لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

بزرگترين کنسرت زير زمينی های ايران در دبی


رضایا(راست)، اردلان طعمه و آرمین سه خواننده ای که قرار است در کنسرت زیر زمینی دبی به اجرای برنامه بپردازند.(عکس: RFE/RL)
رضایا(راست)، اردلان طعمه و آرمین سه خواننده ای که قرار است در کنسرت زیر زمینی دبی به اجرای برنامه بپردازند.(عکس: RFE/RL)

۱۵ خواننده زيرزمينی، در ۱۵ ماه اوت و به مناسبت تعطيلات نيمه شعبان، بزرگترين کنسرت خواننده های زير زمينی ايران را در دبی به روی صحنه خواهند برد.


اردلان طعمه ۲۰ ساله، رضايا ۲۱ ساله، آرمين معروف به fm۲۲ساله و ۱۲ خواننده جوان ديگر که ترانه های آنها طرفداران پر شماری در ايران امروز دارد، از ۱۵ روز قبل از شروع اينبرنامه به دبی آمده اندتا شانس اولين کنسرت رو زمينی عمر خود را در فضايی به دور از تنش از دست ندهند.


امير شجاعی، مسئول برگزاری اين کنسرت که خود نيز جوانی ۲۶ ساله است در باره حضور پيش از موعد و زود هنگام اين خواننده ها در دبی به راديو فردا می گويد: «از آنجا که مقامات وقتی می فهمند اين بچه ها می خواهند در خارج از کشور در يک کنسرت بخوانند، آن ها را ممنوع الخروج می کند ما به همين علت ۱۵ روز قبل از شروع کنسرت و قبل از اين که تبليغات ماهواره ای را شروع کنيم بچه ها را از ايران خارج کرديم.»


وی به استقبال مردم و به ويژه جوانان ايرانی از خواننده های زير زمينی اشاره می کند و می گويد: «نسل امروز ما بويژه در داخل کشور، موسيقی توليد شده توسط خواننده های داخل ايران را بيشتر می فهمند تا انواع ديگر موسيقی را. اين ها به زبان روز مردم بيشتر آشنا هستند و بهتر می دانند که چگونه با مخاطبشان ارتباط برقرار کنند.»


آقای شجاعی می گويد: «نگاه نکنيد که اين افراد اين قدر جوان هستند و بعضی از آنها فقط ۱۸ سال دارند، به حاصل کارشان نگاه کنيد. الان در تهران و شهرستان ها بيشتر جوان ها در داخل ماشين های خود چند سی دی از اين خواننده ها دارند و موسيقی اين افراد را خيلی دوست دارند.»


فهرست خوانندگان حاضر در کنسرت زیر زمینی های ایران در دبی
۱. شروين
۲. حسين تهی
۳. مسيح
۴. آرش AP
۵. آرمين 2 fm
۶. دانوب
۷. ياسر
۸. اردلان طعمه
۹. سعيد مدرس
۱۰. مهدی اسدی
۱۱. ساميار
۱۲. دريا ولی لو
۱۳. امير شهريار
۱۴. اشکان
۱۵. رضايا

مسئول برگزاری کنسرت گروه زير زمينی ها می افزايد: «برنامه ما جمعه شب، ۱۵ اوت، در سالن سرپوشيده مرکز تجارت جهانی دبی که يکی از مجلل ترين سالن های دبی با شش هزار نفر گنجايش است برگزار خواهد شد و با توجه به قيمت ارزان بليت و تنوع برنامه، فکر می کنم همه بليت ها فروخته شود.»


بخشی از عواید کنسرت برای امور خيريه


در آگهی تبليغاتی اين برنامه آمده است که پنج خواننده رپ، پنج خواننده R'n'B يا «ريتم و بلوز» و پنج خواننده پاپ در اين کنسرت ترانه های خود را اجرا خواهند کرد و بخشی از عوايد اين برنامه به خانه هنر بم تعلق خواهد گرفت.


اردلان، يا «طعمه» يکی از خواننده های ۲۰ ساله اين کنسرت است، که با وجود محدوديت ها در داخل کشور، شهرتی برای خود دست و پا کرده است و ترانه های معروفی دارد.


وی به راديو فردا می گويد: «من و بقيه بچه ها تصميم گرفتيم که ۱۰ هزار دلار از دستمزد اولين کنسرت خودمان را جمع کنيم و بدهيم به خانه هنر بم. فکر می کنم راه دوری نمی رود.»


آرمين يا « fm 2» يکی ديگر از خواننده های زيرزمينی پرطرفدار در باره اولين اجرای کنسرت در خارج از مرز می گويد: من از اينکه می توانم برای اولين بار در دبی برای مردم به روی صحنه بروم خيلی خوشحالم. ما تجربه خواندن در يک کنسرت را نداريم و اين چند روز که تا زمان برگزاری برنامه باقی مانده است، بکوب تمرين می کنيم تا بتوانيم اجرای خوبی داشته باشيم.»


رضايا هم در اين کنسرت به روی صحنه خواهد رفت. سبک و اجراهای مشترک اين خواننده با شماری از زيرزمينی های ايران، که به واقع ترکيبی از رپ و پاپ است، طرفداران فراوانی در بين طرفداران موسيقی ايرانی پيدا کرده است.


اين خواننده ۲۱ ساله درباره سبک کارش می گويد: من فکر می کنم که مردم ما، چندان ميانه خوبی با بعضی از واژه های رکيکی که در بعضی از ترانه های رپ شنيده می شوند ندارند و همين طور ما نبايد دقيقا همان چيزی را که به عنوان رپ از کشورهای ديگر آمده است را درصد تقليد کنيم.»


وی می افزايد: «ما می توانيم يک رپ فارسی بخوانيم. منظورم اين است که هنر در جامعه ما بايد صيقل داده شود و ايرانی شود، نه اين که کورکورانه هر چيزی را که ديديم کپی کنيم.»


اقبال نسل نوين خواننده های کشورمان به برگزاری يک کنسرت در خارج از مرزها، نشان می دهد که اين ستاره های زير زمين، آسمانی برای درخشش را آرزو می کنند، آسمانی که در داخل مرزهای ايران از آنها دريغ شده است.


گفت و گو با اين جوان ها و شنيدن خاطرات و مخاطرات زندگی و فعاليت هنری آن ها اين واقعيت را به دست می دهد که زندگی در ايران هر چند با محدوديت توام است اما اميد و حرکت در آن موج می زند.
XS
SM
MD
LG