لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

ده سال زندان برای سرباز متهم به جاسوسی برای ایران


دانيل جيمز، مترجم سابق فرمانده نيروهاى بين المللى در افغانستان كه به جاسوسى براى ايران متهم شده بود، روز جمعه از سوى دادگاهى در بريتانيا به ده سال زندان محكوم شد.


آقاى جيمز كه در ايران متولد شده است متهم شده بود كه از «موقعيت ويژه » خود در ارتش بريتانيا براى انتقال اطلاعات حساس به ايران سوء استفاده كرده است.


بازپرسان پرونده سرجوخه دانيل جيمز مهرماه گذشته در جلسه دادگاه مركزى جنایی بريتانيا گفتند: وى به وابسته نظامى سفارت جمهورى اسلامى ايراندر كابل، پيام هاى رمز فرستاده و به آنها گفته بود كه من در خدمت شما هستم.


قاضى رودريك اوانز روز جمعه در حكم صادره خود عليه دانيل جيمز گفت: «خطرناك ترين بخش خطاى شما و آنچه كه اين پرونده را منحصر به فرد كرده، اين است كه شما زمانى دست به اين كار زديد كه در حال خدمت در منطقه جنگى بوديد.»


وى گفت: جيمز به دليل مليت، ارتباط با ارتش بريتانيا و شخصيت خود شيفته اش يك «هدف آماده» براى ايرانى ها به شمار مى رفت.


اين قاضى بريتانيايى اظهارات وكيل دانيل جيمز را تاييد كرد كه گفته بود وى نبايد در چنين سمت حساسى به خدمت گرفته مى شد.


  • جيمز به دليل مليت، ارتباط با ارتش بريتانيا و شخصيت خود شيفته اش يك «هدف آماده» براى ايرانى ها به شمار مى رفت.
قاضی دادگاه جنایی لندن

در دادگاه اين سرباز ۴۵ ساله بريتانيايى اعلام شد كه او بيش از ۳۸ هزار دلار بدهى دارد.


حكم دادگاه جنايى لندن پس از آن صادر شد كه هيئت منصفه دادگاه، دانيل جيمز را به دليل «ارتباط داشتن با دشمن» گناهكار شناخت.


رد اتهام ها


منابع امنيتى افغانستان روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۶ اعلام كردند كه مترجم فرمانده بريتانيایی نيروهاى ناتو در افغانستان به اتهام جاسوسى در بازداشت است.


سرجوخه دانيل جيمز، كه مادرش ايرانى است و زبان فارسى را به روانى صحبت مى كند تمام اتهامات طرح شده عليه خود را رد كرده است.


وى پيشتر ارتش بريتانيا را متهم كرده بود كه به دليل «نگرش هاى نژادپرستانه و حسادت»، از ارتقاء مقام وى خوددارى مى كند.


يكى از اتهام هاى اين سرباز بريتانيايى، جمع آورى دو سند محرمانه مربوط به نيروهاى ناتو بر روى حافظه كامپيوترى بوده است.


يكى از بازرسان دادگاه جنايى در لندن در اين زمينه گفته بود: « ارزش اين اسناد به گونه اى بوده كه دانيل جيمز قصد فروش آنها را به يك قدرت خارجى داشته يا اينكه تلاش مى كرد به آنها نشان دهد كه تا چه ميزان به اطلاعات حساس دسترسى دارد.»


به گفته بازرسان پرونده، آقاى جيمز در جريان ارتباط هاى خود، با فردى به نام حسين حيدرى، از وابستگان نظامى ايران در سفارت اين كشور در كابل، تماس داشته است.


بر اساس ادعانامه صادره عليه دانيل جيمز، وى با آقاى حيدرى اى ميل رد و بدل كرده و چندين بار نيز با او تماس تلفنى داشته است.


XS
SM
MD
LG