لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

فیتزپاتریک: تحريم هاى اروپا به بخش هاى خاصى در ایران صدمه مى زند


مارك فيتز پاتريك، كارشناس مسائل مربوط به منع گسترش سلاح هاى هسته اى در مركز مطالعات بين المللى استراتژيك در لندن
مارك فيتز پاتريك، كارشناس مسائل مربوط به منع گسترش سلاح هاى هسته اى در مركز مطالعات بين المللى استراتژيك در لندن
مارك فيتز پاتريك، كارشناس مسائل مربوط به منع گسترش سلاح هاى هسته اى در مركز مطالعات بين المللى استراتژيك در لندن، روز دوشنبه، چهارم مرداد، و همزمان با تصميم گيرى نمايندگان ۲۷ كشور اروپايى در بروكسل درباره تحريم هاى اتحاديه اروپا علیه ايران، براى مشاوره و رايزنى در پايتخت اين اتحاديه بود.



مارك فيتز پاتريك ابتدا درباره حدود و ثغور اين تحريم ها به راديو فردا مى گويد: « اين تحريم ها كه از سوى وزراى خارجه كشورهاى اروپايى تصويب شد، شديدترين و موثرترين نوع تحريم هايى است كه ايران تا به حال با آن روبرو بوده است. اين تحريم ها هر گونه سرمايه گذارى، كمك و همكارى در بخش نفت و گاز ايران را ممنوع مى كند. همچنين يك رشته خدمات مالى از جمله بيمه و بيمه بين المللى بيمه ها و به علاوه تاسیس بانك هاى جديد را از سوى ايران ممنوع مى كند. اين تحريم ها در عمل بسيار گسترده است اما طورى تنظيم شده كه به اقتصاد ايران و زندگى روزمره مردم كمترين صدمه را وارد كند. اين تحريم ها صدور نفت از ايران را كه شريان اقتصادى اين كشور است ممنوع نمى كند، همچنين از واردات بنزين به ايران جلوگيرى نكرده و ايران را از مصرف ارز يورو براى معاملات جهانى محروم نمى كند. به علاوه معاملات با بانك مركزى ايران كماكان به جاى خود باقى مى ماند. البته تمام اين موارد مى تواند در آينده مورد بررسى مجدد قرار گيرد، اما در حال حاضر تصميم گرفته شده تا تحريم ها هدفمند باشد و كمترين زيان متوجه مردم عادى شود.»

شما از يك سو مى گوييد برخى خدمات مالى ممنوع شده، اما از سوى ديگر معاملات با بانك مركزى يا معاملات با ارز يورو به جاى خود باقى است. براى كسانى كه زياد با جزييات اين مسائل آشنا نيستند اين موضوع مى تواند ابهام آور باشد. در اين باره بيشتر توضيح دهيد.

درست است هنوز در مورد جزييات اين تحريم ها برخى ابهامات وجود دارد. جزييات كامل آن احتمالاً در ماه نوامبر يعنى آبان يا آذر منتشر خواهد شد.

لطفاً چند مورد خاص را كه اكنون روشن است توضيح دهيد.

براى مثال ايران نخواهد توانست از هيچ كشور اروپايى بيمه خريدارى كند. البته ايران مى تواند از كشور ديگرى چون چين بيمه بخرد اما تمام بيمه هاى بين المللى بايد از سوى شركت هاى بزرگ بيمه مجدداً بيمه شوند تا بتوانند در سطح جهانى فعاليت كنند. تعداد اين شركت هاى بيمه مجدد در سراسر جهان محدود است و تمام آنها در اروپا و آمريكاى شمالى مستقرند.

آمريكا نيز هم اكنون تحريم هاى خود را در اين زمينه اعلام كرده و به اين ترتيب ايران نخواهد توانست كشتى هاى خود را در آب هاى بين المللى بيمه كند و بايد از كشتى هاى كشورهاى ديگر براى حمل و نقل وسايل مورد نياز خود استفاده كند.

اين باعث مى شود ايران نتواند به راحتى وسايل لازم براى برنامه هسته ايش را وارد كند چون احتمال اين كه كشتى هاى ديگر از كنترل محمولاتشان جلوگيرى كنند بسيار كم است. به اين ترتيب مى بينيم هدف اين تحريم ها به طور عمده متوجه جلوگيرى از برنامه هسته اى ايران است.

خوب مردم ايران مى گويند درست است كه شما سعى كرديد تحريم ها متوجه ما نباشد، اما اين محدوديت ها باعث مى شود كالاهاى وارداتى به ايران گران تر شود و زندگى مردم عادى دشوارتر از پيش خواهد شد.

بله، اين مسئله درست است و وضع اقتصادى دشوارتر خواهد شد، اما فراموش نكنيد اقتصاد ايران هم اكنون نيز به علت عدم مديريت درست، حيف و ميل هاى بى رويه، سوبسيدها و غيره در وضعيت نامساعدى است. به اين دليل من تحريم هاى اتحاديه اروپا را عامل اصلى براى وضعيت بد اقتصادى ايران نمى دانم. تحريم هاى اتحاديه اروپا بيشتر هدفمند است و به بخش هاى خاصى صدمه مى زند.

آيا اين تحريم ها در مورد سفر مقام هاى ايرانى به اروپا كه گروه هاى حقوق بشر و فعالان سياسى ايران به كرات خواستار آن شده اند نيز محدوديت هايى قايل شده است؟

در اين مورد همان نام هايى كه مربوط به مسئولان معاملات هسته اى و مقام هاى بالاى سپاه پاسداران است و در تحريم هاى سازمان ملل آمده ذكر شده است، اما تحريم ها شامل حال خانواده هاى آنها نمى شود.

علاوه بر اين نام ها، نام عده اى ديگر نيز در تحريم هاى اتحاديه اروپا آمده كه نمى توانند به اروپا سفر كنند و دارايى هايشان در بانك هاى اروپايى مسدود خواهد شد. نام اين افراد عصر روز دوشنبه در بروكسل اعلام مى شود.
XS
SM
MD
LG