لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

دو جايزه جشنواره سزار به پرسپوليس رسید


مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، سازندگان انیمیشن پرسپولیس در مراسم سزار ( عکس: AFP)
مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، سازندگان انیمیشن پرسپولیس در مراسم سزار ( عکس: AFP)


سی و سومين دوره جشنواره سزار، برای اهدای جوايز بهترين های سينمای فرانسه در سال گذشته، برگزار شد.


مراسم اين دوره که به مديريت ژان روشفور، بازيگر قديمی سينمای فرانسه بود؛ شامگاه جمعه، ۲۲ فوريه، در سالن «تئاتر دو شاتله» با يادبود درگذشتگان سال گذشته سينمای فرانسه؛ ميشل سورو، بازيگر، ژان کلود بريالی، بازيگر و کارگردان، و ژان پير کاسل، بازيگر، برپا شد.


پرسپوليس، ساخته مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، که سال گذشته در مجامع سينمايی جوايز متعددی کسب کرده بود، موفق به دريافت دو جايزه سزار شد.


اين فيلم که پيش از اين در بخش های بهترين فيلم سال، بهترين فيلمنامه اقتباسی، بهترين موسيقی، جايزه بهترین فیلم اول، بهترين صدا و بهترين تدوين، نامزد دريافت سزار شده بود؛ توانست در بخش های بهترين فيلمنامه اقتباسی و جايزه بهترین فیلم اول سزار را به دست آورد.


پرسپوليس در ادامه موفقيت های خود در انتظار مراسم اسکار است که فردا شب هشتادمين دوره آن برگزار خواهد شد. اين فيلم نامزد بهترين فيلم انيميشن سال شده است.


«راز دانه»؛ موفق ترین فیلم


اما موفق ترين فيلم اين دوره سزار شگفتی ساز بود. در حالی که به نظر می رسيد دو فيلم «زندگی به رنگ گل سرخ»، ساخته اوليور داهان و «يک راز»، ساخته کلود ميلر، با نامزدی دريافت يازده جايزه بيشترين اقبال را داشته باشند؛ فيلم «راز دانه» ساخته عبداللطيف کشيش، فيلمساز ۴۷ ساله تونسی – فرانسوی، چهار جايزه سزار، از جمله بهترين فيلم سال و بهترين کارگردانی را از آن خود کرد.


اين فيلم دو ساعت و نيمه در باره کارگر ۶۰ ساله عربی به نام بيجی است که از همسر خود جدا شده و زندگی سختی را پشت سر گذاشته است.


او که فرزندی نيز از ازدواج خود دارد و با زن ديگری آشنا شده؛ پس از بيکاری تصميم به راه اندازی رستورانی بر روی يک کشتی کهنه می کند. اين طرح او تمامی افراد پيرامون وی، از همسر قبلی و فرزندش تا دوست زن کنونی او را گرد هم می آورد. «راز دانه» حکايت مهاجرين است؛ حکايت نسل نخست و نسل دوم که همچنان برای زندگی بهتر در تلاش اند.


«راز دانه» پيش از اين جايزه لويی دولوک فرانسه را در سال ۲۰۰۷، و جايزه آخرين دوره جشنواره فيلم ونيز را تصاحب کرده بود.



ماريون کوتيلار، بازيگر نقش اديت پياف، خواننده اسطوره ای فرانسه در فيلم «زندگی به رنگ گل سرخ»، سزار بهترين بازيگر زن را از آن خود کرد.

اين فيلم همچنين سزارهای بهترين فيلمنامه غيراقتباسی و بهترين بازيگر زن آينده دار را برای حفصيه حيرزی، ۲۱ ساله به ارمغان آورد.


عبداللطيف کشيش، سازنده «راز دانه» به هنگام دريافت جايزه با نگاهی منقلب از پشت شيشه های عينک خود، گفت: «من می خواهم از کسی که منبع الهام من برای ساخت اين فيلم بود و نيروی بسياری به من داد، تشکر کنم، از يک کارگر ساده ساختمان؛ از پدرم!»


کشيش با اشاره به کلود بری، تهيه کننده فيلم و از فيلمسازان مطرح فرانسه، ادامه داد: «من می خواهم از پدر دوم ام هم تشکر کنم » در اين هنگام کلود بری به روی صحنه رفت و در کنار او قرار گرفت. او از موريس پيالا، فيلمساز صاحب سبک فرانسه به عنوان يکی از تاثيرگذارترين فيلمسازان بر خود ياد کرد.


«راز دانه» در فرانسه هفتصد هزار تماشاگر را به سالن های سينما کشاند.


بهترین بازیگران زن و مرد


همان گونه که انتظار می رفت ماريون کوتيلار، بازيگر نقش اديت پياف، خواننده اسطوره ای فرانسه در فيلم «زندگی به رنگ گل سرخ»، سزار بهترين بازيگر زن را از آن خود کرد.


اين بازيگر ۳۲ ساله نيز يکی از بخت های اصلی دريافت اسکار بهترين بازيگر زن نقش اول است. اگر ماريون کوتيلار يکشنبه بتواند اسکار را به دست آورد، دومين زن فرانسوی خواهد بود که ۴۸ سال پس از سيمون سينيوره، بازيگر فقيد، موفق به دريافت اسکار بهترين بازيگر نقش اول می شود.


