لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

هفت ميليارد دلار تعهد جهانی برای کمک به فلسطينيان


کاندولیزا رایس و برنار کوشنر، وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه در کنفرانس پاریس
کاندولیزا رایس و برنار کوشنر، وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه در کنفرانس پاریس

کشورهای مختلف جهان روز دوشنبه در پایان کنفرانس یک روزه پاريس تعهد کردند تا ظرف سه سال مبلغ ۷.۶ ميليارد دلار کمک در اختيار فلسطينيان قرار دهند.



برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه پس از اين نشست در يک کنفرانس خبری گفت: «برنده واقعی دولت فلسطينی است.»

وی گفت که «ما ۵.۶ ميليارد دلار می خواستيم ولی ۷.۴ ميليارد دلار تعهد شد. اين بد نيست.»


در نشست يک روزه پاريس بيش از ۹۰ کشور و سازمان بين المللی حضور داشتند. رهبران جهان حاضر در اين کنفرانس همچنين خواستار رفع محدوديت ها در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن از سوی اسراييل برای احياء اقتصاد مناطق فلسطينی شدند.


سمير عبدالله، وزير امرو برنامه ريزی فلسطينی ها به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: ما احساس بسيار خوبی داريم و اين سخاوتی است که رای اعتماد به برنامه ماست و نشانه ای از همبستگی درباره مسئله فلسطينيان است.»


وی با تاييد ميزان کمک های تعهد شده اعلام کرد که برای سال ۲۰۰۸ مبلغ ۲.۹ ميليارد دلار در نظر گرفته شده است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا از سوی اين کشور تعهد کرد برای سال ۲۰۰۸ مبلغ ۵۵۵ ميليون دلار در اختيار حکومت خودگردان فلسطينی قرار گيرد.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا از سوی اين کشور تعهد کرد برای سال


۲۰۰۸ مبلغ ۵۵۵ ميليون دلار در اختيار حکومت خودگردان فلسطينی قرار گيرد. اما اين رقم بايد به تاييد کنگره آمريکا برسد.

خانم رايس درباره موفقيت تلاش ها برای برقراری صلح در منطقه گفت: «ادامه حمايت های جامعه بين المللی حياتی است و اين دليلی بر اين است که ما اينجا هستيم.»


وی افزايش ميزان تعهد آمريکا را نسبت به رقم اوليه، « افزايشی قابل توجه» توصيف کرد.


وزير امور خارجه آمريکا افزود: مقامات فلسطينی با بحران جدی بودجه روبرو هستند و اين کنفرانس در واقع آخرين اميد حکومت برای جلوگيری از ورشکستگی به شمار می رود.»


وی اين کمک را به منزله «رأی اعتماد» به دولت سلام فياض خواند.


بر اساس گزارش های منتشره، رقم تعهد شده توسط جامعه جهانی برای کمک به فلسطينيان ظرف سه سال تحول قابل توجهی به شمار می رود. چرا که بر اساس گزارش بانک جهانی، جامعه جهانی در طول ده سال گذشته فقط ۱۰ ميليارد دلار به فلسطينی ها کمک کرد.


ادامه ای بر کنفرانس آناپولیس


کنفرانس پاریس در ادامه مذاکرات صلح ماه گذشته میلادی در آناپولیس آمریکا برگزار شد و شرکت کنندگان در این کنفرانس، که در نوع خود بزرگ ترين کنفرانس از سال ۱۹۹۶ محسوب می شود، متعهد شدند کمک های بیشتری در اختیار فلسطینی ها قرار دهند.


سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان، تقاضایی رسمی به میزان ۵.۶ میلیارد دلار برای سه سال ( ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰) به شرکت کنندگان این کنفرانس ارایه کرده بود.


نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس متعهد شد که کشورش ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار فلسطینی ها بگذارد.


محمود عباس، رییس تشکبلات خودگردان فلسطین، نیز در کنفرانس پاریس گفت که جامعه جهانی یا باید حمایت خود را از فلسطینیان نشان دهد یا خطر وقوع یک «فاجعه» را بپذیرد.


محمود عباس در سخنرانی خود گفت: «بدون این حمایت، بدون پرداخت این کمک، که خزانه فلسطینی ها را در انجام وظیفه خود یاری خواهد کرد، ما با فاجعه ای تمام عیار در کرانه باختری و نوار غزه رو به رو خواهیم شد.»


اتحاديه اروپا در این کنفرانس اعلام کرد که برای سال ۲۰۰۸ ، مبلغ ۶۵۰ ميليون دلار کمک به فلسطينی ها را متقبل می شود.


بنیتا فررو ـ والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، گفت: با توجه به قواعد بودجه اتحاديه اروپا، اين اتحاديه تنها می تواند برای سال ۲۰۰۸ قول کمک دهد، نه برای هر سه سال.


اما بریتانیا اعلام کرد متعهد می شود در کمکی سه ساله جمعا مبلغ ۴۹۰ میلیون دلار در اختیار فلسطینی ها قرار دهد.


  • «جامعه جهانی یا باید حمایت خود را از فلسطینیان نشان دهد یا خطر وقوع یک «فاجعه» را بپذیرد.»
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی


عربستان سعودی نیز قبول کرده است که در طول سه سال مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین اعطا کند.

تشويق تداوم مذاکرات صلح


مذاکرات صلح اسراييلی ـ فلسطينی ماه گذشته، پس از وقفه ای هفت ساله، بار ديگر از سر گرفته شد. هدف اصلی اين مذاکرات دستيابی به توافقنامه ای تا پايان سال ۲۰۰۸ ، برای ايجاد کشور فلسطين بود.


برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، روز دوشنبه در گفت و گويی با راديو اروپا يک گفت: «ما کنفرانس پاريس را برای محقق کردن اين رويا تشکيل داديم.»


آقای کوشنر همچنين گفت که کنفرانس فقط به کمک های مالی منحصر نمی شود و «کنفرانس اعطاکنندگان» نيست؛ بلکه مسأله سياسی نيز مد نظر است.


هفته گذشته بانک جهانی اعلام کرده بود: اگر اسراييل محدوديت های بازرگانی و سفر را بر ندارد، چنين طرح هايی نمی توانند اقتصاد سرزمين های فلسطينی را احيا کنند.


به گفته ناظران مسايل امنيتی، اسراييل هنوز با برداشتن پست های بازرسی پراکنده در کرانه باختری موافقت نکرده است.


علاوه بر اين، اسراييل از زمانی که حماس در ماه ژوييه بر غزه تسلط يافته کمربند نظامی و اقتصادی را بر نوار غزه تنگ تر کرده است.


روند مذاکرات صلح در حالی که سرزمين های فلسطينی به دو قسمت نوار غزه، که اسلامگرايان حماس آن را اداره می کنند، و کرانه باختری، به رهبری محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، تقسيم شده با پيچيدگی های بيشتری روبه روست.


برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، از مردم عادی فلسطينی خواست به تندروها پشت کنند و به حمايت از محمود عباس روی آورند.


به گفته آقای کوشنر، «ما نياز داريم به فلسطينی های معتدل نشان دهيم که دموکراسی تنها راه حل زندگی صلح آميز است.»


XS
SM
MD
LG