لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

المپيک پکن در بحران؛ سانسور اينترنت و آلودگی هوا


بر خلاف وعده مقام های چینی، شبکه اينترنت در طول مسابقات المپيک سانسور خواهد شد. (عکس: AFP)
بر خلاف وعده مقام های چینی، شبکه اينترنت در طول مسابقات المپيک سانسور خواهد شد. (عکس: AFP)

رسانه های بين المللی اعلام کردند که دولت چين روز چهارشنبه آنچه را که خبرنگاران در مرکز رسانه ای بازی های المپيک گفته بودند تاييد کرد و مشخص شد که بر خلاف تعهد قبلی دولت آن کشور و مقامات المپيک، شبکه اينترنت در طول مسابقات المپيک سانسور خواهد شد.


در همین زمينه، هرالد تريبيون بين المللی از قول خبرنگارانی که برای پوشش المپيک از هفته قبل به چين رفته اند می نويسد: وب سايت های حساس و ممنوع در چين از همان ابتدای ورود آنها به مرکز رسانه ای بازيهای المپيک مسدود بوده اند. وب سايت هايی نظير مدافعان حقوق تبت، استقلال تايوان، سازمان عفو بين الملل و حتی سايت برخی روزنامه های چاپ هنگ کنگ که پوشش آزادانه تری از مسايل سياسی در چين دارند.


اين روزنامه می افزايد: بالاخره پس از دو هفته که کميته بين المللی المپيک تاکيد می کرد در طول المپيک دسترسی به شبکه اينترنت در چين آزاد خواهد بود، اين کميته به شکلی بی سر و صدا پذيرفت که برخی محدوديت ها در اين زمينه توسط دولت چين اعمال شده است.


کوان گاسپر، مدير مطبوعاتی کميته بين المللی المپيک نيز به خبرگزاری رويترز است که کميته المپيک با برخی محدوديت های اعمال شده از سوی دولت چين برای مسدود کردن وب سايت هايی که به برگزاری مسابقات المپيک ارتباطی ندارند موافقت کرده است.


سون وی دی، سخنگوی کميته برگزاری المپيک پکن نيز قبلا مدعی شده بود که مشکل دسترسی به برخی وب سايت ها به دليل نارسايی فنی در کار منتشر کنندگان اين صفحات اينترنتی است ولی او نيز روز چهارشنبه تاکيد کرد که سياست چين تامين دسترسی خبرنگاران به آن بخش از وب سايت هايی است که از نظر مقامات آن کشور برای پوشش المپيک ضروری اند.



با وجود اقداماتی که در ماه های اخير برای کاهش آلودگی ناشی از ترافيک شهری صورت گرفته، در روزهای اخير آسمان پکن را غبار ضخيمی فرا گرفته و برخی واقعا نگرانند که آيا دولت چين می تواند وعده خود را که آسمان آبی در روزهای المپيک بود، عملی کند يا نه.

هرالد تريبيون بين المللی در ادامه مطب خود می نويسد: بر ملا شدن محدوديت در دسترسی به وب سايت هايی که حساسيت سياسی دارند همزمان با گسترش انتقاد از دولت چين است که تعهدات خود در سال ۲۰۰۱ ، زمان انتخابات پکن برای ميزبانی بازی های المپيک، را زير پا گذاشته است. اين تعهدات شامل تامين دسترسی آزاد خبرنگاران به شبکه اينترنت و هوای سالم و تميز برای ورزشکاران بود.


با وجود اقداماتی که در ماه های اخير برای کاهش آلودگی ناشی از ترافيک شهری صورت گرفته ولی در روزهای اخير آسمان پکن را غبار ضخيمی فرا گرفته و برخی واقعا نگرانند که آيا دولت چين می تواند وعده خود را که آسمان آبی در روزهای المپيک بود، عملی کند يا نه.


خبرگزاری بلومبرگ نيز گزارش داده است که خبرنگاران خارجی همچنين از نحوه برخورد ماموران امنيتی به هنگام مصاحبه خبرنگاران با مردم عادی در صف خريد بليط مسابقات شکايت داشتند.


جاناتان واتس، رييس جامعه خبرنگاران خارجی در چين نيز ضمن ابراز تاسف از اعمال اين محدوديت ها گفته است: همه می دانند که خبرنگاران چينی همواره با اين محدوديت ها روبه رو هستند اما طبق وعده دولت چين قرار بود حداقل در دوره برگزاری مسابقات المپيک وضع متفاوت باشد.


همزمان نهادهای مدافع آزادی رسانه ها می کوشند: روش هايی را برای مبارزه با سانسور به خبرنگاران مستقر در چين ارائه دهند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس از ابتکار گزارشگران بدون مرز خبر داده که ضمن تشويق خبرنگاران برای مقابله با محدوديت ها، يک مجموعه راهکارهای فنی را برای شکستن حريم سانسور و دسترسی غيرمستقيم به سايت های اينترنتی، چگونگی استفاده مطمئن تر از تلفن های همراه و پست الکترونيکی و توصيه برای يافتن مترجم مطمئن در چين در وب سايت خود منتشر کرده است.


به نوشته هرالد تريبيون بين المللی، اين مجموعه راهکارهای سازمان گزارشگران بدون مرز فقط به درد خبرنگارانی خواهد خورد که هنوز وارد چين نشده اند چون وب سايت خود اين گروه نيز در چين مسدود است.


XS
SM
MD
LG