لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

چين: عدم شرکت در نشست ۱+۵ دلايل فنی دارد نه سياسی


سخنگوی وزارت امور خارجه چین می گوید که ايران درباره برنامه هسته ای خود بايد کارهای بيشتری انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین می گوید که ايران درباره برنامه هسته ای خود بايد کارهای بيشتری انجام دهد.

چين روز دوشنبه اعلام کرد که علت شرکت نکردن اين کشور در نشست گروه پنج به علاوه يک، به دلايل کاملا فنی صورت گرفته است و نه سياسی.


چين از کشورهای عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد است که همراه با آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آلمان برای اعمال فشار بر ايران در زمينه برنامه هسته ای اين کشور جلسات متناوبی برگزار می کنند.


پکن می گويد که نمی تواند در نشست روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، اين گروه شرکت کند. قرار بود که در اين نشست اعمال تحريم های شديدتر عليه ايران مورد بررسی قرار گيرد، ولی به دليل خودداری چين از حضور، اين نشست لغو شد.


ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين درباره علت شرکت نکردن نماينده اين کشور در نشست گروه پنج به علاوه يک می گويد که « اين موضوع سياسی نبوده، بلکه به دلايل فنی صورت گرفته است.»


وی که با خبرنگاران مصاحبه می کرد، اظهار داشت که موضع چين درباره برنامه اتمی ايران انجام گفت وگو و رايزنی است و نه اعمال تحريم.


وی در عين حال افزود که ايران بايد در اين رابطه کارهای بيشتری انجام دهد.


آقای جيانچائو گفت:«ايران در اين برهه بايد به صورت جدی و مثبت به ملاحظات بين المللی پاسخ دهد.»


چين و روسيه مبادلات تجاری زيادی با جمهوری اسلامی ايران دارند و اعلام کرده اند که با تصويب دور سوم تحريم ها مخالف هستند.


آمريکا و ساير کشورهای غربی به پکن و مسکو فشار می آورند که به دليل امتناع جمهوری اسلامی ايران از توقف روند غنی سازی که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، با تصويب تحريم های جديد که امری ضروری است، موافقت کنند.


اما اين دو کشور خواستار ادامه ديپلماسی گفت وگو با تهران و تشويق ايران به همکاری بيشتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای شفاف ساختن برنامه هسته ای اش هستند.


  • « کار ايرانی ها بسيار ابلهانه است. وقتی من به اين کشور نگاه می کنم می بينم که آنها چه نيازهايی دارند. آنها به روند جهانی شدن نپيوسته اند و جايی در اقتصاد جهانی ندارند. اين کشور هم اکنون با ۴۰ درصد بيکاری روبه رو است.»
کالین پاول

به گفته کارشناسان، گزارش اخير محمد البرادعی، مدير کل آژانس درباره برداشتن «گام های اساسی» توسط ايران برای همکاری با اين نهاد بين المللی، موضع جمهوری اسلامی را تقويت و اعمال تحريم ها در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد را دشوارتر ساخته است.


اين در حالی است که آقای برادعی در گزارش خود همچنين خاطرنشان کرده که تهران حاضر نشده است تا به خواست شورای امنيت مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم گردن نهد و از سويی نمی تواند تاييد کند که اين کشور برنامه نظامی اتمی ندارد.


شورای امنيت در دو قطعنامه جداگانه از جمهوری اسلامی خواسته که روند غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، ولی تهران اين درخواست را رد کرده است.



«راه دراز دستيابی به بمب اتمی»


در همين حال، کالين پاول، وزير امور خارجه سابق آمريکا در جمع بانکداران، ديپلمات ها و بازرگانان کويتی گفته است که « ايران راه درازی تا دستيابی به بمب هسته ای دارد و ابلهانه است که اين کشور در منابع خودش به جای برنامه هسته ای اش سرمايه گذاری نمی کند.»


اين مقام سابق آمريکا که گفته می شود سياست آمريکا را از تحريم به ارائه بسته تشويقی به ايران تغيير داده بود، افزود: « کار ايرانی ها بسيار ابلهانه است. وقتی من به اين کشور نگاه می کنم، می بينم که آنها چه نيازهايی دارند. آنها به روند جهانی شدن نپيوسته اند و جايی در اقتصاد جهانی ندارند. اين کشور هم اکنون با ۴۰ درصد بيکاری روبه رو است.»


آقای پاول به دعوت بانک ملی کويت برای سخنرانی درباره فرصت های اقتصادی و بحران در خاورميانه به اين کشور سفر کرده است.


وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران، ضمن اشاره به اينکه مقامات اين کشور همه «گزينه ها را روی ميز دارند»، گفته است که او چشم اندازی از برخورد نظامی با جمهوری اسلامی نمی بيند.


وزير امور خارجه سابق آمريکا می گويد که چنين حمله ای در ميان مردم آمريکا حمايتی جلب نخواهد کرد و افزود که ارتش آمريکا به اندازه کافی در عراق و افغانستان درگير است و نمی تواند در جای ديگری مداخله کند.


XS
SM
MD
LG