ماريون کوتيلار، پس از دريافت سزار در سخنانی، اوليور داهان کارگردان فيلم را که در مراسم غايب بود، خطاب قرار داد و گفت: «تو زندگی من را تغيير دادی؛ زندگی بازيگری من را... تو زيباترين نقش دنيا را خلق کردی و از من خواستی که يک زندگی باشم... به همين خاطر اين موفقيت به تو بازمی گردد.»


«زندگی به رنگ گل سرخ»، ملودرامی که پنج ميليون تماشاگر در فرانسه داشت، در چهار بخش تکنيکی، بهترين عکس، بهترين لباس، بهترين طراحی صحنه و بهترين صدا نيز جايزه سزار گرفت.


کلود ميلر که با فيلم بسيار شخصی خود «يک راز» يک ميليون و هفتصد هزار تماشاگر را به سينماها کشاند؛ بر خلاف انتظار، تنها توانست سزار بهترين بازيگر نقش دوم زن را برای ژولی دپارديو، دختر ژرار دپارديو، بازيگر معروف فرانسوی، به ارمغان آورد.


ماتيو آمالريک، بازيگر ۴۲ ساله که به دليل فيلمبرداری آخرين جيمزباند که در آن نقش منفی خواهد داشت؛ نتوانست در مراسم سزار حضور يابد؛ دومين سزار خود را به خاطر ايفای نقش دشوار يک مرد فلج در فيلم «زنگ شيرجه و پروانه» به دست آورد.


آمالريک در سال ۲۰۰۵ نيز سزار بهترين بازيگر مرد را دريافت کرد او که هفت فيلم نيز کارگردانی کرده نخستين بار در سال ۱۹۹۷ سزار بهترين بازيگر مرد آينده دار را از آن خود کرده بود.


ژان مورو، بازيگر نامی فرانسه که امسال هشتادمين سالروز تولد خود را جشن گرفت، به خاطر شصت سال فعاليت هنری خود که حاصل آن بازی در بيش از صد فيلم است جايزه افتخاری اين دوره را دريافت کرد.

«زنگ شيرجه و پروانه» ساخته جولين شنابل، فيلمساز و نقاش نيويورکی سزار بهترين تدوين را نيز به دست آورد.


ژان مورو، برنده جایزه افتخاری سزار


ژان مورو، بازيگر نامی فرانسه که امسال هشتادمين سالروز تولد خود را جشن گرفت، به خاطر شصت سال فعاليت هنری خود که حاصل آن بازی در بيش از صد فيلم است جايزه افتخاری اين دوره را دريافت کرد.


ژان مورو از فرصت به دست آمده استفاده کرد و از سينمای مستقل فرانسه که به اعتقاد او به دليل سياست های نادرست دولت در حال نابودی است؛ دفاع کرد. ژان مورو همچنين از سالن های کوچک سينما که در رقابت نابرابر با مجتمع های بزرگ سينمايی چون UGC تحت فشار هستند؛ حمايت کرد.


سخنان ژان مورو در حالی ايراد شد که بخش سينمای مستقل فرانسه در اعتراض به وضع موجود همزمان با برگزاری مراسم سزار ۲۰۰ سالن سينما را بستند.


جايزه افتخاری ديگر امسال به روبرتو بنينی، فيلمساز و بازيگر سينمای کمدی ايتاليا تعلق گرفت.



فهرست برندگان سی و سومين دوره جشنواره سزار از اين قرار هستند:



بهترين فيلم: «راز دانه»، عبدالطيف کشيش


بازيگر زن: ماريون کوتيلار، «زندگی به رنگ گل سرخ»


بازيگر مرد: ماتيو آمالريک، «زنگ شيرجه و پروانه»


کارگردان: عبدالطيف کشيش، «راز دانه»


فيلمنامه غيراقتباسی: عبدالطيف کشيش، «راز دانه»


فيلمنامه اقتباسی: مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، «پرسپوليس»


بهترین فیلم اول: مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، «پرسپوليس»


بازيگر زن نقش مکمل: ژولی دوپارديو، «يک راز»


بازيگر مرد نقش مکمل: سامی بواژيلا، «شاهدان»


بازيگر زن آينده‌ دار: حفصيه حيرزی، «راز دانه»


بازيگر مرد آينده‌ دار: لورن استاکر، «شکار و جمع آوری»


صدا: لورن زليگ، پاسکال ويلار و ژان ـ پل هوريه، «زندگی به رنگ گل سرخ»


موسيقی: آلکس بوپين، «ترانه‌های عاشقانه»


فيلمبرداری: تتسو ناگاتا، «زندگی به رنگ گل سرخ»


طراحی صحنه: اليويه رو، «زندگی به رنگ گل سرخ»


طراحی لباس: ماريت آلن، «زندگی به رنگ گل سرخ»


تدوين: ژوليت ولفينگ، «زنگ شيرجه و پروانه»


فيلم کوتاه: «موتزارت جيب برها»، فيليپ پوله ـ ويلار


فيلم خارجی: «زندگی ديگران»، فلورين هنکل فن دونرسمارک (آلمان)


فيلم مستند: «حامی وحشت»، باربت شرودر


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG