لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

برنز: قطعنامه تازه علیه ایران روز پنجشنبه ارائه می شود


نیکلای برنز می گوید: هدف از این تحریم ها اعمال فشار بر حکومت ایران است.
نیکلای برنز می گوید: هدف از این تحریم ها اعمال فشار بر حکومت ایران است.

نیکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که قطعنامه تازه علیه ایران، اواخر روز پنجشنبه به سازمان ملل ارائه خواهد شد و جنبه «تنبیهی» دارد.


معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «قطعنامه جدید علیه ایران که توسط قدرت های عمده جهان مورد توافق قرار گرفت تنبیهی خواهد بود.»


این مقام آمریکایی که به اسراییل سفر کرده است به خبرنگاران گفت: «من روز گذشته اظهار نظرهایی از جانب مسکو دیدم که گفته اند قطعنامه اینگونه نخواهد بود. این درست نیست. این قطعنامه تنبیهی خواهد بود.»


روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که توافق اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد پیش نویس قطعنامه دیگری علیه تهران «کاملا با نظرات جمعی اعضاء مطابقت دارد و شامل تحریم های سختگیرانه تری نمی شود.»


آقای لاوروف گفته بود: «پیش نویس قطعنامه جدید، همکاری ایران باآژانس بین المللی انرژی اتمی را در مد نظر قرار داده است.»


  • «این قطعنامه تنبیهی خواهد بود. من روز گذشته اظهار نظرهایی از جانب مسکو دیدم که گفته اند قطعنامه اینگونه نخواهد بود. این درست نیست. این قطعنامه تنبیهی خواهد بود.»
نیکلاس برنز،ئ معاون وزارت امور خارجه آمریکا

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، این قطعنامه از


کشورها خواهد خواست تا در معاملاتشان با ایران «هوشیاری به خرج دهند تا ایران نتواند از این طریق، مواد بالقوه خطرناک را به داخل کشور منتقل کند.»

وزرای امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه همراه با آلمان در برلین گردهم آمدند و بر سر تدوین قطعنامه تازه تحریم علیه ایران به توافق رسیدند.


چند هفته بحث بر سر قطعنامه


نیکلاس برنز که قرار است در ماه مارس سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری کند همچنین گفت: «ما انتظار داریم که بحث درباره این قطعنامه چندین هفته به طول انجامد و سپس رای گیری موفقیت آمیزی برای تصویب قطعنامه سوم علیه ایران داشته باشیم.»


این مقام آمریکایی که قبل از گفت وگو با رهبران اسراییل پیرامون استراتژی مقابله با ایران سخن می گفت، افزود: «هدف از این تحریم ها اعمال فشار بر حکومت ایران است و اینکه آنها بدانند ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم هیچ آینده ای ندارد.»


گزارش برخی از منابع خبری غربی حاکی است که در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل احتمالا نام دو بانک دیگر ایرانی در فهرست تحریم های سازمان ملل گنجانده خواهد شد.


بانک ملی و بانک صادرات که هم اکنون از سوی وزارت خزانه داری آمریکا با تحریم یکجانبه رو به رو هستند، دو بانکی هستند که دیپلمات های غربی می گویند احتمالا مشمول تحریم شورای امنیت می شوند.


مقامات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه توافق وزرای امور خارجه قدرت های عمده جهان را رد کرده و گفته اند که تهران برنامه نی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران خطاب به اعضای گروه ۱ + ۵ گفت: « این کشورها نمی توانند جمهوری اسلامی را تهدید و چیزی را به آن تحمیل کنند.»


در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنج شنبه از همه طرف های درگیر در پرونده هسته ای ایران خواست تا «سازنده برخورد کرده و راهی دیپلماتیک برای حل این مسئله پیدا کنند.»


روسیه و چین که از شرکای عمده تجاری ایران به شمار می روند از زمان انتشار گزارش سازمان ملی برآوردهای امنیتی آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران موضع سخت تری در برابر تشدید تحریم ها علیه تهران اتخاذ کرده اند.


۱۶ سازمان اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر اعلام کردند که ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت بمب اتمی را متوقف کرده است.


XS
SM
MD
LG