لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

«ذخایر دلاری ایران به نصف کاهش یافته است»


معاون بانک مرکزی ايران به تلويزيون جمهوری اسلامی گفته است که ايران در ماه اردیبهشت ذخاير دلاری خود را به ۲۰ درصد کاهش داده است.
معاون بانک مرکزی ايران به تلويزيون جمهوری اسلامی گفته است که ايران در ماه اردیبهشت ذخاير دلاری خود را به ۲۰ درصد کاهش داده است.

مقامات اقتصادی ايران می گويند که تهران در ماه های گذشته برای کاهش تاثير دلار آمريکا در اقتصاد کشور، ذخاير ارزی خود به دلار را به نصف کاهش داده است.


محمد جعفر مجرد، معاون بانک مرکزی ايران به تلويزيون جمهوری اسلامی گفته است که ايران در ماه اردیبهشت ذخاير دلاری خود را به ۲۰ درصد کاهش داده است درحالی که اين رقم در آذرماه سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد بود.


به گزارش آسوشيتدپرس، بيش از ۸۰ درصد از گردش ۷۰ ميليون دلاری ارزی ايران که ناشی از فروش روزانه نفت است به دلار صورت می گيرد.


فروردين ماه گذشته نیز، رييس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، خبر داد که«جمهوری اسلامی ايران با توجه به سياست های خصمانه آمريکا، به تبديل ذخاير ارزی خود دست زده و در حال حاضر فقط ۳۰ درصد از ذخيره ارزی ايران به دلار است.»


از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، دولت وی در تلاش بوده تا برای مقابله با سياست های آمريکا در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از ميزان وابستگی ارزی به دلار آمريکا بکاهد.


ايالات متحده آمريکا و برخی از متحدان آن در يکسال گذشته برخی تحريم ها را عليه ايران اعمال کرده اند که از جمله آنها می توان به تحريم بانک های سپه و صادرات در زمينه مبادله با طرف های خارجی اشاره کرد.


ايران و غرب در سال های اخير بر سر برنامه اتمی تهران با يکديگر چالش های زيادی داشته اند و کشورهای غربی نگران هستند که تهران در پوشش يک برنامه صلح آميز هسته ای بدنبال توليد بمب اتمی باشد. ايران اين اتهام ها را رد کرده و گفته که هدف آن از تعقيب چنين برنامه ای، به منظور توليد برق است.


کشورهای عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته اند که به منظور اعتماد سازی جهانی برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد و در غير اين صورت تحريم های شديدتری را عليه جمهوری اسلامی اعمال خواهند کرد.


مقامات ايران اين درخواست ها را ناديده گرفته و گفته اند که تحريم ها هيچ اثری بر اقتصاد و برنامه های جمهوری اسلامی نخواهد داشت.


XS
SM
MD
LG