لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

نگاه تازه؛ اعتیاد و معتادان در ایران


«شيوه مصرف کراک شبيه ترياک است. از يک سوزن به عنوان گيره استفاده می شود و مواد مخدر به انتهای آن وصل می شود. ميله ای را بر روی شعله داغ می کنند و ...»

مسعود امروز ديگر ترياک را به سر سوزن وصل نمی کند و دود آن را با تمام وجود نمی بلعد. او مدتهاست که ديگر از مصرف مواد مخدر دست برداشته و به گفته خودش ديگر هرگز به سراغ آن نخواهد رفت.

اين جوان سی ساله که نخستين مهمان برنامه اين هفته نگاه تازه است می گويد: فرد معتاد تنها زمانی می تواند اعتياد را ترک کند که بتواند به يک پرسش که ذهنش را هميشه به خود مشغول کرده، پاسخ دهد.

مسعود می گويد: افراد معتاد افراد «جسوری» هستند و همين «جسارت» آنها باعث شده خرق عادت کنند و به دنبال کاری بروند که جامعه آن را تابو می داند.

در ادامه برای آنکه بيشتر با انواع مواد مخدر، مدت زمانی که باعث اعتياد می شود و همچنين زيان های ناشی از مصرف و نحوه ترک آن آشنا شویم به سراغ دکتر علی جزنی می رويم.

دکتر جزنی می گويد: کراک که هم اکنون يکی از معمول ترين مواد مخدر در ايران است، در حقيقت همان هروئين است که از حالت پودر به کريستال تبديل شده است.

او می افزايد: نام هروئين هميشه ترس آور بود و اغلب مصرف کنندگان مواد مخدر از آن گريزان بودند. ولی تبديل هروئين به کراک سبب شده تا مردم گمراه شوند و بدون آگاهی از محتوايش آن را مصرف کنند .

محمدرضا اعلامی، کارگردان فيلم «ساقی» که محور آن مواد مخدر و اعتياد است، مهمان دیگر برنامه نگاه تازه است.

آقای اعلامی نگاهی دارد به فيلم های توليد شده در اين زمينه ( از جمله فيلم سنتوری ساخته داريوش مهرجويی).

او بهروز وثوقی در نقش «سيد» در فيلم «گوزن ها»ی مسعود کيميايی را «بهترين معتاد سينمای ايران» می داند و می افزايد: از آنجا که اين چنين شخصيت های سينمايی تصوير جذابی را از معتاد ارائه می کنند، نمی توانند نقش مثبتی را برای تقبيح مصرف مواد مخدر ايفا کنند .

برای شنيدن برنامه اين هفته نگاه تازه فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد. برای تماس با ما به آدرس javanan@radiofarda.com ايميل بزنيد و يا با شماره پيام گير برنامه ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ تماس بگيريد.

برنامه نگاه تازه را می توانيد شنبه ها ساعت ۲۱ و دوشنبه ها ساعت ۱۹ به وقت ايران از راديو فردا بشنويد.

XS
SM
MD
LG