لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

بریتانیا کنترل استان بصره را به عراقی ها واگذار کرد


بصره نهمين استان از ۱۸ استان عراق است که اداره آن به عراق بازگردانده می شود.
بصره نهمين استان از ۱۸ استان عراق است که اداره آن به عراق بازگردانده می شود.

بريتانيا روز يکشنبه رسما کنترل استان نفت خيز بصره را به عراق واگذار کرد. يادداشت مربوط به تحويل بصره، توسط فرماندار بصره و فرمانده نيروهای انگليسی در اين شهر امضاء شد.


موفق الربيعی، مشاور امنیت ملی عراق در مراسم تحويل کنترل بصره، اين امر را « يک پيروزی برای عراق و شکستی برای دشمنان اين کشور» توصيف کرد.


بصره نهمين استان از ۱۸ استان عراق است که اداره آن به عراق بازگردانده می شود و آخرين استان از چهار استانی است که نيروهای انگليسی آن را کنترل می کردند.


۷۰ درصد از نفت عراق در استان بصره استخراج می شود و ۸۰ درصد از نفت اين کشور از اين بندر صادر می شود.


  • «نفوذ و مداخله ايران در بصره و قاچاق نفت از اين استان از مشکلاتی است که بايد ديد آيا مقامات عراقی بصره می توانند آن ها را رفع کنند.»
یک نماینده مجلس عراق در گفت وگو با رادیو فردا

انتقال کنترل بصره به عراق، گامی اساسی در کاهش حدود ۵۰۰۰ نيروی انگليسی در عراق به شمار می رود. ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، اين رويداد را «گامی مهم به جلو» و «نشانه افزايش توان امنيتی عراق » توصيف کرد.


گوردون براون ، نخست وزير بريتانيا، دو ماه پيش گفته بود که بعد از خروج نيروهای انگليسی از بصره ، شمار نيروهای بريتانيائی به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد يافت.


شهر ۱.۷ ميليون نفری بصره که عمدتا شيعه نشين است دستخوش جدال ها و رقابت ميان گروه های مسلح شيعه است.


سه گروه اصلی شيعه در اين استان شامل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، به رهبری عبدالعزيز حکيم، جيش المهدی، نيروهای وابسته به مقتدا صدر و حزب کوچکتر «فضيله» هستند که هر از چند گاهی نيروهای آنها با يکديگر درگير می شوند.


اين سه گروه اخيرا با هم قرارداد صلحی امضاء کرده اند اما ناظران بيم آن دارند که با خروج نيروهای انگليسی، جدال ميان آن ها دوباره اوج گيرد.


محمود عثمان، نماينده مجلس عراق، در مصاحبه با راديو فردا، گفت: «نفوذ و مداخله ايران در بصره و قاچاق نفت از اين استان از ديگر مشکلاتی است که بايد ديد آيا مقامات عراقی بصره می توانند آن ها را رفع کنند.»


موفق الربيعی، در مراسم انتقال کنترل بصره، خطاب به مقامات محلی اين استان گفت: «اکنون امنيت بصره در دست شماست و مردم اين استان منتظرند ببينند که شما آيا از گروه های خاصی حمايت می کنيد؟ آيا با فساد مالی مبارزه خواهيد کرد يا با تروريست ها همکاری می کنيد ؟»


فرماندار بصره اطمينان داد که با هرکس امنيت بصره را به خطر بيندازد، بدون استثناء، برخورد خواهد شد.


XS
SM
MD
LG