لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

دادستان كل ايران خواستار برخورد با تشکیلات بهائيان شد


قربانعلی دری نجف آبادی، اعضاى جامعه بهائيان ايران را به «جمع آورى اطلاعات و فعاليت هاى نفوذى و تخريب پايگاه هاى اعتقادى مردم» متهم كرده است.
قربانعلی دری نجف آبادی، اعضاى جامعه بهائيان ايران را به «جمع آورى اطلاعات و فعاليت هاى نفوذى و تخريب پايگاه هاى اعتقادى مردم» متهم كرده است.
قربانعلى درى نجف آبادى، دادستان كل كشور در نامه اى به وزير اطلاعات ايران با اعلام ممنوعيت رسمى فعاليت بهائيان خواستار برخورد با تشكيلات آنها شد.

در نامه درى نجف آبادى، آيين بهائيت يك «فرقه ضاله» توصيف شده و آمده است: «تشكيلات فرقه ضاله بهائيت در تمامى رده ها غير قانونى و غیر رسمى بوده و وابستگى آنها به اسرائيل و ضديت آنها با اسلام و نظام اسلامى محرز و خطر آنها براى امنيت ملى مدل و مستند است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، دادستان كل كشور از وزارت اطلاعات ايران خواسته است تا «با هر نوع تشكيلات جايگزين نيز كه در حكم بدل از اصل عمل نمايد، طبق مقررات برخورد شود.»

در ارديبهشت ماه سال جارى هفت نفر از رهبران جامعه بهايى از سوى ماموران امنيتى جمهورى اسلامى ايران بازداشت شدند كه به گفته جامعه بهائيان خارج از ايران، وظيفه بررسى مشكلات پيروان اين آيين را در ايران بر عهده داشتند.

اين افراد كه وابسته به تشكيلاتى موسوم به «محفل ملى غير رسمى بهائيان ايران» يا «گروه ياران» هستند از سوى مقام هاى ايران به جاسوسى براى اسرائيل، توهين به مقدسات و تبليغ عليه نظام متهم شده اند.

به گفته قاضى حسن حداد، معاون امنيت دادسراى تهران، پرونده اين افراد قرار است اين هفته در دادگاه انقلاب رسيدگى شود.

از سال ۱۳۶۲ و به دنبال دستور دادستان وقت ايران و رييس قوه قضاييه فعاليت هر گونه تشكيلات و موسسات آيين بهائيت در اين كشور ممنوع اعلام شد و به گفته ديان علايى، نماينده جامعه جهانى بهائى در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، اكثر اعضاى سه هيئت ملى اداره كننده امور بهائيان به قتل رسيدند.

دادستان كل كشور از وزارت اطلاعات ايران خواسته است تا «با هر نوع تشكيلات جايگزين نيز كه در حكم بدل از اصل عمل نمايد، طبق مقررات برخورد شود.»
خانم علايى گفته است كه ۳۰۰ هزار بهائى در ايران زندگى مى كنند كه در معرض انواع تهديدها و فشارهاى دولتى قرار دارند.

ممنوعيت فعاليت بهائيان در ايران

قربانعلى درى نجف آبادى كه خود نیز در دوران اصلاحات برای مدت کوتاهی وزير اطلاعات ايران بود، در بخش ديگرى از نامه خود بر ممنوعيت فعاليت بهائيان در ايران تاكيد كرده و گفته است: «مستندات، امارات و قرائن به دست آمده حاكى از آن است كه تشكيلات مزبور با دشمنان خارجى ملت ايران در ارتباط مستقيم بوده و داراى پيوندهاى ديرينه و مستحكمى با رژيم صهيونيستى است.»

دادستان كل كشور، اعضاى جامعه بهائيان ايران را به «جمع آورى اطلاعات و فعاليت هاى نفوذى و تخريب پايگاه هاى اعتقادى مردم» متهم كرده است.

آقاى درى نجف آبادى گفته است: «داشتن يك عقيده و مرام، آزاد ولى اعلان و ابراز آن به منظور تحريف افكار ديگران، جريان سازى و يا تبليغ و تظاهر به قصد اغواگرى و تشويش اذهان ديگران و عناوين مشابه مجاز نخواهد بود.»

آيين بهائيت در قرن نوزدهم در ايران شكل گرفت ولى به دنبال تبعيد رهبر آن، بهاء الله، به شهر عكا در اسرائيل فعلى، مركز فعاليت هاى آن در حيفا متمركز شد.

به دنبال افزايش تنش ميان ايران و اسرائيل بر سر برنامه اتمى تهران و تهديدهاى محمود احمدى نژاد به نابودى اسرائيل، مقام هاى جمهورى اسلامى فشار بر جامعه يهودى و بهائيان را به اتهام جاسوسى براى اسرائيل افزايش داده اند.

در سال هاى اخير بسيارى از فعالان و اعضاى جامعه بهايى در ايران بازداشت شده اند و به گفته سخنگويان اين جامعه در خارج از كشور، از داشتن حق وكيل محروم هستند.

حكومت ايران اين آيين را به رسميت نمى شناسد و بهائيان از حقوق اوليه شهروندان براى تحصيل در دانشگاه و كار در مراكز دولتى محروم هستند.
XS
SM
MD
LG