لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

تغييرات گسترده در کادر رهبری چين


کنگره حزب کمونیست چین روز یکشنبه به کار خود پایان داد.
کنگره حزب کمونیست چین روز یکشنبه به کار خود پایان داد.

هفدهمين کنگره حزب کمونيست چين که با شرکت بيش از دو هزار و دويست تن از نمايندگان تراز اول اين حزب از يک هفته پيش در پکن آغاز شده بود روز يکشنبه، ۲۱ اکتبر، در حالی به کار خود پايان داد که معاون اول رييس جمهوری کشور و تنی چند از شخصيت های بلندپايه حزب کمونيست از مصدر قدرت برکنار شدند.


در اين نشست که هر پنج سال يکبار برگزار می شود، نمايندگان کنگره خو جين تائو، رييس جمهوری چين، را به خاطر ارائه تز سياسی اش به عنوان رهبر مطلق حزب کمونيست چين پذيرفتند و او را در جايگاهی همتراز با بنيانگذاران حزب کمونيست نظير مائو زدونگ، دنگ شيائوپينگ و جيانگ زامين قرار دادند.


در پايان اين نشست، زنگ چين هونگ، معاون اول رييس جمهور، وو گوانگ جنگ، رييس کميته انضباطی حزب کمونيست، و لو گان، رييس امور امنيتی کشور از سمت های خود کناره گيری کردند بی آنکه دليلی برای اين اقدام ارائه شود.


اين سه تن که از اعضای نه نفره کادر رهبری کشور به حساب می آمدند و به باور تحليلگران سياسی از رقبای نزديک خو جين تائو و از جانشينان احتمالی وی محسوب می شدند از ادامه فعاليت های سياسی در کادر رهبری حزب کمونيست چين محروم شده اند.


انتظار می رود نمايندگان کنگره روز دوشنبه آينده جانشينان اين افراد را به طور رسمی اعلام کنند. بر اساس گزارش ها دو تن از شخصيت های طرفدار رييس جمهوری از جمله افرادی هستند که وارد کادر رهبری حزب کمونيست چين خواهند شد.


از ديگر شخصيت های مطرح کشور که در اين دور از نشست نمايندگان کنگره از صحنه سياسی کنار گذاشته شد می توان به وو ايی اشاره کرد که به باور چينی ها قدرتمند ترين زن اين کشور در عرصه سياسی است.


نمايندگان کنگره در اين دور از گفت و گوها، طرح «توسعه علمی» ارائه شده از سوی خو جين تائو را در صدر توجهات خود قرار داده اند و از فضای سياسی حاکم بر ساختار کشور چنين استنباط می شود که خو جين تائو بدون مشکل خاصی دومين دوره رياست جمهوری خود را برای پنج سال ديگر ادامه خواهد داد.


XS
SM
MD
LG