لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

ایران: «نشت کوچک» علت تاخير در سوخت گذارى نيروگاه بوشهر است


انتظار مى رود كه نيروگاه بوشهر در آذرماه كار رسمى خود را آغاز کند و به شبكه توليد برق كشور وصل شود.
انتظار مى رود كه نيروگاه بوشهر در آذرماه كار رسمى خود را آغاز کند و به شبكه توليد برق كشور وصل شود.
على اكبر صالحى، رييس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه نشت كوچكى در استخر جنب راكتور اتمى بوشهر عامل تاخير در سوخت گذارى اين نيروگاه است و اين تاخير ربطى به كرم استاكس نت ندارد.

آقاى صالحى به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته است: در فرايند شستشو (قلب راكتور)، نشت كوچكى در استخر جنب راكتور مشاهده و جلوى آن گرفته شد، همين نشت چند روزى فعاليت ها را به عقب انداخت.

ايران قبلا اعلام كرده بود كه قرار است سوخت اصلى نيروگاه اتمى بوشهر به قلب راكتور از نيمه اول مهرماه آغاز شود ولى اكنون رييس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى مى گويد كه اين زمان به نيمه دوم مهرماه موكول شده است.

آقاى صالحى مى گويد كه نشت بوجود آمده بر طرف شده است و قلب راكتور اكنون بسيار خوب كار مى كند و پانزده ميله سوخت مجازى نيز در قلب راكتور گذاشته و برداشته شده است.

مارک فیتزپاتریک، از موسسه بین المللی تحقیقات استراتژیک در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفته است که احتمالا منظور آقای صالحی، استخری است که ضایعات سوخت مصرف شده در راکتور به آن وارد می شود.

وی می گوید که این «مشکلی جدی» نیست ولی ممکن است که ایران در صدد باشد تا بروز هر گونه مشکل در نیروگاه را کم اهمیت جلوه دهد.

آقای فیتزپاتریک افزوده است: «ایران معمولا هر چیزی در ارتباط با برنامه هسته ای خود را به طور اغراق آمیزی مثبت جلوه می دهد و ممکن است مشکل جدی تر از آن باشد که وی (صالحی) به آن اشاره کرده است.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به اين پرسش ایرنا كه آيا تاخير در انتقال سوخت به قلب راكتور بوشهر ارتباطى با كرم رايانه اى استاكس نت دارد گفته كه «اين موضوع هيچ ارتباطى به اين ويروس ندارد.»

كرم استاكس نت كه اخبار آن از تابستان سال جارى بر سر زبان‌ها افتاده است بسيارى از رايانه هاى سيستم هاى صنعتى را آلوده كرده و بر اساس گزارش ها، هدف اصلى آن ايران بوده است.

به گفته كارشناسان، اين برنامه مخرب كامپيوترى كه از حدود هفت ماه پيش در سيستم‌هاى كامپيوترى فعال شده است و اطلاعات درون كامپيوترها را جمع آورى و به مقصد نامشخصى ارسال مى كند، به ويژه در سيستم‌هاى زیمنس ديده شده و شديدترين نفوذ آن در ايران بوده است.

بر اساس گزارش‌ رسانه هاى غربى، كرم رايانه ‌اى استاكس ‌نت با هدف تاثير بر فعاليت تأسيسات هسته‌اى ايران به ويژه بوشهر طراحى شده است.

در همين زمينه، دبير شوراى فن‌آورى اطلاعات وزارت صنايع و معادن ايران گفته است كه حدود ۳۰ هزار آى ‌پى در كشور به كرم رايانه ‌اى استاكس‌ نت آلوده‌ شده ‌اند.

اين در حالى است كه روز هفتم مهرماه، على اكبر صالحى گفته بود كه كرم استاكس نت به سيستم اصلى نيروگاه اتمى بوشهر وارد نشده و تنها در برخى از لپ ‌تاپ‌هاى شخصى مشاهده شده است.

وى افزوده است كه تمامى اقدامات «دشمنان براى وارد كردن ويروس به سيستم‌هاى هسته‌اى» ايران، ناموفق بوده و «پاكسازى لازم» نيز انجام شده است.

راه‌ اندازى نيروگاه اتمى بوشهر كه نخستين نيروگاه هسته اى ايران به شمار مى رود، سال ها با تاخير روبرو شده است و تهران اميدوار است كه با تزريق سوخت به قلب نيروگاه در روزهاى آينده، شاهد آغاز به كار رسمى اين نيروگاه هزار مگاواتى باشد.

انتظار مى رود كه نيروگاه بوشهر در آذرماه كار رسمى خود را آغاز کند و به شبكه توليد برق كشور وصل شود.
XS
SM
MD
LG