لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۲

علیرضا بهشتى، مشاور مير حسين موسوى بازداشت شد


علیرضا بهشتی، فرزند محمد بهشتى، اولين رييس دستگاه قضايى جمهورى اسلامى ايران پس از انقلاب، است كه به دنبال نا آرامى هاى پس از انتخابات رياست جمهورى دهم رييس كميته امور بازداشت شدگان و کشته شدگان تاسیس شده از سوی موسوی و کروبی شد.
علیرضا بهشتی، فرزند محمد بهشتى، اولين رييس دستگاه قضايى جمهورى اسلامى ايران پس از انقلاب، است كه به دنبال نا آرامى هاى پس از انتخابات رياست جمهورى دهم رييس كميته امور بازداشت شدگان و کشته شدگان تاسیس شده از سوی موسوی و کروبی شد.
منابع نزديك به اصلاح طلبان در ايران روز سه شنبه اعلام كردند كه علیرضا بهشتى، مشاور ارشد مير حسين موسوى با حكم دادستان جديد بازداشت و دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز بسته شد.

اين گزارش ها، که از سوی یک فعال سیاسی در گفت و گو با رادیو فردا نیز تایید شد، حاكى است كه عليرضا حسينى بهشتى توسط ماموران امنيتى و با حكم دادستان جديد تهران بازداشت شده است.

وى فرزند آیت الله محمد بهشتى، اولين رييس دستگاه قضايى جمهورى اسلامى ايران، است كه به دنبال نا آرامى هاى پس از انتخابات رياست جمهورى دهم رييس كميته امور بازداشت شدگان و کشته شدگان تاسیس شده از سوی موسوی و کروبی شد.

در حالى كه مقام هاى دولتى ايران تعداد كشته شدگان اين حوادث را ۳۰ نفر اعلام كرده اند، آقاى بهشتى در گزارش هاى خود اعلام كرد كه در تيراندازى ماموران انتظامى و بسيجى به سوى معترضان حداقل ۷۲ نفر كشته شده اند.

ساعاتى قبل از بازداشت عليرضا بهشتى، مرتضى الويرى، رييس كميته صيانت از آراى مهدى كروبى در انتخابات رياست جمهورى، نيز در منزلش بازداشت شد.

به گزارش سحام نيوز، پايگاه اطلاع رسانى حزب اعتماد ملى، ماموران دادستانى پس از مهر و موم دفتر مهدى كروبى، به منزل آقاى الويرى رفته و پس از جستجوى كامل خانه، او را نيز با خود بردند.

در همين حال، دفتر انجمن دفاع از زندانيان كه مسئوليت آن را عماالدين باقى، فعال حقوق بشر، بر عهده داشت با حكم دادستان جديد تهران مهر و موم شد.

اين چهارمين دفتر فعالان و تشكيلات سياسى نزديك به اصلاح طلبان است كه طى دو روز گذشته از سوى ماموران دادستانى تهران پلمب مى شود.

اين دادستانى پيشتر دفتر مهدى كروبى، نامزد معترض انتخابات، حزب اعتماد ملى و همچنين كميته امور بازداشت شدگان را مهر و موم كرده بود.

دور تازه برخورد با فعالان و تشكل هاى سياسى كه در حلقه نزديك به رهبران اعتراض ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى قرار دارند در حالى صورت مى گيرد كه در چند هفته اخير اصولگرايان تندرو خواستار برخورد با افرادى شدند كه به گفته آنها «سران اغتشاشات» هستند.
دور تازه برخورد با فعالان و تشكل هاى سياسى كه در حلقه نزديك به رهبران اعتراض ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى قرار دارند در حالى صورت مى گيرد كه در چند هفته اخير اصولگرايان تندرو خواستار برخورد با افرادى شده اند كه به گفته آنها «سران اغتشاشات» هستند.

این اصولگرایان به طور مشخص از میر حسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و مهدی هاشمی، پسر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نام برده اند. انتظار می رود که در روزهای آینده موج بازداشت فعالان سیاسی و مدنی ادامه یابد.

از سوى ديگر قرار است آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، كه حامى اصلى دولت محمود احمدى نژاد به شمار مى رود در نماز جمعه اين هفته تهران حاضر شود و انتظار مى رود سخنان مهمى در واكنش به ادامه اعتراض ها بيان كند.

رهبر ايران در خطبه هاى نماز جمعه روز ۲۹ خرداد تهران با تهديد معترضان به برخوردهاى امنيتى، مسئوليت و عواقب هر گونه برخورد با مخالفان نتيجه انتخابات را به عهده دعوت كنندگان از معترضان براى راهپيمايى دانست.

به دنبال راهپیمایی های میلیونی در تهران، بیش از چهار هزار نفر از معترضان بازداشت شدند و دهها تن از آنها از جمله برخی مدیران سابق نظام جمهوری اسلامی ایران به اتهام دست داشتن در «اغتشاش ها» و «تلاش برای کودتای مخملی» به صورت علنی و در مقابل دوربین های تلویزیونی محاکمه شدند.
XS
SM
MD
LG