لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

روسیه: ایران از مخالفت با مذاکرات اتمی دست بردارد


ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل همراه با زلمای خلیل زاد همتای آمریکایی خود (عکس: EPA)
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل همراه با زلمای خلیل زاد همتای آمریکایی خود (عکس: EPA)

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران خواست تا از مخالفت با گفت وگو با شش قدرت عمده جهانی بر سر برنامه اتمی اش دست بردارد.


ویتالی چورکین به خبرنگاران گفت که تنها راه حل منازعه اتمی ایران انجام مذاکره است.


روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا، فرانسه همراه با آلمان شش کشور عضو گروه ۵ + ۱هستند که درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به رایزنی پرداخته و تاکنون از سه قطعنامه تصویب شده علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت حمایت کرده اند.


آقای چورکین در مصاحبه خبری خود خواستار آغاز مذاکرات میان ایران با شش قدرت عمده جهانی شد و گفت که «موضعگیری منفی ایران درباره گفت وگوها نه مفید است و نه سازنده.»


وی اظهار داشت: «ما امیدواریم که این روند تغییر کند چرا که تنها راه حل دیپلماتیک و سیاسی این مسئله انجام گفت وگو میان طرفین است.»


  • «موضعگیری منفی ایران درباره گفت وگوها نه مفید است و نه سازنده.»
سفیر روسیه در سازمان ملل

کشورهای عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان اعلام کرده اند در صورتی که تهران غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد مشوق های اقتصادی و سیاسی به این کشور ارائه خواهد شد.


ولی جمهوری اسلامی توقف روند غنی سازی اورانیوم را رد کرده و گفته است که از این پس تنها با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر برنامه هسته ای خود مذاکره می کند.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی پس از تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت در روز سوم مارس اعلام کرد: «از این پس طرف مسئله اتمی ما آژانس خواهد بود و ما با هیچ کس دیگری درباره برنامه هسته ای خود خارج از چارچوب آژانس مذاکره نخواهیم کرد.»


جمهوری اسلامی ایران خواستار انجام گفت وگوی بدون قید و شرط با طرف های درگیر در برنامه هسته ای خود شده است و این در حالی است که کشورهای غربی تعلیق غنی سازی اورانیوم را شرط اصلی برای آغاز مذاکرات اعلام کرده اند.


این کشورها نگران هستند که ایران با ادامه برنامه هسته ای خود بدنبال تولید و ساخت بمب اتمی باشد ولی تهران این برنامه را صلح آمیز دانسته و گفته است که هدف این کشور، تولید برق است.


نماینده روسیه در سازمان ملل این موضع کشورش را بار دیگر مورد تاکید قرار داد که با توجه به دریافت سوخت از مسکو توسط جمهوری اسلامی، ادامه غنی سازی اورانیوم توجیه اقتصادی ندارد.


روسیه که در حال تکمیل نخستین نیروگاه اتمی ایران است گفته است که به مدت ده سال سوخت این نیروگاه را که در بوشهر واقع است تامین خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG