لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

انتقادها در ايران از انتصاب دنيس راس به عنوان مشاور كلينتون


دنیس راس (نفر سمت چپ) به عنوان مشاور وِیژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور خلیج فارس منصوب شده است.
دنیس راس (نفر سمت چپ) به عنوان مشاور وِیژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور خلیج فارس منصوب شده است.
انتصاب دنيس راس به عنوان مشاور ويژه وزير امور خارجه آمريكا در امور خليج فارس با نارضايتى و انتقاد برخى از نمايندگان مجلس و رسانه هاى ايران رو به رو شده است.

وزارت امور خارجه آمريكا روز دوشنبه، ۲۳ فوريه، اعلام كرد كه دنيس راس - نماينده سابق آمريكا در امور خاورميانه – به عنوان مشاور خانم هيلارى كلينتون منصوب شده است.

آقاى راس قرار است كه در امور آسياسى جنوب غربى و خليج فارس، ديدگاه ها و مشورت هاى خود را به وزير امور خارجه آمريكا ارائه كند. در حالى كه پيشتر اعلام شده بود وى نماينده ويژه آمريكا در امور ايران خواهد شد در حكم انتصاب وى اشاره اى به نام ايران نشد.

برخى از تحليلگران گفته اند كه به دليل واكنش احتمالى ايران به اين موضوع، اشاره اى به نام اين كشور در حكم انتصاب دنيس راس نشده است.

تعيين اين ديپلمات كهنه كار به سمت مشاور ويژه هيلارى كلينتون از سوى پاره اى از رسانه ها و مقام هاى نزديك به محافظه كاران به عنوان نشانه اى از تغيير نيافتن موضع آمريكا در قبال تهران ارزيابى شده است.

كاظم جلالى، مخبر كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس ايران گفته است: «انتصاب راس نشان مى دهد كه اساسا آنچه آقاى اوباما به عنوان تحول مطرح مى كرد، قرار نيست ايجاد شود.»

وى با بيان اينكه اين انتصاب «جاى ذره اى خوش بينى نمى گذارد»، افزود: «اگر به جاى دنيس راس، رييس جمهور رژيم صهيونيستى را به عنوان مشاور وزير امور خارجه آمريكا در امور خليج فارس منصوب مى كردند، بهتر بود.»

انتقاد اين نماينده مجلس شوراى اسلامى به تبار يهودى آقاى راس و همچنين تاكيد دو باره بر اتهام هايى است كه رسانه هاى ايران بر اين ديپلمات وارد كرده اند و او را تحت نفوذ اسرائيل و مخالف شديد برنامه هسته اى ايران معرفى كرده اند.

در همين زمينه، راديو دولتى ايران روز چهارشنبه با پخش تحليلى تاكيد كرد كه «راس به شدت از تشديد تحريم هاى ايران حمايت مى كند و خواستار تقويت همكارى هاى اسرائيل و آمريكا عليه فعاليت هاى هسته اى تهران است.»

«اگر به جاى دنيس راس، رييس جمهور رژيم صهيونيستى را به عنوان مشاور وزير امور خارجه آمريكا در امور خليج فارس منصوب مى كردند، بهتر بود.»

مخبر كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس ايران
به گفته اين راديو، « ديدگاه هاى تندورانه راس در قبال ايران در تضاد كامل با برنامه اعلام شده از سوى (باراك ) اوباما در زمينه تغيير سياست خارجى آمريكا است.»

دنيس راس كه هم در دولت جرج بوش پدر و هم بيل كلينتون سمت هايى در زمينه امور خاورميانه داشته است در گذشته چندين بار عليه برنامه هسته اى ايران اعلام موضع كرده بود.

آقاى راس طى گزارشى كه در ماه سپتامبر سال گذشته از سوى «مركز مطالعات امنيت جديد آمريكا» انتشار يافت، اعلام كرد كه ضمن دادن شانس به گفت ‌و گو با ايران، در صورت عدم تمايل جدى تهران به سازش نيز بايد روش هاى متفاوت را در دستور كار قرار داد.

وى همچنين در مصاحبه اى با روزنامه اسرائيلى ها آرتص در مورد ايران گفته بود: «سياست دولت بوش در قبال ايران ناكام ماند. ايران را اكنون بايد قدرت هسته اى دانست. ايران به انباركردن اورانيوم غنى شده ادامه مى دهد و اگر تغييرات اساسى رخ ندهد، ايرانى ها بمب اتم خواهند ساخت.»

اين ديپلمات با سابقه آمريكايى گفته بود: «به همان ميزان كه اوباما معتقد به ادامه فشار سياسى و موثر بودن تحريم ها عليه ايران است، گفت و شنود را نيز به عنوان يك راهكار تلقى مى كند و براين باور است كه از اين راه مى توان پيام ها و هشدارهاى موثرترى را مستقيما به گوش ايران رساند.»

در بخشى ديگر از واكنش ها به معرفى دنيس راس، خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، نيز در گزارشى نوشته است: « انتخاب دنيس راس، يك آمريكايى - اسرائيلى با مواضع كاملا خصمانه نسبت به جهان اسلام و بويژه ايران، به عنوان مشاور وزير خارجه آمريكا در امور خليج فارس و آسياى غربى نااميدى از رسيدن موج تغييرات اوباما به وزارت خارجه را بيشتر و بيشتر كرد.»

در همين زمينه روزنامه واشينگتن پست در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: «گر چه دنيس راس در مسئوليت اخير خود به عنوان مشاور وزارت امورخارجه امريكا با ديدى وسيع و استراتژيك به منطقه خاورميانه و خليج فارس مى نگرد، اما فرد اصلى در مورد ايران و سياست هاى مربوط به آن كسى به جز ويليام برنز، معاون هيلارى كلينتون در امور سياسى، نخواهد بود.»

ويليام برنز در جريان مذاكرات گروه پنج به علاوه يك با سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، كه در سال گذشته در ژنو سوئيس انجام شد به عنوان نماينده آمريكا حضور داشت.
XS
SM
MD
LG