لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

نیکبخت: بهزاد نبوى اتهام هاى مطرح شده در دادگاه انقلاب را نپذيرفت


بهزاد نبوى كه به فاصله چند روز پس از برگزارى انتخابات رياست جمهورى دهم در ايران بازداشت شد بيش از چهار ماه است كه در زندان به سر مى برد.
بهزاد نبوى كه به فاصله چند روز پس از برگزارى انتخابات رياست جمهورى دهم در ايران بازداشت شد بيش از چهار ماه است كه در زندان به سر مى برد.
وكيل بهزاد نبوى، عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، از برگزارى دادگاه غير علنى موكل خود در روز یکشنبه خبر داد و اعلام كرد كه آقاى نبوى اتهام های مطرح شده عليه خود را نپذيرفت.

بهزاد نبوى كه به فاصله چند روز پس از برگزارى انتخابات رياست جمهورى دهم در ايران بازداشت شد بيش از چهار ماه است كه در زندان به سر مى برد و در هفته هاى اخير به علت ناراحتى قلبى در بيمارستانی تحت نظر نيروهاى امنيتى بسترى شده است.

صالح نيكبخت، وكيل اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، روز يكشنبه اعلام كرد كه دادگاه آقاى نبوى به صورت غير علنى در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد و وى به دفاع از خود پرداخت.

وى اظهار داشت: در اين جلسه، دادگاه از موكل او پرسيد كه آيا اتهام هاى مطرح شده بر اساس كيفرخواست صادره را قبول دارد يا خير، كه وى گفت: خير و از پذيرش اتهام هاى مطرح شده خوددارى كرد و سپس به سوالات قاضى پاسخ داد.

بر اساس كيفرخواست دادستان تهران كه هفته گذشته ارائه شد، «شركت در راهپيمايى اعتراضى به نتيجه انتخابات و محمود احمدى نژاد در روزهاى ۲۳ و ۲۵ خردادماه، اخلال در ترافيك در روزهاى مذكور، تبليغ عليه نظام و نگهدارى اسناد محرمانه» از موارد اتهامی بهزاد نبوى است.

صالح نيكبخت مى گويد، آقاى نبوى با خواندن «متن ۱۲ صفحه اى كه در دفاع از خود در بيمارستان نوشته بود»، در مورد سه اتهام تبانى براى اقدام عليه امنيت داخلى كشور، تبليغ عليه نظام و ايجاد اخلال در نظم عمومى به ارائه دلايل و مدارك كافى در اين باره پرداخت.

بر اساس گزارش اين وكيل دادگسترى، آقاى نبوى گفته است: «او در زمان صدور بيانيه هاى سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى در بازداشت بوده و عليرغم تاييد مواضع سازمان، مسئوليت حقوقى بيانيه را على القاعده نبايد داشته باشد.»

صالح نيكبخت به خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است:بهزاد نبوى تبليغ عليه نظام را رد كرده و گفته است كه «من اركان نظام و كليت آن را پذيرفته و ۳۰ سال در دفاع از آن مبارزه كرده ام.»

به گفته اين وكيل، «موكل من در مورد شركت در راهپيمايى روز ۲۵ خردادماه گفت من مانند صدها هزار نفر ديگر در اين راهپيمايى به مدت ۲۰ دقيقه شركت كرده و چون پليس از شروع و ادامه راهپيمايى ممانعت نكرد و در مدتى كه من در حوالى مسجد صاحب الزمان در خيابان آزادى حضور داشتم هيچگونه اغتشاش و درگيرى به وجود نيامد، آن را اغتشاش نمى دانم.»

علاوه بر بهزاد نبوى، هم اكنون مصطفى تاج زاده و فيض الله عرب سرخى از ديگر اعضاى ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى در بازداشت به سر مى برند و در باره زمان محاكمه آنها خبرى منتشر نشده است.

اتهام اين افراد اقدام عليه امنيت ملى، آشوب آفرينى و تحريك معترضان پس از انتخابات روز ۲۲ خردادماه بوده است و اين در حالى است كه بسيارى از بازداشت شدگان به فاصله كمى از اعلام از نتايج انتخابات رياست جمهورى دستگير شده اند.

به گفته صالح نيكبخت، آقای نبوی در دادگاه روز يكشنبه همچنين گفته است كه در خصوص «اتهام اخلال در نظم، من هيچ اقدامى مبنى بر هياهو و داد و فرياد كه از شرايط اين اتهام است را انجام ندادم و موجب سلب آسايش ديگران هم نشدم.»

این وکیل دادگستری از ارائه توضیحات در باره نگهداری اسناد محرمانه خودداری کرد.

بر اساس گزارش هاى منتشره، ادامه رسيدگى به اتهام هاى اين فعال سياسى به روز سه شنبه موكول شده است.

در همين حال، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى با صدور بيانيه ‌اى در روز شنبه، خواستار برگزار شدن علنی دادگاه بهزاد نبوى شد.
XS
SM
MD
LG