لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

محاکمه سرباز بريتانيايى به اتهام جاسوسی برای ایران


ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده نیروهای بین المللی در افغانستان که دانیل جیمز مترجم وی بود.(عکس: EPA)
ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده نیروهای بین المللی در افغانستان که دانیل جیمز مترجم وی بود.(عکس: EPA)

يك دادگاه بريتانيايى روز دوشنبه به پرونده یک سرجوخه بریتانیایی متولد تهران رسيدگى كرد كه متهم است هنگام كار براى يك فرمانده ارشد بريتانيا در افغانستان و به دنبال دريافت نكردن ارتقاء مقام، براى ايران جاسوسى مى كرده است.


بازرسان پرونده به دادگاه مركزى جنايى بريتانيا گفتند: سرجوخه «دانيل جيمز» كه متولد تهران است همزمان با فعاليت به عنوان مترجم ژنرال «ديويد ريچاردز»، فرمانده نيروهاى بين المللى در افغانستان، با مقام هاى ايرانى در كابل تماس گرفته است.


در اين دادگاه بريتانيايى گفته شد كه دانيل جيمز به شاخه نظامى ايران در سفارت جمهورى اسلامى در كابل، پيام هايى رمزى فرستاد و به آنها گفته بود كه من در خدت شما هستم.


آقاى جيمز كه ۴۵ ساله است متهم شده كه از «موقعيت ويژه اى» براى انتقال اطلاعات حساس به ايران برخوردار بوده است.


مارك دنيس، از بازرسان دادگاهى در بريتانيا مى گويد: «متهم در اواخر سال ۲۰۰۶، در وفادارى به اين كشور (بريتانيا) دچار ترديد شد و به سمت ايران گرايش پيدا كرد، كشورى كه در آن متولد شده بود.»


دانیل جیمز، سرباز بريتانيايى متهم است كه در جريان ارتباط هاى خود با فردى به نام حسين حيدرى، از وابستگان نظامى ايران در سفارت اين كشور در كابل تماس داشته است.

اتهام سرجوخه دانيل جيمز، براساس قانون حفظ اسرار دولتى انگليس، «لطمه به امنيت دولت» اعلام شده است.


بر اساس گزارش مطبوعات بريتانيا، اتهام اين مامور بريتانيايى، «دادن اطلاعات حساب شده اى است كه دشمن مى تواند مستقيما يا به طورغير مستقيم از آن استفاده كند.»


يكى از اتهام هاى اين سرباز بريتانيا، جمع آورى دو سند محرمانه مربوط به نيروهاى ناتو بر روى حافظه كامپيوترى بوده است.


آقاى دنيس مى گويد: «ارزش اين اسناد به گونه اى بوده كه دانيل جيمز قصد فروش آنها را به يك قدرت خارجى داشته يا اينكه تلاش مى كرد به آنها نشان دهد كه تا چه ميزان به اطلاعات حساس دسترسى دارد.»


منابع امنيتى افغانستان روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۶ گزارش دادند كه مترجم فرمانده بريتانيايى نيروهاى ناتو در افغانستان به اتهام جاسوسى در بازداشت است.


سرجوخه دانيل جيمز، كه مادرش ايرانى است و زبان فارسى را به روانى صحبت مى كند تمام اتهامات طرح شده عليه خود را رد كرده است .


مارك دنيس مى گويد: « دانيل جيمز زمانى كه در مارس سال ۲۰۰۶ به افغانستان اعزام شد، نزد ديگران از اينكه در ارتقاء مقامش تبعيض روا داشته مى شود شكايت كرده و آن را به نگرش هاى نژادپرستانه در ارتش نسبت داده است.»


اين سرباز بريتانيايى متهم است كه در جريان ارتباط هاى خود با فردى به نام حسين حيدرى، از وابستگان نظامى ايران در سفارت اين كشور در كابل تماس داشته است.


بر اساس ادعانامه صادره عليه دانيل جيمز، وى با آقاى حيدرى اى ميل رد و بدل كرده و چندين بار نيز با او تماس تلفنى داشته است.


انتظار مى رود كه دادگاه اين سرباز بريتانيايى سه يا چهار هفته به طول انجامد.


XS
SM
MD
LG