لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

ایران: نیروگاه بوشهر شهریور ماه راه اندازی می شود


نیروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پیش کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد قرار است که نزدیک به یک هزار مگاوات برق تولید کند. (عکس: فارس)
نیروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پیش کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد قرار است که نزدیک به یک هزار مگاوات برق تولید کند. (عکس: فارس)

یک مقام وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نخستین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر، احتمالا اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) راه اندازی خواهد شد.



به گزارش یک روزنامه بحرینی، سید رسول موسوی، رییس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در پایان یک کنفرانس در شهر منامه گفت: «به نظر نمی رسد که راه اندازی و تولید برق توسط این نیروگاه با تاخیر بیشتری روبرو شود.»

به گزارش روزنامه بحرینی «دیلی نیوز»، آقای موسوی این خبر را در پایان «کنفرانس بین المللی فناوری های هسته ای در خدمت جامعه عرب» بیان کرد که به مدت دو روز در منامه، پایتخت بحرین، برگزار شد.


این مقام ایرانی افزود: «روسیه که کار ساخت نیروگاه را بر عهده دارد گفته است که آنها همه موارد را در اختیار دارند و تنها مسئله، زمان است.»


کشورهای عرب همسایه جنوبی ایران که به نیروگاه بوشهر نزدیک هستند نگران هستند که نوع فناوری استفاده شده در این راکتور اتمی و احتمال تششعشات هسته ای آن، خطرات زیست محیطی را برای مردم و کشورهای آنها به دنبال داشته باشد.


آقای موسوی نگرانی های ابراز شده توسط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را رد کرد و اظهار داشت: «این نیروگاه نخست باید از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شود.»


وی افزود: «اگر آنها [آژانس] به این نتیجه برسند که این نیروگاه ایمن است، پس هست و نباید بحث بیشتری در این زمینه صورت گیرد. فناوری به کار رفته در نیروگاه امتحان خود را پس داده است.»


  • «اگر آنها (آژانس) به این نتیجه برسند که این نیروگاه ایمن است، پس هست و نباید بحث بیشتری در این زمینه صورت گیرد. فناوری به کار رفته در نیروگاه امتحان خود را پس داده است.»
رییس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران

رییس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: «دلیلی ندارد ایران تاسیساتی را راه اندازی کند که ایمنی نداشته باشد.»


سه دهه ساختمان سازی


نیروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پیش کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد قرار است که نزدیک به یک هزار مگاوات برق تولید کند.


اختلافات مالی ایران و «اتم استروی اکسپورت»، شرکت سازنده نیروگاه اتمی بوشهر، سبب شد تا طرف روسی با تعلیق فعالیت های ساختمانی این راکتور اعلام کند که راه اندازی آن تا پایان سال ۲۰۰۸ میسر نخواهد بود.


به دنبال حل و فصل مشکلات مالی دو کشور سرانجام روسیه موافقت کرد تا سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به ایران ارسال کند که آخرین محموله این سوخت، اوایل بهمن ماه سال گذشته به بوشهر رسید.


روسیه متعهد شده است که سوخت نیروگاه بوشهر را شش ماه پیش از راه اندازی ارسال کند ولی هنوز از اعلام تاریخ دقیق آغاز به کار آن خودداری می کند.


معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران بهمن ماه گذشته گفته بود که تاکنون ۹۳.۶۷ درصد از عمليات ساخت نيروگاه بوشهر به پايان رسيده است.


احمد فياض بخش گفته بود: «کل مبلغ پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بوده که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از ده درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.»


جمهوری اسلامی ایران از زمان ارسال سوخت اتمی توسط روسیه از سوی کشورهای غربی بیشتر تحت فشار قرار گرفته است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا گفته است که ایران دیگر نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد.


غرب نگران است که تهران با ادامه غنی سازی اورانیوم در صدد دستیابی به بمب اتمی باشد. ولی تهران این ادعاها را رد کرده و می گوید که هدف از تعقیب این برنامه، تولید برق است.


ایران همچنین بارها اعلام کرده است که با هدف تامین سوخت هسته ای و برای بی نیاز شدن از روسیه، غنی سازی اورانیوم را پی می گیرد.


XS
SM
MD
LG