لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

دوريس لسينگ، نویسنده بریتانیایی برنده نوبل ادبیات شد


دوریس لسینگ هفته آینده ۸۸ ساله خواهد شد.
دوریس لسینگ هفته آینده ۸۸ ساله خواهد شد.

دوريس لسينگ، نويسنده بريتانيايی که در ايران متولد شده است، روز پنج شنبه به عنوان برنده جايزه نوبل ادبيات در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.


آکادمی سوئد در بيانيه ای که به مناسبت اعلام نام اين نويسنده ادبی منتشر کرد، وی را به عنوان «تصويرگر تجربه زنانه و کسی که با شور، ايجاد شک و قدرت بصيرت خود، تمدن پاره پاره شده را به صورت موشکافانه مطالعه کرده است» معرفی کرد.


خانم لسينگ که هفته ديگر ۸۸ ساله خواهد شد،در ۲۲ اکتبر سال ۱۹۱۹ در يک خانوده بريتانيايی در کرمانشاه بدنيا آمد. پدر وی کارمند دفتری بانک سلطنتی پارس بود و مادر او نيز به عنوان پرستار کار می کرد.


خانوده او در سال ۱۹۲۵ و به اميد کسب ثروت به مستعمره بريتانيا در رودزيای جنوبی ( زيمبابوه فعلی) مهاجرت کردند ولی در آنجا توفيقی به دست نياوردند.


  • «وقتی شما شناخته شده هستيد مورد توجه زيادی قرار داريد ولی نويسندگان بسيار خوبی در دنيا هستند که به آنها هيچ توجهی نمی شود.»
دوریس لسینگ

اگرچه خانواده او کاتوليک نبودند اما وی به یک مدرسه دخترانه کاتوليک فرستاده شد و در سن ۱۵ سالگی نيز مدرسه را ترک و به صورت شخصی تحصيل کرد.


وی دوران کودکی اش را «ترکيبی از شادی و غم» توصيف کرده است و در زندگينامه خود گفته است، تصوری از اينکه نويسنده شود نداشته بلکه هميشه به اين فکر می کرده که چگونه فرار کند.


اين نويسنده بريتانيايی در حالی که کنار دستگاه تايپ خود نشسته بود، خبر دريافت جايزه نوبل را شنیده است.


او به خبرگزاری آلمان گفت: «وقتی شما شناخته شده هستيد مورد توجه زيادی قرار داريد، ولی نويسندگان بسيار خوبی در دنيا هستند که به آنها هيچ توجهی نمی شود.»


خانم لسينگ افزود: «من دوست دارم داستان های زيادی بنويسم.»


آخرين کار وی، « شکاف ها» مضمونی چون کارهای اوليه او دارد؛ اينکه مردان و زنان چگونه در کنار يکديگر زندگی را تجربه می کنند.


بيشتر آثار اين نويسنده به آفريقای زير سلطه بريتانيا و بدبختی های بوميان اين قاره پرداخته است.


دوريس لسينگ در سال ۱۹۵۰ رمان «سبزه ها آواز می خوانند» را منتشر کرد و در ادامه سری آثار «کودکان خشونت» را که عمده آن در آفريقا می گذرد خلق کرد.


يکی از مهم ترين آثار او که آکادمی سوئد به آن اشاره کرده است کتاب «دفترچه های طلايی» است که در سال ۱۹۶۲ به چاپ رسيده است. از ديگر کارهای ادبی وی می توان به «تابستان پيش از تاريکی» در سال ۱۹۷۳ و «بچه پنجم» در سال ۱۹۸۸ اشاره کرد.


قرار است که جايزه يک و نيم ميليون دلاری نوبل ادبيات در سال ۲۰۰۷ روز دهم دسامبر از سوی کارل گوستاف، پادشاه سوئد به خانم لسينگ اهدا شود.


اینکه دوریس لسینگ، در خاک ایران متولد شده است موجب شد تا برخی رسانه های فارسی زبان - به ویژه در اینترنت - با سرعت گزارش هایی درباره وی منتشر کنند و به رغم اینکه این نویسنده ایرانی تبار نیست و بریتانیایی تبار است، برخی وی را «ایرانی تبار» و «ایرانی الاصل» معرفی کرده اند.


XS
SM
MD
LG