لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

اتحاديه اروپا: فضاى بحرانى ايران وضعيت مذاكرات اتمی را دشوار كرده است


كارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، كه كشورش رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده دارد گفت كه اين اتحاديه در تلاش است تا تمام طرف هاى درگير را به پاى ميز مذاكره بكشاند.
كارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، كه كشورش رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده دارد گفت كه اين اتحاديه در تلاش است تا تمام طرف هاى درگير را به پاى ميز مذاكره بكشاند.
رياست اتحاديه اروپا مى گويد: «فضاى بحرانى» داخل ايران كه به دنبال برگزارى انتخابات رياست جمهورى آغاز شده است كار را براى تهران جهت تمركز بر تلاش هاى بين المللى در مسير حل برنامه اتمى اين كشور بسيار دشوار كرده است.

كارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، كه كشورش رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده دارد گفت كه اين اتحاديه در تلاش است تا تمام طرف هاى درگير را به پاى ميز مذاكره بكشاند.

وى اظهار داشت: «كاملا روشن است كه براى عوامل كليدى در صحنه داخلى ايران بسيار اهميت دارد كه در اين برهه زمانی عليه يكديگر مانور دهند تا اينكه بخواهند با جهان خارج مذاكرات سازنده اى به منظور دستيابى به توافق داشته باشند.»

آقاى بيلت افزود: «با وجود اينكه به دليل حضور آمريكا در مذاكرات، توافق با ايران در اين زمان راحت تر است ولى خود ايران دستخوش وضعيت بحرانى است كه كار را براى رسيدن به توافق بسيار دشوار مى كند.»

به دنبال اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى در خردادماه گذشته، موج اعتراض هاى گسترده از سوى مخالفان دولت محمود احمدى نژاد تهران و برخى از شهرهاى بزرگ ايران را فرا گرفت.

«با وجود اينكه به دليل حضور آمريكا در مذاكرات، توافق با ايران در اين زمان راحت تر است ولى خود ايران دستخوش وضعيت بحرانى است كه كار را براى رسيدن به توافق بسيار دشوار مى كند.»

اتحادیه اروپا
به رغم گذشته شش ماه از آغاز اعتراض ها، تظاهرات و درگيرى هاى خيابانى ميان دانشجويان و معترضان با نيروهاى ضد شورش به مناسبت هاى مختلف از سر گرفته مى شود. بحران اخير در ايران بزرگترين چالش جمهورى اسلامى از زمان پيروزى انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است.

مخالفان كه رهبرى آنها را مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى انتخابات، بر عهده دارند نتايج راى گيرى روز ۲۲ خرداد را رد كرده و دولت محمود احمدى نژاد را «نامشروع» خوانده اند.

«نشانه خوب»

رياست دوره اى اتحاديه اروپا در بخش ديگرى از اظهارات خود از سياست دولت باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، براى تعامل با ايران ستايش كرد و آن را يك «نشانه خوب» دانست.

كارل بيلت گفت: «ما اروپايى ها براى سال ها تلاش کرده ایم كه با ايران بر سر برنامه هسته ايش و ساير موضوعات به توافق برسيم و همزمان زمينه را براى مشاركت آمريكايى ها فراهم كنيم، چرا كه تنها در اين صورت مى توان به موفقيت دست يافت.»

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، از زمان روى كار آمدن خود در ژانويه سال ۲۰۰۹ اعلام كرده است كه حاضر به مذاكره با تهران براى حل بحران هسته اى اين كشور و ساير مسائل ميان دو طرف است.

با اين حال، پس از گذشت يكسال از اعلام اين ديپلماسى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا هفته گذشته اعلام كرد كه سياست واشینگتن در قبال ايران به سمت «فشار بيشتر» بر تهران حركت خواهد كرد.

درگيرى هاى داخلى شش ماه گذشته در ايران، قدرت مانور جمهورى اسلامى در منطقه خاورميانه و همچنين مذاكره با طرف هاى غربى بر سر فعاليت هاى هسته ايش را به شدت كاهش داده است.

در اواسط اكتبر گذشته، آژانس بين المللى انرژى اتمى پيشنهادى به ايران ارائه كرد كه بر اساس آن تهران نزديك به ۷۵ درصد اورانيوم با غناى پايين خود را به روسيه ارسال مى كند و پس از غنى سازى بيشتر آن و تبديل به ميله سوخت اتمى، براى استفاده در راكتور تحقيقاتى تهران به ايران بازگردانده خواهد شد.

محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، هفته گذشته در سفر به اصفهان، غرب را متهم كرد كه در اين مسير كارشكنى كرده و گفت كه ايران خود راسا اقدام به توليد سوخت اتمى با غناى ۲۰ درصد خواهد كرد.

آمريكا و متحدان اروپايى اين كشور تا پايان سال جارى ميلادى – ۲۰ روز ديگر- به ايران فرصت داده اند كه سياست خود را در قبال پيشنهاد مذاكره در باره فعاليت هاى هسته ايش اعلام كند و گرنه در مسير تحريم هاى احتمالى عليه اين كشور گام بر خواهند داشت.

غرب نگران است كه ايران در پوشش برنامه غنى سازى اورانيوم به دنبال ساخت سلاح هسته اى باشد ولى تهران هر گونه تلاشى در اين زمينه را رد مى كند.
XS
SM
MD
LG