لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

اولتیماتوم بوتو به مشرف برای لغو حالت فوق العاده


خانم بوتو: ژنرال مشرف بايد به وعده هايی که به ديوانعالی کشور و همچنين در مذاکراتش با او داده بود ، عمل کند.
خانم بوتو: ژنرال مشرف بايد به وعده هايی که به ديوانعالی کشور و همچنين در مذاکراتش با او داده بود ، عمل کند.

بی نظير بوتو رهبر حزب مردم پاکستان امروز پس از مذاکره با ساير رهبران احزاب مخالف دولت، هشدار داد که اگر ژنرال مشرف تا نهم نوامبر، جمعه آينده ، وضعيت اضطراری در کشور را لغو نکند، مخالفان به راهپيمایی بزرگی از لاهور تا اسلام اباد دست می زنند و سپس در اين شهر بست می نشينند.


خانم بوتو گفت: ژنرال مشرف بايد به وعده هايی که به ديوانعالی کشور و همچنين در مذاکراتش با او داده بود ، که تا پيش از برگزار انتخابات پارلمانی در پانزدهم نوامبر از سمت فرماندهی کل قوا کناره گيری خواهد کرد، عمل کند، در غير آن صورت، مخالفان روز سه شنبه آينده، ۱۳ نوامبر، دست به راهپيمايی بزرگ می زنند.


در صورتی که طرفداران خانم بی نظير بوتو به خيابان ها بريزند اين مسئله می تواند تنش های سياسی را در اين کشور به اوج خود برساند.

از سوی ديگر شوکت عزيز، نخست وزير پاکستان، روز چهارشنبه گفت که دولت تا چهاردهم نوامبر، چهارشنبه هفته آينده، تصميم خود را درمورد تاريخ برگزاری انتخابات اعلام می کند.


حزب مردم پاکستان همچنين اعلام کرده است که روز جمعه تظاهراتی را در راولپندی برگزار می کند اما شهردار راولپندی گفته است که اجازه برگزاری چنين تظاهراتی داده نخواهد شد.


در صورتی که طرفداران خانم بی نظير بوتو به خيابان ها بريزند اين مسئله می تواند تنش های سياسی را در اين کشور به اوج خود برساند.


بابر عوان، يک عضو برجسته حزب مردم خانم بوتو گفته است که « ما مخالف محدوديت های اعمال شده توسط حکومت هستيم و می خواهيم روشن کنيم که هوادارانمان و رهبران سياسی برای حضور در تجمع به راولپندی خواهند آمد.»


گروه عمده معترض در پاکستان، در حال حاضر وکلا هستند که با لباس های متحد الشکل خود به خيابان ها آمده و اعتراض آنها در روز چهارشنبه، هفتم نوامبر، نيز با سرکوب پليس روبرو شده است.


افتخار چوهدری، رييس ديوان عالی برکنار شده اين کشور، هنوز دستگير نشده اما اجازه خروج از خانه خود را ندارد. وی روز سه شنبه، به مردم پيام داد که برای نجات قانون اساسی، به خيابان ها ريخته و اعتراض کنند .


تا اين لحظه، فقط وکلای دادگستری هستند که به عملکرد دولت، اعتراض کرده و به خيابان ها آمده اند. همين اعتراض وکلا بود که دو ماه پيش باعث شد، حکم برکناری آقای چوهدری که از سوی پرويز مشرف صادر شده بود، لغو شود.


بر اساس گزارش های منتشره، بيش از ۵۰۰ تن از فعالان سياسی، در پاکستان بازداشت شده اند و با وجود گذشت چهار روز از اعلام وضعيت اضطراری در پاکستان، اين کشور همچنان صحنه ناآرامی است.


کشورهای ديگر به وضعيت اضطراری در پاکستان، اعتراض کرده اند. رييس جمهوری آمريکا هم روز سه شنبه، به آقای مشرف پيام داد که وضعيت را به حال عادی برگرداند.


پرويز مشرف، پس از اعلام فرمان وضعيت اضطراری در پاکستان، وعده داد که به زودی، اوضاع به حالت عادی برمی گردد و انتخابات پارلمانی هم برگزار می شود.


XS
SM
MD
LG