لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

چين فروش جت جنگنده به ايران را تکذيب کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه چین گزارش فروش جت به ایران را «غیر مسئولانه» خوانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گزارش فروش جت به ایران را «غیر مسئولانه» خوانده است.

دولت چين روز پنج شنبه گزارش رسانه های روسی و اسراييلی را «غير مسئولانه» خواند و گفت مذاکره ای بين ايران و چين برای فروش جنگنده های چينی به ايران صورت نگرفته است.


در حالی که کشمکش هسته ای بين ايران و کشورهای غربی با گذشت زمان جدی تر می شود، رسانه های روسيه و اسراييل از انعقاد قرارداد جديدی بين دو کشور ايران و چين خبر داده اند.


بر اساس گزارش اين رسانه ها، دولت چين با عقد اين قرارداد چندين فروند جت جنگنده «جی ۱۰» ساخت چين را به ايران می فروشد.


اما روز پنج شنبه، ۲۵ اکتبر، چين انتشار چنين خبرهايی را «نادرست» خواند و اعلام کرد که هيچ گونه مذاکره ای بين ايران و چين در اين باره صورت نگرفته است.



جت های جنگنده جی ۱۰ اولين بار در اواخر سال گذشته ميلادی از سوی دولت چين به نمايش گذاشته شدند.

ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، روز پنج شنبه در يک کنفرانس خبری در پکن ظاهر شد و ضمن تکذيب گزارش رسانه های روسی و اسراييلی گفت که اين گزارش ها «غير مسولانه» هستند.


آقای ليو اضافه کرد که پکن برای فروش جت های جنگنده جی ۱۰ به ايران هيچ گونه مذاکره ای با تهران نداشته است.


جت های جنگنده جی ۱۰ اولين بار در اواخر سال گذشته ميلادی از سوی دولت چين به نمايش گذاشته شدند و رسانه های دولتی اين کشور در توصيف اين جنگ افزار جديد اعلام کردند که از اين پس نيروی هوايی چين به نسل جديدی از جت های جنگنده ساخت خود مجهز شده است.


جنگنده های جی ۱۰ بر اساس تکنولوژی روسيه ساخته شده اند و ارتش چين از دهه ۱۹۸۰ ميلادی برای ساخت آن سرمايه گذاری کرده است.


بر اساس گزارش رسانه های روسی، ارزش قرارداد منعقد شده بين ايران و چين حدود يک ميليارد دلار آمريکاست و پکن در چارچوب اين قرارداد از اوايل سال آينده ميلادی اين جنگنده ها را در اختيار دولت ايران قرار خواهد داد.


ايران از تامين کنندگان اصلی انرژی چين محسوب می شود و تهران و پکن روابط گسترده ای با هم دارند که از نظر کارشناسان عمده اين روابط از ديد کشورهای غربی پنهان مانده است.


XS
SM
MD
LG