لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

احتمال آزادی مروان برغوثی، رهبر انتفاضه دوم فلسطینی ها


مروان برغوثی از نزديكان محمود عباس، رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى است كه از سال ۲۰۰۲ در یکی از زندان های مرکز اسرائيل به سر می برد.
مروان برغوثی از نزديكان محمود عباس، رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى است كه از سال ۲۰۰۲ در یکی از زندان های مرکز اسرائيل به سر می برد.
يك منبع سياسى اسرائيل گفته است: اين كشور ممكن است به منظور تقويت رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى، مروان برغوثى، رهبر انتفاضه دوم، را پيش از تبادل اسرا با حماس آزاد كند.

آقاى برغوثی از نزديكان محمود عباس، رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى است كه از سال ۲۰۰۲ در یکی از زندان های مرکز اسرائيل به سر می برد.

گزارش ها حاكى است كه اهود اولمرت، نخست وزير مستعفى اسرائيل، در صدد است تا در آخرين لحظات به توافقی با گروه حماس دست يابد كه بر اساس آن، در ازاى آزادى گيلعاد شاليط، سرباز اسير اين كشور، حدود يك هزار زندانى فلسطينى آزاد شوند.

اين منبع سياسى به خبرگزارى «رويترز» گفته است: يكى از موضوعات مورد بحث براى كمك به گروه فتح، آزادى آقاى برغوثى پيش از معامله بر سر مبادله زندانيان با گروه حماس است.

به گفته وى، اين مسئله مورد توجه است ولى هنوز تصميمى در باره آن اتخاذ نشده است.

هدر شكيرات، وكيل رهبر انتفاضه فلسطينى ها به كانال تلويزيون ده اسرائيل گفته است: بدون آزادى مروان برغوثى معامله اى بر سر شاليط وجود نخواهد داشت.

وى افزود: «دستيابى به اين توافق بيش از هر زمان ديگرى نزديك است. ما فكر مى كنيم و اميدواريم كه اين اتفاق خيلى زود رخ دهد، شايد ظرف چند روز آينده.»

آقاى برغوثى به عنوان جانشين بالقوه محمود عباس، رهبر گروه فتح و تشكيلات خودگردان فلسطينى، مطرح است كه در انتخابات سال ۲۰۰۶ گروه وى، انتخابات پارلمانى را به حماس باخت و در ژوئن سال ۲۰۰۷ از نوار غزه اخراج شد.

مروان برغوثى از سوى يك دادگاه اسرائيلى به دليل مجرم شناخته شدن در پنج مورد قتل اسرائيلى ها به پنج بار حبس ابد محكوم شد.

وى در آوريل سال ۲۰۰۲ در كرانه باخترى رود اردن و در زمانى كه انتفاضه فلسطينى ها عليه اسرائيل در جريان بود دستگير شد.

اسرائيل آخرين بار در نوامبر سال گذشته ۲۵۰ زندانى فلسطينى را آغاز كرد كه بسيارى از آنها نزديك به گروه فتح وابسته به محمود عباس هستند. به گفته مقام هاى اسرائيل، اين اقدام به منظور اعتماد سازى و تقويت آقاى عباس و گروه فتح صورت مى گيرد.

وكيل مروان برغوثى مى گويد: روابط بين برغوثى و عباس «خيلى خوب» بوده است و آقاى عباس به طور منظم با وكيل وى در تماس است.

نخست وزير اسرائيل يكشنبه شب بار ديگر درخواست خود را از حماس تكرار كرد كه به عنوان شرط اصلى معامله با اين گروه بر سر آزادى زندانيان، بازگشايى مرزها و اجراى آتش بس، شاليط بايد آزاد شود.

آقاى اولمرت در جمع رهبران يهوديان آمريكا در اورشليم (بيت المقدس) گفت: «اول آزادى شاليط، دوم پايان دادن به قاچاق سلاح از مرز مصر و سوم اجراى كامل آتش بس و توقف هر گونه اقدام خصمانه از سوى حماس در غزه.»
XS
SM
MD
LG