لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

کلینتون: نمایندگان ایران و آمریکا در نشست لاهه با هم دیدار کردند


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید: حضور ایران در کنفرانس لاهه، «نشانه ای از تمایل این کشور برای همکاری در آینده است.»
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید: حضور ایران در کنفرانس لاهه، «نشانه ای از تمایل این کشور برای همکاری در آینده است.»
هیلاری کلینتون اعلام کرد که نماینده آمریکا و ایران در حاشیه اجلاس افغانستان با یکدیگر دیدار کردند ولی سفارت ایران در هلند چنین دیداری را تکذیب کرده است.

خانم کلینتون روز سه شنبه در حاشیه کنفرانس لاهه گفت: «در کنفرانس امروز، ریچارد هالبروک، نمانیده ویژه ما در امور افغانستان تماسی کوتاه و صمیمی با سرپرست هیئت ایرانی داشت.»

به گفته وی، این دیدار بدون برنامه ریزی صورت گرفت اما هالبروک و محمد مهدی آخوندزاده، نماینده ایران در نشست افغانستان موافقت کردند که «تماس های خود را ادامه دهند.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، سفارت ایران در لاهه با بيان اين كه هيچ گونه دستورالعملي براي مذاكره با هيئت آمريكايي نبوده است گفت: هيچ گونه مذاكره‌اي با هيئت آمريكايي صورت نگرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حضور ایران در کنفرانس لاهه، «نشانه ای از تمایل این کشور برای همکاری در آینده است.»

وى افزود: در ديدار هالبروک و آخوندزاده طى نامه ‌اى از ايران خواسته شد سه تبعه آمريكايى كه در این کشور زندانى هستند آزاد و زمينه بازگشت آنان به آمريكا فراهم شود.

ديدار نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس افغانستان نخستين تماس رسمى میان آنها از زمان روى كار آمدن دولت باراك اوباما محسوب مى شود.

پيش از اين و در تابستان سال ۱۳۸۶ سفيران دو كشور در بغداد چندين دور مذاكره رو در رو براى بحث در باره برقرارى ثبات و امنيت در عراق انجام دادند ولى اين گفت و گوها به دليل اتهام زدن طرفين به يكديگر ادامه نيافت.

ديدار نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس افغانستان نخستين تماس رسمى میان آنها از زمان روى كار آمدن دولت باراك اوباما محسوب مى شود.
كنفرانس افغانستان روز سه شنبه در شهر لاهه هلند برگزار شد و در آن علاوه بر ايران و آمريكا، نمايندگان ۸۰ كشور دنيا براى گفت و گو در باره برقرارى امنيت و ثبات در افغانستان و پاكستان و به طور كلى در منطقه خاورميانه گرد هم آمدند.

خانم كلينتون پيش از آغاز نشست افغانستان ابراز اميدوارى كرده بود كه ايران با «ايده هاى سازنده» براى برقرارى ثبات در افغانستان در اين كنفرانس شركت كند.

محمد مهدى آخوند زاده، معاون وزير امور خارجه ايران، در اين كنفرانس گفت: «حضور قواى خارجى كمكى به بهبود اوضاع افغانستان نكرده و به نظر نمى رسد كه افزايش اين نيروها نيز موثر باشد.»

به گفته وى، «هزينه هاى نظامى بايستى بيشتر به سوى آموزش ارتش و پليس افغانستان سوق داده شود و افغانيزه شدن امور در برنامه دولت سازى افغانستان قرار گيرد.»

اظهارات اين مقام ايرانى واكنشى به سياست تازه دولت باراك اوباما در قبال افغانستان است كه از اعزام چهار هزار نيروى اضافى براى تقويت امنيت در اين كشور خبر داده بود.

دولت آمريكا پيشتر اعلام كرده بود كه تا قبل از انتخابات رياست جمهورى افغانستان در ماه اوت ۱۷ هزار سرباز ديگر به اين كشور اعزام خواهد كرد.

افزايش نا امنى هاى و حملات گروه طالبان به نيروهاى خارجى و شهروندان افغانستان به يك نگرانى عمده در سياست خارجى آمريكا تبديل شده است و باراك اوباما اميدوار است كه كشورهاى اروپايى و ايران براى توقيت ثبات در اين كشور تلاش بيشترى به خرج دهند.
XS
SM
MD
LG