لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

کلینتون از رقابت نامزدی انتخابات کناره گیری می کند


هیلاری کلینتون گفته است که از نامزدی باراک اوباما حمایت خواهد کرد.(عکس: EPA)
هیلاری کلینتون گفته است که از نامزدی باراک اوباما حمایت خواهد کرد.(عکس: EPA)

هيلاری کلينتون، از نامزدهای حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد که روز شنبه از رقابت های انتخابات رياست جمهوری آمريکا کناره گيری و حمايت خود را از باراک اوباما اعلام خواهد کرد.


در نامه ای که اوايل روز پنجشنبه از سوی خانم کلينتون خطاب به هوادارانش منتشر شد، وی گفت که از يک فرصت در واشينگتن استفاده خواهد کرد تا از حاميانش قدردانی کند و از حزبش خواهد خواست تا پشت سر باراک اوباما متحده باقی بماند.


باراک اوباما که نخستين سياهپوست در تاريخ ايالات متحده آمريکا است که نامزدی يکی از دو حزب اصلی اين کشور را به دست می آورد، روز سه شنبه آرای لازم را برای تثبيت نامزدی خود در انتخابات ماه نوامبر کسب کرد.


هيلاری کلينتون در نامه خود نوشته است: «من در جريان رقابت های انتخاباتی گفته بودم که اگر سناتور اوباما نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد من از او حمايت خواهم کرد و قصد دارم تا به وعده خود عمل کنم.»


اين سناتور ايالت نيويورک هنوز به صراحت شکست خود را نپذيرفته است ولی گفته است: «من روز شنبه در اين باره سخنرانی خواهم کرد که چگونه می توانيم با يکديگر حزب را پشت سر سناتور اوباما متحد کنيم.»


انتخابات درون حزبی دموکرات ها در اين دوره بر خلاف رقيب جمهوريخواه آنها بسيار طولانی تر از همیشه شده است و به اين نگرانی دامن زده است که مشخص نشدن نامزد نهايی دموکرات ها به موقعيت این حزب در انتخابات ماه نوامبر ضربه بزند.


در انتخابات روز چهارم نوامبر آمريکا، رای دهندگان بايد ميان باراک اوبامای ۴۶ ساله که توانسته است جوانان را با خود همراه کند و جان مک کين، ۷۱ ساله و از قهرمانان جنگ ويتنام يکی را انتخاب کنند.

خانم کلينتون در اين زمينه گفته است: «تفاوت من با سناتور اوباما در مقايسه با تفاوت هايی که ما با سناتور مک کين و جمهوريخواهان داريم ناچيز است.»


باراک اوباما روز چهارشنبه پيام مشابهی را ارسال کرده و بر اساس گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز گفته است: «اکنون که جر و بحث های درون خانوادگی به سرانجام رسيده است، همه ما می توانيم روی آن چيزهايی که برای انجام دادن در ماه نوامبر بدان نياز داريم تمرکز کنيم.»


امتناع خانم کلينتون از پذيرش شکست در رقابت های درون گروهی حزب دموکرات به عنوان اعمال فشاری بر اوباما ارزيابی شده است تا اين سناتور ايالت نيويورک بتواند مقام معاونت ریاست جمهوری او را به دست آورد.


تری مک آليف، سخنگوی اردوگاه مبارزاتی هيلاری کلينتون گفته است: «بليط اوباما – کلينتون غير قابل توقف خواهد بود. من فکر می کنم که ما برای ۱۶ سال کاخ سفيد را در اختيار خواهيم داشت.»


رسانه های آمريکا پيشتر اعلام کرده بودند که هيلاری کلينتون روز جمعه در جمع نمايندگان حزب دموکرات در کنگره آمريکا به طور رسمی کناره گيری خود را اعلام خواهد کرد اما تيم مبارزاتی وی اعلام کردند که سخنرانی کناره گیری خانم کلينتون روز شنبه و در جمع شمار زيادی از هوادارانش انجام خواهد شد.


اين سناتور ايالت نيويورک روز چهارشنبه به مقر انتخاباتی خود در آرلينگتون در حاشيه واشينگتن رفت تا به آنها اطلاع دهد که از روز جمعه به بعد مبارزات پايان خواهد يافت.


گزارش شبکه تلويزيونی «ای بی سی» حاکی است که در جريان اين ديدار، اعضای تيم مبارزاتی خانم کلینتون احساساتی شده بودند و برخی از آنها نيز که ۱۶ ماه است تلاش سختی داشته اند به گريه افتاده بودند.


در انتخابات روز چهارم نوامبر آمريکا، رای دهندگان بايد ميان باراک اوبامای ۴۶ ساله که توانسته است جوانان را با خود همراه کند و جان مک کين ۷۱ ساله و از بازماندگان جنگ ويتنام يکی را انتخاب کنند.


آقای اوباما روز چهارشنبه در يکی از تندترين نطق های خود به جمهوری اسلامی به دليل آنچه که وی تهديد اتمی ايران ناميد، حمله کرد و همچنين اورشليم را پايتخت اسرائيل دانست که نبايد تقسيم شود.


اين سخنان با استقبال اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل روبرو شد و آن را «تاثير گذار» توصيف کرد.


XS
SM
MD
LG