لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

اردوغان: ايران صدور گاز به ترکيه را از سر می گيرد


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، می گوید ایران صادرات گاز به ترکیه را از سر می گیرد
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، می گوید ایران صادرات گاز به ترکیه را از سر می گیرد

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز پنجشنبه اعلام کرد:«ايران از روز دوشنبه هفته آينده صدور گاز به ترکیه را از سر خواهد گرفت».


ايران هفته گذشته صدور گاز به ترکيه را قطع کرد. اين در حالی بود که پس از مشکل صدور گاز به ترکيه در سال گذشته، جمهوری اسلامی تعهد کرده بود که صادرات گاز به اين کشور را قطع نخواهد شد.


ايران می گويد: علت قطع صدور گاز به ترکيه، سرمای هوا و نيز قطع صدور گاز ترکمنستان به ايران بوده است.


آقای اردوغان در گفت وگو با يک شبکه تلويزيونی ترکيه تصريح کرد: نماينده محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، تضمين کرده است که صدور گاز به ترکيه در اين هفته از سرگرفته می شود.


خبرگزاری رسمی آناتولی، پيشتر گزارش داده بود که رجب طيب اردوغان گفته است که «با محمود احمدی نژاد صحبت کرده و خواهم خواست که جريان صدور گاز سريعا از سر گرفته شود».


اين در حالی است که، روز دوشنبه يکی از مقام های ارشد وزارت انرژی ترکيه به خبرگزاری رويترز گفته بود: قطع صدور گاز ايران به ترکيه «مدتی طولانی» به درازا خواهد کشيد و روسيه نيز، که دومين منبع تأمين انرژی ترکيه به شمار می رود، پذيرفته است که ميزان صدور گاز را افزايش دهد.


ترکيه، علی رغم انتقادهای آمريکا، در صدد تعميق روابط اقتصادی خود با تهران به ويژه در حوزه انرژی است و قصد دارد در طرح های مربوط به انرژی جمهوری اسلامی ميلياردها دلار سرمايه گذاری کند.


بر اساس توافقنامه بين دو کشور، ايران بايد روزانه ۳۰ ميليون متر مکعب گاز طبيعی به ترکيه صادر کند؛ ‌اما هفته گذشته، در پی قطع صدور گاز ترکمنستان به ايران، جمهوری اسلامی اين ميزان را به ۴ تا ۵ ميليون متر مکعب کاهش داده بود.


ترکيه با ۵ ميليون متر مکعب گازی که از روسيه وارد می کند، مجموعا ۳۵ ميليون متر مکعب گاز در روز مصرف می کند.


رسانه های ترکيه با انتقاد از قراداد گازی ايران و ترکيه می گويند زمانی که صادرات گاز ميان دو کشور بسته شد، هيچ بند و يا تبصره ای درباره قطع صدور گاز در اين قرار داد پيش بينی نشده است و به همين دليل ايران بدون پرداخت جريمه ای می تواند صادرات گاز را قطع کند.


درهمین حال، موج سرما در ايران طی هفته گذشته باعث شد تا برخی نقاط اين کشور نیز با قطع گاز مواجه شوند. هفته گذشته در شرايطی که هوای ايران سردتر شده بود، گاز نيمی از شهرهای سه استان مازندران، گلستان و سمنان از چند روز پيش قطع شد.


ساری، سمنان، دامغان، شاهرود، قائم شهر و گرگان شهر هايی بودند که با قطع گاز مواجه شدند.. در همین حال در برخی ديگر از شهرها مانند نور و بندر ترکمن، افت گاز گزارش شده بود.


XS
SM
MD
LG