لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

بوش خواستار بهبود وضع حقوق بشر در چین شد


جرج بوش پيشتر مقام های چينی را به خاطر وضعيت حقوق بشر در اين کشور سرزنش کرده بود.(عکس: AFP)
جرج بوش پيشتر مقام های چينی را به خاطر وضعيت حقوق بشر در اين کشور سرزنش کرده بود.(عکس: AFP)


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که در سفر آسيايی به سر می برد، ساعاتی پيش از عزيمت به چين خواستار بهبود وضعيت حقوق بشر در اين کشور شد.


آقای بوش که در بانکوک سخن می گفت، با اشاره به دستگيری مخالفان دولت چين اظهار داشت: «آمريکا اعتقاد دارد که مردم چين شايسته آزادی های بنيادين هستند که حق طبيعی هر موجود انسانی به شمار می رود.»


وی افزود: «ما از آزادی مطبوعات، برگزاری تجمعات و حقوق کارگران صحبت می کنيم، نه برای مخالفت با رهبران چين، بلکه برای مطمئن ساختن مردم اين کشور که اعطای آزادی های بيشتر تنها راه توسعه ظرفيت های این کشوراست.»


چين از سوی غرب متهم شده است که به جای تضمين آزادی هايی که پيشتر وعده آنها را داده بود، به سرکوب مخالفان خود روی آورده است.


  • «ما از آزادی مطبوعات، برگزاری تجمعات و حقوق کارگران صحبت می کنيم، نه برای مخالفت با رهبران چين بلکه برای مطمئن ساختن مردم اين کشور که اعطای آزادی های بيشتر تنها راه توسعه ظرفيت های این کشوراست.»
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

رييس جمهوری آمريکا از سوی گروه های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرقته است که نه تنها در مراسم افتتاحيه بازی های المپيک پکن شرکت می کند، بلکه حتی عليه سياست های چين در خصوص حقوق بشر موضع سر سختانه ای اتخاذ نکرده است.


جرج بوش پيشتر مقام های چينی را به خاطر وضعيت حقوق بشر در اين کشور سرزنش کرده و بويژه بر محدوديت های پيرامون آزادی های مذهبی تمرکز کرده بود. رييس جمهوری آمريکا همچنين با پاره ای از مخالفان دولت چين در کاخ سفيد ملاقات کرده بود که اين امر خشم مقام های چينی را برانگيخت.


وی روز چهارشنبه در سئول، پايتخت کره جنوبی، به روشنی گفت که قصد ندارد تا از فرصت بازی های المپيک برای نطق کردن در باره حقوق بشر در چين استفاده کند هر چند که می گويد در صحبت های خصوصی با هوجين تائو، رييس جمهوری اين کشور، در باره چنين موضوعاتی صحبت خواهد کرد.


رييس جمهوری آمريکا در سخنان خود موضوعات زيادی را مطرح کرد و از جمله به برنامه هسته ای کره شمالی، امنيت منطقه ای و مبادلات تجاری در حوزه اقيانوس آرام اشاره کرد.


وی در خصوص رشد اقتصادی چين گفت که پکن بايد مسئوليت های بيشتری را در اين زمينه بر عهده گيرد.


آقای بوش گفت: ما برای چين روشن ساخته ايم که تبديل شدن به رهبر اقتصاد جهانی با خود وظايف و مسئوليت هايی را از حوزه انرژی گرفته تا محيط زيست و طرح های توسعه در آفريقا را بدنبال دارد.


موضوع ديگر مورد بحث آقای بوش در تايلند، وضعيت حقوق بشر و سرکوب مخالفان در ميانمار بود که از سوی ايالات متحده آمريکا مورد تحريم قرار گرفته است تا به حکومت ۴۶ ساله نظاميان اين کشور پايان داده شود.


آقای بوش در اين زمينه گفت: «مردم آمريکا عميقا وضعيت مردم برمه را زير نظر دارند و آرزوی آنها اين است که روزی مردم اين کشور به آزادی دست يابند.»


وی همچنين خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان ميانمار و برنده جايزه صلح نوبل شد.


XS
SM
MD
LG