لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

حمایت دوما از افزایش دوره ریاست جمهوری در روسیه


همزمان با برخی گمانه زنی ها در باره بازگشت احتمالی ولادیمیر پوتین به مقام ریاست جمهوری، دومای روسیه در نخستین رای گیری به افزایش دوران ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال رای داد.


این لايحه از سوی دمیتری مدودیف، رییس جمهوری، پیشنهاد شده بود و نمايندگان دوماى روسيه آن را با ۳۸۸ راى موافق و ۵۸ راى مخالف مورد حمایت قرار دادند.


این لایحه باید سه بار به رای گیری گذاشته شود تا به صورت نهایی تصویب شود.


با ارائه اين لايحه، شايعات مربوط به تلاش ولاديمير پوتين، نخست وزير كنونى روسيه براى تصدى مقام رياست جمهورى اين كشور دو چندان شده است.


برايان ويتمور، تحليلگر راديو اروپاى آزادى در اين زمينه مى گويد: پيشنهاد آقاى مدوديف در مورد افزايش دوره رياست جمهورى، تاثيرى بر مدت رياست جمهورى شخص وى نخواهد داشت. دوره رياست جمهورى وى در سال ۲۰۱۲ به پايان مى رسد.


بسيارى از تحليلگران معتقدند، لايحه پيشنهادى آقاى مدوديف در اصل برنامه ولاديمير پوتين براى بازگشت مجدد به مقام رياست جمهورى روسيه است.


به باور آنها، با تصويب اين لايحه، ولاديمير پوتين «اداره كننده حقيقى امور در روسيه» قادر خواهد بود كه براى مدت طولانى ترى بر تخت رياست جمهورى اين كشور تكيه زند.


روزنامه «وئدوموستى» در شماره ششم نوامبر خود، به نقل از منابع آگاه در كرملين ادعا كرد: اين طرح تحت نظارت ولاديمير پوتين و توسط ولاديسلاو سوركوف، معاون رييس دفتر رياست جمهورى تهيه شده است.


لايحه مذكور در حالى مطرح مى شود كه پايين آمدن قيمت نفت و بروز بحران اقتصادى، مشروعيت و محبوبيت رهبران روسيه را تحت تاثير قرار داده است.


بحران اقتصادى باعث آشفتگى بازار بورس و ارز دولتى روسيه شده و نگرانى هايى درمورد افزايش نرخ بيكارى و تشديد وضعيت متزلزل اقتصادى در اين كشور بوجود آورده است.


همين امر باعث ايجاد اختلاف ميان رييس جمهورى و نخست وزير روسيه و يا دست كم بين گروه هاى حاكم شده است.


ديميترى اورئشكين، تحليلگر سياسى روسى، در گفت و گو با راديو آزادى گفت: «آنها به اين نتيجه رسيده اند كه اگر وضعيت بدتر شود، مى توان مدوديف را مجبور به استعفا كرد و پوتين محبوب را به رياست جمهورى باز گرداند. ولى اين تصور غلطى است. زيرا در وضعيت فعلى مسئله اساسى اين نيست كه چه كسى در كرملين نشسته است. كشور توسط پوتين و محافل نزديك به پوتين اداره مى شود.»


ولى رييس جمهورى روسيه روز پنجشنبه در مصاحبه اى با روزنامه فيگارو، چاپ فرانسه، ضمن تكذيب شايعات مربوط به استعفاى زودهنگام خود گفت: وى براى ايجاد تحول در سيستم مالى جهانى و سر و سامان بخشيدن به روابط روسيه با آمريكا و اروپا تا آخر دوره رياست جمهورى خود در اين سمت خود باقى خواهد ماند.


درهفته هاى اخير مطبوعات نزديك به رييس جمهورى به نقد عملكرد پوتين پرداخته اند.


«گازئتا. رو»، از روزنامه هاى اينترنتى نزديك به مدوديف روز هفتم نوامبر خود، با بيان اينكه پوتين قادر به حل مشكلات اقتصادى كشور نيست، ضرورت تعويض وى با شخص ديگرى را مطرح كرد.


روز بعد همين روزنامه با انتشار سر مقاله اى، آقاى مدوديف را به دورى از پوتين تشويق كرد.


اما به اعتقاد تحليلگران، بر كنارى پوتين از پست نخست وزيرى به دليل قدرت و محبوبيت فراوان وى در روسيه امكان پذير نيست.


XS
SM
MD
LG