لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

چين از قرارداد نفتی با ايران دفاع کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: اين گونه معاملات تجاری به هيچ کشور ديگری ارتباط ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: اين گونه معاملات تجاری به هيچ کشور ديگری ارتباط ندارد.

در حالی که کشورهای غربی و در راس آنها ايالات متحده آمريکا در تلاشند سومين قطعنامه تحريمی عليه ايران را در شورای امنيت سازمان ملل متحد تصويب کنند، دولت چين با انعقاد قرارداد دو ميليارد دلاری نفتی با جمهوری اسلامی موضع خود را در برنامه های اتمی ايران بيش از پيش مبهم کرده است.


شرکت ساينوپک روز يکشنبه گذشته قراردادی را با ايران امضا کرد که به موجب آن چين دو ميليارد دلار در ميدان نفتی يادآوران واقع در جنوب غربی استان خوزستان سرمايه گذاری می کند.


انعقاد اين قرارداد کلان نفتی اعتراض دولت آمريکا را در پی داشت.


جسيکا سيمون، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، با اشاره به اين نکته که قراردادهای بزرگ با ايران به ويژه در عرصه های نفت و گاز، تلاش های جهانی را برای رويارويی با برنامه های اتمی ايران ضعيف می کند گفت که اين قراردادهای جديد باعث می شود قطعنامه های قبلی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران به خوبی اجرا نشود.


در همين رابطه، دولت چين روز سه شنبه، ۱۱ دسامبر، اعتراضات واشينگتن در باره انعقاد قرارداد نفتی ايران و چين را بی مورد دانست و اعلام کرد که اين گونه معاملات تجاری به هيچ کشور ديگری ارتباط ندارد.


چين گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در يک کنفرانس خبری در پکن ضمن دفاع از روابط تجاری کشورش با ايران گفت: «در مسايل تجاری، کشورهای ديگر مجبور نيستند ابراز نظر کنند و اين کشورها نبايد اين قرارداد را مورد انتقاد قرار دهند.»


پکن که از دو قطعنامه قبلی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران حمايت کرده اعلام کرده است که از تشديد تحريم ها جانبداری نمی کند.


ايران پس از آنگولا و عربستان سعودی، سومين تامين کننده بزرگ نفت چين محسوب می شود و انتظار می رود ميزان صادرات چين به ايران طی ده ماه آينده به پنج ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار در سال برسد. اين رقم در مقايسه با سال گذشته بيش از ۶۸ درصد افزايش نشان می دهد.


چين از سوی ديگر روابط اقتصادی گسترده ای با آمريکا دارد و انتظار نمی رود دولتمردان چينی مايل باشند روابط پکن و واشينگتن را که به ويژه طی چند سال گذشته گرمتر شده است قربانی برنامه های اتمی تهران کنند.


XS
SM
MD
LG