوع را پس از آن اعلام کرد که از سوی جان مک کين، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات با حملات شديدی روبرو شد. آقای مک کين روز چهارشنبه باراک اوباما را متهم کرد که اطلاع و تجربه ای در باره جنگ عراق که آن را «اشتباه» می خواند، ندارد.

نامزد جمهوريخواهان به باراک اوباما پيشنهاد کرده است که به اتفاق هم به عراق سفر کنند و از نزديک با واقعيت های اين کشور آشنا شوند. آقای مک کين چندی پيش به بغداد سفر کرده بود.


آقای اوباما که از ابتدای جنگ عراق با آن مخالفت کرده و مک کين را متهم می کند به دنبال توجيه سياست های «شکست خورده» جرج بوش است، به روزنامه نيويورک تايمز گفت، اين موضوع را مد نظر قرار داده که پس از قطعی شدن نامزدی اش در درون حزب دموکرات به عراق سفر کند.


وی گفت: «واضح است که عراق در ابتدای فهرست برنامه های من قرار دارد.»


با اين حال آقای اوباما پيشنهاد سفر مشترک با مک کين را رد کرد و گفت که او نمی خواهد بخشی از يک «شيرين کاری سياسی» باشد.


جان مک کين که از هواداران سياست جرج بوش در باقی ماندن نيروهای آمريکایی در عراق به شمار می رود، در جريان يک رقابت انتخاباتی در کاليفرنيا گفت: «ديدار احتمالی اوباما از عراق بسيار طولانی شده است.»


سناتور باراک اوباما پيشنهاد سفر مشترک با مک کين را رد کرد و گفت که او نمی خواهد بخشی از يک «شيرين کاری سياسی» باشد.

وی به خبرنگاران گفت: «او [باراک اوباما] ۸۷۱ روز پيش آنجا [عراق] بوده است و من مطمئن هستم وقتی که به اين کشور سفر کند ديدگاهش پیرامون خشونت در عراق تغيير خواهد کرد، چرا که متوجه موفقيت هايی خواهد شد که در اين کشور به دست آمده است.»


نامزد جمهوريخواهان افزود: «اگر ما تاريخی را برای عقب نشينی تعيين کنيم، آن چنان که سناتور اوباما می خواهد، يک کابوس، نسل کشی و حضور بيشتر ايران را در اين کشور [عراق] بدنبال خواهد آورد.»


در مقابل باراک اوباما با متهم کردن رهبران عراقی به شکست در دستيابی به پيشرفت اساسی در اين کشور، وعده داده است که در صورت پيروزی در انتخابات، در سال ۲۰۰۹ به جنگ عراق پايان خواهد داد.


سناتور جان مک کين و باراک اوباما در ماه های اخير حملات شديد لفظی به يکديگر داشته اند که اظهارات آقای اوباما درباره ملاقات با رهبران کشورهايی چون ايران، سوريه، کوبا يکی از درگيری های ميان اين دو نامزد انتخاباتی بوده است.


دولت بوش اين کشورها را «حامی تروريسم» و «ضد منافع ملی آمريکا» خوانده است و خواستار مقابله جهانی با آنها شده است.


سناتور اوباما می گويد اگر به مقام رياست جمهوری انتخاب شود بدون هيچ پيش شرطی با ايران مذاکره خواهد کرد، ولی وی بعد از انتقادات شديد جان مک کين اعلام کرد که مذاکره با ايران به معنای ديدار با محمود احمدی نژاد نيست.


اين نامزد دموکرات ها گفته است: «بايد تا انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ در ايران منتظر ماند و ديد چه کسی به اين مقام انتخاب خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG