لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

نخست وزير بريتانيا: رفتار ايران غير قابل قبول و ناموجه است


گوردون براون
گوردون براون
گوردون براون، نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه با محكوم كردن بازداشت كارمندان ايرانى سفارت اين كشور در تهران گفت: «رفتار ايران غير قابل قبول، ناموجه و بدون پايه است.»

آقاى براون اين اظهارات را در يک كنفرانس خبرى در لندن ابراز كرد و گفت كه از اين حادثه عميقا ناخرسند است.

مقام هاى امنيتى جمهورى اسلامى ايران روز شنبه ۹ كارمند ايرانى سفارت بريتانيا در تهران را بازداشت و آنها را متهم كردند كه در نا آرامى هاى دو هفته گذشته اين كشور دست داشته اند.

اين اقدام با واكنش شديد ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، روبرو شد و وى خواستار آزادى هر چه سريعتر اين افراد شد.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا نيز روز يكشنبه در نشست خود در جزيره كوفور يونان با ارسال هشدار شديدالحنى به ايران در بيانيه مشتركى اعلام كردند كه تمام كشورهاى عضو اتحاديه پاسخى مشترک و قاطع به تهران خواهند داد.

در اين بيانيه تاكيد شده است: «ما براى مقام هاى ايرانى روشن ساخته ايم كه آزار و ارعاب افراد ايرانى يا خارجى كه در سفارتخانه هاى اتحاديه اروپا (در تهران) كار مى كنند با پاسخ مشترک و قاطع اتحاديه اروپا روبرو خواهد شد.»

روز دوشنبه، حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد كه پنج كارمند ايرانى سفارت بريتانيا آزاد شده اند و «باقى اين افراد در مرحله پرسش و پاسخ هستند.»

وى در پاسخ به سوال خبرنگارى در مورد تعطيلى سفارت انگليس در تهران گفت: «بسته شدن هيچ سفارت و كاهش روابط با هيچ كشورى در دستور كار ما قرار ندارد.»

روابط تهران و لندن پس از اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى ايران و اعتراض هاى گسترده خيابانى پس از آن به شدت تيره شده است و مقام هاى جمهورى اسلامى، رسانه هاى وابسته به بريتانيا و اتباع اين كشور را در اين نا آرامى ها مقصر دانسته اند.

تهران يك خبرنگار يونانى – بريتانياىى كه براى روزنامه واشينگتن تايمز آمريكا گزارش تهيه مى كرد نيز بازداشت كرده اند.

ايران همچنين در واكنش به آنچه دخالت لندن در امور داخلى خود خواند دو ديپلمات بريتانياىى را اخراج كرد و بريتانيا نيز دست به اقدام مشابهى زد.

اعتراض هاى اخير خيابانى در تهران بزرگترين مخالفت با نظام جمهورى اسلامى ايران از زمان پيروزى انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است.

معترضان با رد نتيجه انتخابات رياست جمهورى كه در آن محمود احمدى نژاد برنده معرفى شده است خواستار ابطال آن و برگزارى انتخابات جديدى شده اند.

در جريان تظاهرات مسالمت آميز دو هفته گذشته در ايران حداقل ۲۰ نفر كشته شده اند.
XS
SM
MD
LG